Zdrowie

Badanie pokazuje, że wymuszone maskowanie podczas długich lotów zapobiega przenoszeniu SARS-CoV-2

  • 28 maja, 2024
  • 5 min read
Badanie pokazuje, że wymuszone maskowanie podczas długich lotów zapobiega przenoszeniu SARS-CoV-2


W niedawnym badaniu opublikowanym w czasopiśmie International Journal of Environmental Research i Zdrowia Publicznegobadacze ze Stanów Zjednoczonych (USA) przeprowadzili systematyczny przegląd w celu określenia czynników odpowiedzialnych za przenoszenie wirusa 2 ciężkiego ostrego zespołu oddechowego (SARS-CoV-2) podczas lotów.

Przegląd systematyczny: Ryzyko przeniesienia wirusa SARS-CoV-2 ze statku powietrznego podczas lotów komercyjnych: przegląd systematyczny.  Źródło zdjęcia: Lek w DUŻYM ŚWIECIE / ShutterstockPrzegląd systematyczny: Ryzyko przeniesienia wirusa SARS-CoV-2 ze statku powietrznego podczas lotów komercyjnych: przegląd systematyczny. Źródło zdjęcia: Lek w DUŻYM ŚWIECIE / Shutterstock

Tło

Szybkie rozprzestrzenianie się SARS-CoV-2 na całym świecie i pandemia choroby koronawirusowej 2019 (COVID-19) były znacznie ułatwione przez zakażone osoby przemieszczające się po różnych kontynentach podróżami lotniczymi. Surowe środki łagodzące chorobę obejmowały ograniczenie podróży lotniczych i zamknięcie wszystkich rodzajów podróży długodystansowych w niektórych krajach. Naturalnie środki te spowodowały znaczne straty w dochodach związanych z liniami lotniczymi i turystyką, a wiele rządów było zmuszonych zapewniać dotacje do wynagrodzeń i pomoc pieniężną, aby pomóc przemysłowi lotniczemu.

Chociaż globalne podróże i turystyka powróciły obecnie do poziomu bliskiego przed pandemią, ciągłe pojawianie się nowych wariantów SARS-CoV-2 stwarza ryzyko ponownego pojawienia się ciężkiego przebiegu Covid-19. Amerykańskie Centra Kontroli i Zapobiegania Chorobom stwierdziły, że przenoszenie wirusa wzrasta w miejscach, w których ludzie są zamknięci i zachowują minimalną odległość, co jest warunkami typowymi dla statku powietrznego. Dlatego istotne jest zrozumienie czynników przyczyniających się do zwiększonego przenoszenia wirusa wewnątrz statku powietrznego.

Warto przeczytać!  Jakie są warianty FLiRT Covid i czy są bardziej niebezpieczne?

O badaniu

W niniejszym badaniu naukowcy dokonali przeglądu opublikowanych raportów na temat prawdopodobnego przenoszenia SARS-CoV-2 wewnątrz samolotów komercyjnych. Przeanalizowali informacje zawarte w tych raportach, aby określić istotne czynniki wpływające na przenoszenie wirusa w samolocie.

Badania wykazały, że przenoszenie chorób przenoszonych drogą powietrzną w zamkniętych przestrzeniach, takich jak kabiny samolotów, zależy od takich czynników, jak wentylacja mechaniczna, czas trwania lotu i liczba osób w kabinie. Zdarzały się również przypadki przenoszenia SARS-CoV-2 w samolotach pomimo stosowania wysokowydajnych filtrów cząstek stałych (HEPA). Nadal jednak brakuje jasnego zrozumienia ryzyka przeniesienia SARS-CoV-2 podczas lotów w oparciu o ścisłe maskowanie i czas trwania lotu.

Przegląd obejmował wszelkie raporty zawierające przypadki indeksowe i informacje o czasie lotu. Wszelkie raporty dotyczące lotów niekomercyjnych lub transportu powietrznego, takich jak helikoptery, karetki pogotowia powietrznego lub lotniskowce marynarki wojennej, zostały wykluczone, podobnie jak raporty niezawierające danych o lotach.

Loty, które zawierały informacje na temat maskowania, zostały sklasyfikowane jako maskowanie niewymuszone lub wymuszone w zależności od tego, czy pasażerowie zgłosili używanie maski dobrowolnie, czy też istniały rygorystyczne protokoły dotyczące noszenia masek przez pasażerów i stewardów. Co więcej, ponieważ wszystkie dane dotyczące maskowania pochodziły z lotów długodystansowych obejmujących posiłki, przyjęto, że pory posiłków to okresy, w których nie nosi się masek.

Warto przeczytać!  Autotest pamięci za pomocą smartfona może wykryć wczesne objawy choroby Alzheimera

Do analizy włączono wyłącznie loty z przypadkami indeksowymi, aby mieć pewność, że przeniesienie SARS-CoV-2 zostało poprzedzone narażeniem na kontakt z zakażoną osobą podczas lotu. Zbadano związek między czasem lotu a przenoszeniem wirusa wewnątrz samolotu, grupując loty według rodzajów zaciągów na podstawie czasu trwania lotu i analizując współczynnik infekcji. Współczynnik infekcji obliczono, dzieląc liczbę przypadków SARS-CoV-2 nabytych przez samolot przez liczbę przypadków indeksowych podczas lotu.

Wyniki

Badanie wykazało, że w porównaniu z lotami na krótkich dystansach bez obowiązkowego maskowania, w przypadku lotów długodystansowych bez ścisłego maskowania wskaźnik zapadalności na Covid-19 był 25,93-krotny, podczas gdy w przypadku lotów średniodystansowych wskaźnik zapadalności był 4,66-krotny. Jednak w przypadku lotów długodystansowych, podczas których obowiązywała maska, nie zgłoszono transmisji SARS-CoV-2, co wskazuje, że maskowanie może znacznie ograniczyć ryzyko zachorowania na Covid-19 przenoszonego przez samolot.

Ponadto w przypadku lotów bez wymuszonego maskowania każde godzinne wydłużenie czasu lotu zwiększało częstość występowania infekcji 1,53-krotnie. Krótszy czas narażenia na aerozole i brak posiłków sprawiają, że krótsze loty są bezpieczniejsze, ponieważ zmniejszają prawdopodobieństwo wydalenia cząstek aerozolu lub wejścia z nimi w kontakt.

Warto przeczytać!  Masz niewytłumaczalne zaburzenia nastroju? Być może masz niedobór witaminy B 12: Lekarze

Badanie wykazało również, że podczas lotów długodystansowych z obowiązkowym maskowaniem prawie nie odnotowano przypadków przenoszenia SARS-CoV-2 w samolocie pomimo serwowania posiłków. Naukowcy uważają, że wymuszone maskowanie mogło skłonić pasażerów do jak najszybszego zjedzenia posiłku. Co więcej, wymuszone maskowanie pozwala także stewardom na upewnienie się, że pasażerowie są odpowiednio zamaskowani.

Wnioski

Ogólnie rzecz biorąc, badanie wykazało, że czas lotu miał wpływ na przenoszenie SARS-CoV-2 w samolocie podczas lotów bez wymuszonego maskowania. Natomiast w przypadku lotów długodystansowych z przymusowym maskowaniem nie odnotowano żadnych raportów o przeniesieniu SARS-CoV-2 w samolocie pomimo serwowania posiłków. Naukowcy odkryli również, że każda dodatkowa godzina lotu wiązała się z 1,53-krotnie większym prawdopodobieństwem przeniesienia wirusa podczas lotów bez wymuszonego maskowania. Odkrycia te podkreślają ochronny wpływ masek na twarz przeciwko SARS-CoV-2.

Numer czasopisma:

  • Zhao, D., Cheng, S., Tsui, FR, Mathur, MB i Wang, CJ (2024). Ryzyko przeniesienia wirusa SARS-CoV-2 ze statku powietrznego podczas lotów komercyjnych: przegląd systematyczny. International Journal of Environmental Research i Zdrowia Publicznego21(6), DOI: 10.3390/ijerph21060654,


Źródło