Badanie PwC: Kolejna wielka fala rezygnacji spowodowana przepracowaniem i niedostatecznie opłacanymi pracownikami
![Badanie PwC: Kolejna wielka fala rezygnacji spowodowana przepracowaniem i niedostatecznie opłacanymi pracownikami](https://oen.pl/wp-content/uploads/2024/06/GettyImages-1406551774-e1719241409569-770x470.jpg)
Coraz więcej osób rozważa inne opcje, ponieważ w obliczu nieustannej presji kosztowej czują się przepracowani i niedostatecznie opłacani.
Pracownicy czują się tak przytłoczeni pracą, że znacznie więcej osób rozważa rezygnację z pracy niż podczas masowych odejść, które widzieliśmy w 2022 r., stwierdził audytor PwC w opublikowanym we wtorek badaniu Global Workforce Hopes & Fears Survey, obejmującym ponad 56 000 pracowników na całym świecie.
W raporcie, w którym prawie połowa respondentów to milenialsi, a następnie pracownicy z pokolenia X i pokolenia Z, stwierdzono oszałamiający wzrost liczby osób planujących zmianę pracy o 28% w porównaniu z 19% podczas Wielkiej Rezygnacji w 2022 r.
Ich powody? Większe obciążenie pracą, ambicje zawodowe i nowe technologie wkraczające do miejsca pracy.
Prawie połowa ankietowanych stwierdziła, że ich obciążenie pracą wzrosło „znacznie” w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Pracownicy niepokoją się także wysokością otrzymywanych wynagrodzeń – 43% chętnie domaga się podwyżki. To nie wszystko — 62% pracowników ma poczucie, że w tym samym okresie wzrosło tempo zmian w miejscu pracy, zwłaszcza że musieli dostosować się do nowych narzędzi technologicznych w pracy i zwiększonej presji finansowej.
Dodatkową atrakcją do rozważenia skoku na statek są osobiste cele pracowników polegające na poszerzaniu zestawu umiejętności i rozwijaniu kariery zawodowej.
Ogólnie rzecz biorąc, więcej pracowników czuje się lepiej po przejściu na nowe stanowisko w nadziei, że znajdą chwilę wytchnienia.
„Pracownicy na całym świecie coraz częściej traktują długoterminowy rozwój umiejętności jako priorytet i szukają organizacji, które mogą im w tym pomóc” – powiedziała Carol Stubbings, liderka ds. globalnych rynków oraz usług podatkowych i prawnych w PwC UK. Fortunadodając, że nowe technologie, takie jak generatywna sztuczna inteligencja i jej zastosowania w pracy, pozostają w centrum uwagi pracowników.
„Ostatecznie pracownicy mogą chcieć zmienić firmę z różnych powodów, z których wiele będzie zależeć od ich wyjątkowej sytuacji i szerszych trendów występujących w ich lokalizacji, branży i roli”.
Inne badania na ten temat również dały podobne wyniki – na przykład opublikowana na początku tego roku ankieta LinkedIn i Microsoft, obejmująca 31 000 osób na całym świecie, wykazała, że jeszcze większy odsetek osób był skłonny do rezygnacji z pracy w nadchodzącym roku niż podczas pandemii.
Europa i jej rosnąca grupa rezygnujących
Być może Wielka Rezygnacja miała miejsce w USA, ale Europejczyków nie oszczędzono. W ciągu ostatnich kilku lat kraje takie jak Francja i Niemcy również stanęły przed dylematami związanymi z pracą, płacami i świadczeniami.
Nawet w Wielkiej Brytanii więcej pracowników rozważało rzucenie pracy po pandemii niż w jej trakcie. Niezadowolenie pracowników pojawiło się w czasie podwyższonych stóp procentowych i kosztów życia, co skłoniło większą liczbę pracowników do rozważenia poszukiwania bardziej ekologicznych pastwisk. Nie pomaga to, że pracownicy również rezygnują z pracy, po cichu odchodząc z miejsca pracy, co wpływa na ich produktywność.
„Ważne jest, aby liderzy priorytetowo traktowali dobrostan jako podstawową wartość i kluczowy czynnik umożliwiający osiąganie wyników w swojej organizacji. Pracownicy przeciążeni i rozproszoni mają mniejsze szanse na dobre wyniki” – wynika z raportu PwC.
Tendencje te wskazują na kontynuację Wielkiej Rezygnacji. Jedyna różnica? Przeszliśmy z okresu naznaczonego blokadami i pracą zdalną do okresu stosunkowo „normalnego”, ale wciąż stojącego przed nowymi wyzwaniami.
Jak wynika z raportu PwC, jednym z nich jest sztuczna inteligencja. Platformy takie mogą pomóc w zwiększeniu efektywności, czyniąc je nieocenionymi w przyszłym miejscu pracy.
Większość dyrektorów generalnych uważa, że technologia jest powodem nowych zmian w pracy, ale bardzo niewielu pracowników regularnie korzysta z narzędzi generatywnych opartych na sztucznej inteligencji. Nie oznacza to, że nie są optymistami w kwestii sztucznej inteligencji, stwierdził Stubbings.
Badanie wykazało, że 72% respondentów, którzy rzadko korzystają ze sztucznej inteligencji, uważa, że technologia poprawi jakość ich pracy, a połowa z nich uważa, że przełoży się to na wyższe wynagrodzenia.
Dane sugerują, że problemem pracowników odwracających wzrok gdzie indziej jest to, że większość tych, którzy odeszli z pracy, w końcu żałuje swojej decyzji.
Ale czy to powstrzyma rosnącą pulę pracowników rozważających odejście z pracy? Może nie. PwC sugeruje jednak, aby menedżerowie w większym stopniu pomagali pracownikom odnaleźć trudną równowagę między wszystkimi zmianami w miejscu pracy a unikaniem poczucia przytłoczenia w miejscu pracy.
„Firmy muszą stworzyć wytyczne i mentoring na temat rodzajów umiejętności, które pracownicy muszą rozwijać. Ważne jest także stworzenie kultury uczenia się, w której uwalnianie możliwości uczenia się jest częścią DNA organizacji” – stwierdziła PwC w swoim raporcie.