Zdrowie

Badanie sugeruje, aby informować o ryzyku związanym z niezaszczepieniem się przeciwko Covid, aby zwiększyć liczbę zaszczepionych | Szczepionki i szczepienia

  • 28 sierpnia, 2024
  • 3 min read
Badanie sugeruje, aby informować o ryzyku związanym z niezaszczepieniem się przeciwko Covid, aby zwiększyć liczbę zaszczepionych | Szczepionki i szczepienia


Badania sugerują, że decydenci, którzy chcą zachęcić do przyjmowania szczepionek przeciwko COVID-19, powinni skupić się na komunikowaniu ryzyka związanego z nieprzyjęciem takich dawek.

Naukowcy z Chin twierdzą, że odkryli, iż podejście to, znane jako strategia „straty w ujęciu ramowym”, jest bardziej przekonujące, jeśli chodzi o zachęcanie ludzi do szczepień niż koncentrowanie się na korzyściach dla danej osoby lub innych.

Zespół badawczy twierdzi, że może to wynikać z faktu, iż koncentrowanie się na zyskach przynosi korzyści, gdy ludzie uważają, że pewne zachowanie jest bezpieczne.

„Szczepionki mogą być uważane za ryzykowne, biorąc pod uwagę ich potencjalne skutki uboczne, pomimo ich właściwości zapobiegawczych” – piszą. „Dlatego strategia ramek strat ma przewagę nad ramkami zysków w promowaniu szczepień”.

W artykule opublikowanym w Journal of Public Health badacze opisują, jak losowo podzielili 1085 uczestników na cztery grupy o podobnej liczebności. Wszyscy uczestnicy mieli 18 lat lub więcej i nie otrzymali jeszcze wszystkich szczepionek przeciwko Covid.

Wszyscy uczestnicy otrzymali informacje o częstości występowania i śmiertelności Covid. Jednak podczas gdy jedna grupa nie otrzymała żadnych dalszych informacji, pozostali otrzymali dodatkowe komunikaty, wyjaśniające indywidualne korzyści ze szczepienia, korzyści dla innych lub ryzyko wynikające z niezaszczepienia się.

Warto przeczytać!  Wiadomości z rynku akcji i udziałów, Wiadomości ekonomiczne i finansowe, Sensex, Nifty, Rynek globalny, NSE, BSE Live IPO News

Uczestników poproszono o ocenę w pięciostopniowej skali, czy uważają, że szczepienie jest skuteczne w zapobieganiu zakażeniom COVID-19, a także o ocenę ich gotowości do zaszczepienia się, również w pięciostopniowej skali.

Wyniki ujawniły, że ogólnie rzecz biorąc, większe postrzeganie skuteczności szczepień wiązało się z większą chęcią zaszczepienia się. Zespół odkrył również, że grupy, które otrzymały dodatkowe komunikaty, były bardziej chętne do zaszczepienia się niż grupa, która ich nie otrzymała.

Jednak największą chęć zaobserwowano wśród uczestników, którym powiedziano o możliwych szkodach wynikających z nieszczepienia się przeciwko Covid, takich jak większe prawdopodobieństwo wystąpienia ciężkich objawów Covid. Rzeczywiście, w porównaniu z grupą, której nie przekazano żadnych dodatkowych informacji, uczestnicy z tej grupy byli 2,79 razy bardziej skłonni do zaszczepienia się.

Dalsza analiza sugeruje, że trzy rodzaje dodatkowych komunikatów mogą zwiększyć pozytywny związek między postrzeganą skutecznością szczepionki a chęcią zaszczepienia się.

Dr Simon Williams, behawiorysta i badacz zdrowia publicznego na Uniwersytecie w Swansea, powiedział, że wyniki pokrywają się z wynikami innych badań, które wykazały, że postrzegana skuteczność szczepionki wpływa na to, jak chętnie ludzie ją przyjmują. Powiedział, że jest to bardzo istotne w przypadku szczepionek przeciwko Covid, biorąc pod uwagę, że wiele krajów ma problemy z komunikowaniem, że dawki przypominające są nadal skuteczne i ważne dla niektórych grup.

Warto przeczytać!  Medtronic wprowadza w Indiach system NeuroSmart™ MER do operacji wzmocnionej głębokiej stymulacji mózgu

Ale, jak powiedział, podczas gdy nowe badania sugerowały, że formułowanie komunikatów o szczepionkach w kategoriach tego, co można stracić, nieszczepiając się, jest skuteczniejsze niż formułowanie ich w kategoriach możliwych zysków, nie było jasne, czy takie same wyniki zostaną znalezione w innych krajach. Niektóre badania doprowadziły do ​​innych wniosków.

„Wiele badań wykazało, że komunikaty o stracie lepiej sprawdzają się w przypadku komunikatów o 'wykrywaniu’ chorób, takich jak 'zrób badania przesiewowe’, aby wcześnie wykryć chorobę” – powiedział. „Podczas gdy komunikaty o 'zyskaniu’ lepiej sprawdzają się w przypadku zachowań zapobiegawczych, takich jak 'zaszczep się’ lub 'jedz zdrowo’, aby uniknąć choroby”.


Źródło