Zdrowie

Badanie wykazało, że samochodowe środki zmniejszające palność mogą powodować raka; lekarze twierdzą, że wdychanie oparów ma inne poważne skutki | Wiadomości zdrowotne

  • 8 maja, 2024
  • 3 min read
Badanie wykazało, że samochodowe środki zmniejszające palność mogą powodować raka;  lekarze twierdzą, że wdychanie oparów ma inne poważne skutki |  Wiadomości zdrowotne


Środki zmniejszające palność zawierają substancje chemiczne zaburzające funkcjonowanie układu hormonalnego (EDC), które w większości przypadków zakłócają pracę układu hormonalnego i mogą powodować różne problemy zdrowotne, w tym raka piersi

Wnętrza samochodów i ryzyko raka: co musisz wiedzieć

Nowe Delhi: Według nowego badania opublikowanego w czasopiśmie Environmental Science & Technology ludzie jadąc samochodami nieświadomie wdychają rakotwórcze chemikalia. Naukowcy zaangażowani w to wyjątkowe badanie przeanalizowali powietrze w kabinach około stu samochodów elektrycznych, gazowych i hybrydowych (w roku modelowym od 2015 do 2022). Ustalenia wykazały, że około 99 procent samochodów pobranych do próbki zawierało środek zmniejszający palność lub TCIPP. Podejrzewa się, że opóźniacz ma potencjalne działanie rakotwórcze i jest obecnie badany przez Narodowy Program Toksykologiczny Stanów Zjednoczonych.

Środki zmniejszające palność zawierają substancje chemiczne zaburzające funkcjonowanie układu hormonalnego (EDC), które w większości przypadków zakłócają pracę układu hormonalnego i mogą powodować różne problemy zdrowotne, w tym raka piersi. Opóźniacze wpływają również na hormony, w tym hormony tarczycy i hormony płciowe, takie jak estrogen.

Wyniki badań

Co gorsza, większość samochodów jest wyposażona w dwa dodatkowe środki zmniejszające palność – TDCIPP i TCEP. Te również są uważane za rakotwórcze z natury. „Biorąc pod uwagę, że przeciętny kierowca spędza w samochodzie około godziny dziennie, jest to poważny problem zdrowia publicznego” – stwierdziła Rebecca Hoehn, główna badaczka i toksykolog na Uniwersytecie Duke.

Warto przeczytać!  Syntetyczne antybiotyki mogą usprawnić leczenie „superbakterii”

Innym godnym uwagi wnioskiem z tego konkretnego badania jest to, że poziomy toksycznych środków zmniejszających palność były najwyższe w miesiącach letnich. Dzieje się tak dlatego, że wraz ze wzrostem temperatury wzrasta również uwalnianie substancji chemicznych z materiałów samochodowych. Skąd pochodzi niebezpieczna substancja chemiczna? Uważa się, że producenci samochodów dodają te środki zmniejszające palność do pianki siedzeń. Dlatego kierowcy samochodów są najbardziej narażeni na wdychanie trujących oparów i szkodliwych skutków ubocznych.

Co się stanie, jeśli wdychasz środki zmniejszające palność

Według ekspertów medycznych wdychanie środków zmniejszających palność może powodować skutki zdrowotne, w tym zaburzenia endokrynologiczne i tarczycowe, immunotoksyczność, szkodliwy wpływ na reprodukcję, raka oraz niekorzystny wpływ na rozwój płodu i dziecka oraz funkcje neurobehawioralne. „Wdychanie spalin samochodowych tak czy inaczej jest szkodliwe dla zdrowia, a dzieci są bardziej podatne na takie wypadki. Jeśli jesteś narażony na działanie takich niebezpiecznych oparów przez dłuższy czas, może to mieć poważne skutki. Jako pierwsze mogą zostać uszkodzone płuca i serce, w niektórych przypadkach opary te mogą nawet powodować raka” – mówi dr Deepti Malik, niezależna konsultantka w szpitalu Jaypee w Noida.

Warto przeczytać!  Osłabiony wirus pomaga wyeliminować raka

Producenci samochodów są zdania, że ​​toksyczne środki zmniejszające palność nie przynoszą realnych korzyści wewnątrz pojazdów i że istnieje realna potrzeba przede wszystkim zmniejszenia ilości środków zmniejszających palność dodawanych do samochodów. „Chociaż możliwe jest, że ludzie będą w stanie zmniejszyć narażenie na toksyczne środki zmniejszające palność, otwierając okna lub decydując się na parkowanie w cieniu lub w garażach, ale jest to rozwiązanie doraźne. Musimy przede wszystkim unikać środków zmniejszających palność lub zastąpić je bardziej ekologicznymi, lepszymi opcjami” – podsumowuje Malik.


Źródło