Bagnaia stanowczo zaprzecza, jakoby Marquez zdobył pierwsze zwycięstwo Ducati w MotoGP w epickim wyścigu w Jerez
aż do Ligi Wyścigów Autonomicznych w Abu Zabi
Obecny mistrz MotoGP Pecco Bagnaia pokonał Marca Marqueza w urzekającym pojedynku o zwycięstwo w Grand Prix Hiszpanii, po upadku lidera punktacji Jorge Martina.
Bagnaia, który zakończył sprint po zderzeniu z Bradem Binderem, odzyskał 25 punktów przeciwko Martinowi dzięki odparciu ataku Marqueza w końcówce, który świętował swoje pierwsze podium w wyścigu Grand Prix jako zawodnik Ducati.
Startując z pole position, Marquez tym razem zdołał wyprzedzić Martina, choć lider mistrzostw zajął drugie miejsce, wślizgując się do wnętrza Marco Bezzecchiego i Bindera w pierwszym zakręcie.
To również przydało się Bagnai, który następnie rozwalił Martina i Bezzecchiego odważnym wyprzedzeniem, dohamowując po zewnętrznej stronie do nawrotu, a następnie objął prowadzenie pod koniec okrążenia.
Jednak kontratak Marqueza w pierwszym zakręcie popchnął obu kierowców szeroko, otwierając Martinowi drzwi do gry na trzech dystansach.
Bagnaia utrzymał się na prowadzeniu, ale podczas następnej trasy oddał prowadzenie Martinowi, nieudane hamowanie w ostatnim zakręcie. Udało mu się jednak utrzymać drugie miejsce, a rywale o tytuł z 2023 roku wkrótce zaczęli wyrywać się z grupy pościgów.
A na 11. z 25. okrążenia, gdy złagodził presję Bagnai, Martin uderzył w pokład, hamując do nawrotu, zadając natychmiastowe szkody swojej przewadze w mistrzostwach.
W wyniku wypadku Bagnaia uzyskała sekundę przewagi nad najbliższym rywalem – w tym momencie był to Bezzecchi, który wyprzedził swojego kolegę z GP23, Marqueza.
Jednak błąd Bezzecchiego w ostatnim zakręcie otworzył Marquezowi drzwi do ataku w dalszej części okrążenia, wciskając hamulce w nawrotie i zapewniając sobie prowadzenie.
Następnie Marquez tracił przewagę nad Bagnaią okrążenie za okrążeniem, docierając do tyłu mistrza na pięć okrążeń przed końcem i wkrótce w zakręcie nr 9 wpychając go do środka Bagnaii.
Wydawało się, że ruch został wykonany, ale Bagnaia utrzymał przednie koło obok Marqueza w zakręcie nr 10, szturchając go po prostu szeroko i wyciągając go z zakrętu, aby utrzymać się na czele. Na następnym okrążeniu Marquez ponownie spróbował na zakręcie nr 9, ale tym razem pojechał szerszym torem, przez co Bagnaia nie potrzebował kontaktu, aby odzyskać miejsce.
Odważne osiągnięcie Bagnaii w czasie 1:37,4 s, najszybszego okrążenia wyścigu, zdecydowanie zwiększyło dynamikę na jego korzyść na przedostatnim okrążeniu, a na mecie Marquezowi zabrakło zaledwie 0,372 s do Włocha.
Oznacza to, że Bagnaia traci teraz zaledwie 17 punktów do Martina, a Marquez zajmuje szóste miejsce z 32 punktami straty do lidera.
Bezzecchi zadowolił się pierwszym podium w Ducati GP23, z którym nie był szczególnie zadowolony, podczas gdy Alex Marquez odeprzeł presję ze strony Enei Bastianini w końcówce wyścigu i dzięki temu dwóch zawodników Gresini (i dwóch braci Marquez) znalazło się w pierwszej czwórce.
Bastianini, wyprzedzając Bindera na piątym miejscu na ostatnim okrążeniu, a następnie atakując młodszego Marqueza, zapewnił sobie Ducati 1-2-3-4-5.
Kolega Bezzecchiego z zespołu VR46, Fabio Di Giannantonio, późnym wieczorem wyeliminował Miguela Oliveirę z Trackhouse Aprilia i zajął siódme miejsce, choć Oliveira i tak miał niezwykle pozytywny wynik w wyścigu, zajmując ósme miejsce – pokonując Mavericka Vinalesa i zdobywając tytuł lidera Aprilii.
Vinales po trudnym okrążeniu początkowym uplasował się na 13. pozycji, ale przynajmniej zrobił większy postęp niż Aleix Espargaro, którego wyścig zakończył się hańbą, gdy stracił rower, próbując przedrzeć się przez Johanna Zarco, co doprowadziło do wypadku przy dużej prędkości pomiędzy para.
Nowicjusz Pedro Acosta miał za sobą najgorszy jak dotąd wyścig w swojej młodej karierze MotoGP, uwarunkowany słabym startem i wczesnym kontaktem z Zarco.
Ostatecznie udało mu się awansować na 10. z 18. pozycji, zanim zdecydował się na tę pozycję.
Joan Mir prowadziła Honda na 12. pozycji – 0,076 s za Trackhouse Aprilia Raula Fernandeza – natomiast Alex Rins prowadził kontyngent Yamahy na 13. pozycji.
Było mniej wypadków i wycofań się niż podczas sobotniego sprintu, ale nadal była to liczba znacząca.
Oprócz Espargaro/Zarco doszło także do kontaktu na zakończenie wyścigu pomiędzy Jackiem Millerem i Franco Morbidellim, gdy udali się na ten sam fragment toru wkrótce po tym, jak Miller został wyprzedzony przez Acostę i zajął 10. miejsce.
Dzika karta KTM Dani Pedrosa, który wczoraj odziedziczył podium, wypadł z wyścigu na 12. pozycji, podczas gdy tester Aprilii Lorenzo Savadori zaparkował w boksie.
Wyniki wyścigu
Poz | Nazwa | Samochód | Okrążenia | Dioda okrążeń | Czas całkowity | Najszybsze okrążenie | Przystanki | Pkt |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Franciszek Bagnaia | Ducati | 25 | 16 | 40m58,053s | 1m37,449s | 0 | 25 |
2 | Marka Marqueza | Ducati | 25 | 0 | +0,372 s | 1m37,637s | 0 | 24 |
3 | Marco Bezzecchi | Ducati | 25 | 0 | +3,903 s | 1m37,910s | 0 | 16 |
4 | Alexa Marqueza | Ducati | 25 | 0 | +7,205 s | 1m37,982s | 0 | 13 |
5 | Eneę Bastianini | Ducati | 25 | 0 | +7,253 s | 1m38,048s | 0 | 11 |
6 | Brada Bindera | KTM-a | 25 | 0 | +7,801 s | 1m38,001s | 0 | 10 |
7 | Fabio Di Giannantonio | Ducati | 25 | 0 | +10,063 s | 1m37,967s | 0 | 9 |
8 | Miguela Oliveiry | Aprilia | 25 | 0 | +10,979 s | 1m38,105s | 0 | 10 |
9 | Mavericka Viñalesa | Aprilia | 25 | 0 | +11,217 s | 1m37,999s | 0 | 7 |
10 | Pedro Acosta | KTM-a | 25 | 0 | +20,762 s | 1m38,318s | 0 | 15 |
11 | Raula Fernandeza | Aprilia | 25 | 0 | +23,508 s | 1m38,253s | 0 | 5 |
12 | Joanna Mir | Hondy | 25 | 0 | +23,584s | 1m38,484s | 0 | 5 |
13 | Alexa Rinsa | Yamaha | 25 | 0 | +28,452s | 1m38,648s | 0 | 3 |
14 | Takaaki Nakagamiego | Hondy | 25 | 0 | +29,049 s | 1m38,819s | 0 | 2 |
15 | Fabio Quartararo | Yamaha | 25 | 0 | +32,015 s | 1m38,641s | 0 | 6 |
16 | Stefana Bradla | Hondy | 25 | 0 | +41,433 s | 1m39,227s | 0 | 0 |
17 | Luca Marini | Hondy | 25 | 0 | +43,323 s | 1m39,210s | 0 | 0 |
Augusto Fernandeza | KTM-a | 19 | 0 | DNF | 1m38,918s | 0 | 3 | |
Franco Morbidelliego | Ducati | 17 | 0 | DNF | 1m37,943s | 0 | 6 | |
Jacka Millera | KTM-a | 17 | 0 | DNF | 1m38,350s | 0 | 0 | |
Lorenza Savadoriego | Aprilia | 11 | 0 | DNF | 1m39,542s | 0 | 0 | |
Jorge Martin | Ducati | 10 | 9 | DNF | 1m37,884s | 0 | 12 | |
Aleixa Espargaro | Aprilia | 9 | 0 | DNF | 1m38,415s | 0 | 0 | |
Johanna Zarco | Hondy | 9 | 0 | DNF | 1m38,433s | 0 | 0 | |
Dani Pedrosa | KTM-a | 3 | 0 | DNF | 1m38,767s | 0 | 7 |