Bajaj Auto bierze pod uwagę 80% rynku trójkołowców elektrycznych po przewodzeniu CNG z 80% udziałem
Rajiv Bajaj, dyrektor zarządzający Bajaj Auto, wypowiadając się wyłącznie dla CNBC-TV18, podkreślił sukces firmy w sektorach elektrycznych auto-riksz i elektrycznych pojazdów ciężarowych, gdzie już stała się liderem rynku. Bajaj Auto, z wieloletnim doświadczeniem w produkcji i eksporcie trójkołowców CNG, wkroczył na rynek trójkołowców elektrycznych w maju ubiegłego roku.
Bajaj Auto sprzedał ponad 56 000 trójkołowców w lipcu 2024 r., co oznacza wzrost o 11% rok do roku, przy czym wyeksportowano 14 478 sztuk, co oznacza wzrost o 6%. W pierwszym kwartale roku obrotowego 2025 firma odnotowała 9% wzrost sprzedaży trójkołowców, przy czym sprzedano ponad 1,51 lakh sztuk.
Przeczytaj także: Bajaj Auto wprowadzi na rynek nowy motocykl CNG, pojazdy etanolowe i nową platformę Chetak EV do roku fiskalnego 2025: dyrektor generalny Rajiv Bajaj
Aby wzmocnić swoją pozycję i osiągnąć cel 80% udziału w rynku w segmencie elektrycznym, Bajaj Auto planuje zwiększyć produkcję. „Wyślemy ponad 40 000 trójkołowców CNG. Jesteśmy bardzo zadowoleni z sukcesu trójkołowca elektrycznego, którego postaramy się wyprodukować bliżej 6000 lub trochę więcej w przyszłym miesiącu” — powiedział Rajiv Bajaj.
Wspomniał również, że firma zbliża się do kamienia milowego 100 000 sprzedanych pojazdów zasilanych czystą energią, w tym trójkołowych i dwukołowych pojazdów zasilanych CNG i elektrycznych. Patrząc w przyszłość, Bajaj Auto planuje wprowadzić na rynek e-rikszę w roku fiskalnym 2026, co ma zwiększyć jej obecność w segmencie trójkołowych pojazdów.
Firma rozwijała również pojazdy flex-fuel na etanol i pojazdy napędzane wodorem. Bajaj ujawnił: „Firma zaprezentuje dwukołowy pojazd na etanol i trójkołowy pojazd na etanol w Delhi we wrześniu, a następnie w roku fiskalnym 2025 nastąpi premiera”.
Przeczytaj także: TVS spodziewa się 15% wzrostu sprzedaży w okresie świątecznym, planuje nową platformę EV i wprowadzenie na rynek trójkołowca: CEO KN Radhakrishnan
Zespół badawczo-rozwojowy Bajaj Auto pracuje również nad prototypami pojazdów napędzanych wodorem, choć nie ustalono jeszcze harmonogramu ich wprowadzenia na rynek. Zapytany o możliwość partnerstwa lub fuzji w sektorze pojazdów dwu- lub trzykołowych, Rajiv Bajaj zasugerował znaczącą współpracę w przyszłości. Bajaj Auto, znany z produkcji motocykli KTM, Triumph i Husqvarna, bada partnerstwo w celu zwiększenia swojej obecności w segmencie mobilności miejskiej.
„Zdecydowanie, dyskutujemy między sobą o możliwości czegoś w tym, co można szeroko nazwać mobilnością miejską. W miarę jak posuwamy się naprzód, a świat z pewnością potrzebuje w swoich głównych miastach, jeśli nie gdzie indziej, bardziej zrównoważonej mobilności. Myślę więc, że możemy mieć okazję do bardzo znaczącego globalnego partnerstwa w tej dziedzinie”, powiedział, zauważając, że dyskusje są wciąż na wczesnym etapie, bez podjętych jeszcze decyzji.
Przeczytaj także: Volkswagen ogranicza plany budowy fabryk baterii w Europie i Ameryce Północnej w obliczu załamania rynku pojazdów elektrycznych