Biznes

Bajaj Auto uderza w nutę „Tiger Zinda Hai”, gdy pierwszy motocykl CNG trafia na drogę | Auto

  • 5 lipca, 2024
  • 5 min read
Bajaj Auto uderza w nutę „Tiger Zinda Hai”, gdy pierwszy motocykl CNG trafia na drogę | Auto


Dwadzieścia pięć lat temu, kiedy Bajaj Auto wprowadził na rynek pierwszy w Indiach trójkołowy pojazd zasilany CNG, dyrektor zarządzający Rajiv Bajaj otrzymał dziwny telefon od swojego zespołu z Delhi — grupa kierowców autorikszy rozbiła szklane fasady salonu wystawowego firmy. „Byłem zaskoczony” — wspominał Bajaj — „pomyślałem, że autoriksza zasilana CNG oferuje świetną ofertę”.

Kierowcy byli jednak sfrustrowani. „W tamtym czasie w Delhi była tylko jedna stacja paliw CNG i musieli czekać 10-12 godzin w kolejkach, aby zatankować swoje pojazdy, co skutecznie zniweczyło oszczędności, jakie osiągnęli” — wspominał Bajaj w piątek — w dniu, w którym Bajaj Auto zaprezentował pierwszy na świecie motocykl CNG, Freedom 125, w trzech wariantach, siedmiu kolorach i cenach ex-showroom od 95 000 do 1,1 lakh rupii.

Kliknij tutaj, aby połączyć się z nami na WhatsApp

Obecnie krajobraz CNG uległ drastycznej zmianie. Indie mogą pochwalić się 6000 stacjami paliw CNG w 335 miastach, a liczba ta stale rośnie.

Bajaj okrzyknął Freedom 125 „przełomowym samochodem”, oferującym „wolność od importu benzyny, szkodliwych emisji, gwałtownie rosnących cen benzyny, lęku o zasięg i trudności ze znalezieniem stacji ładowania”. Widocznie wzruszony Bajaj, wprowadzając na rynek produkt, który może być setnym produktem firmy w jego 34-letniej karierze, powiedział: „Dziś bardzo tęsknię za ojcem”. Udoskonalenie technologii zajęło Bajaj Auto dwa i pół roku. Freedom 125 pozwala dojeżdżającym do pracy na płynne przełączanie się między CNG a benzyną za pomocą jednego kliknięcia, nawet podczas jazdy.

„ZMIENIAJĄCY GRY”

> Motocykl Bajaj Freedom 125 CNG konkuruje z konwencjonalnymi motocyklami benzynowymi o pojemności 125 cm3

> Ceny modelu Hero Glamour 125 cm3 zaczynają się od ~83 000; cena modelu Bajaj Pulsar 125 cm3 wynosi około 82 000 rupii

> Freedom 125 kosztuje 95 000–1,1 lakh rupii w salonie w Delhi

Warto przeczytać!  Kukurydza poniżej 300 zł? Czy może być gorzej?

> Oferuje zasięg 330 km przy pełnym zbiorniku benzyny i CNG

Ten motocykl, jak twierdzi firma, obiecuje 50-procentowe oszczędności kosztów dzięki zmniejszeniu wydatków na paliwo w porównaniu do motocykli benzynowych. Zbiornik CNG zapewnia zasięg ponad 200 km na 2 kg CNG, podczas gdy 2-litrowy zbiornik benzyny oferuje dodatkowe 130 km, co daje łącznie 330 km zasięgu na pełnym zbiorniku, powiedział major jednośladów.

Konsumenci oszczędzają około 15 000 rupii rocznie na rachunkach za paliwo, co w praktyce oznacza zwrot różnicy w cenie między motocyklem zasilanym CNG a jego odpowiednikiem zasilanym benzyną — poinformowała firma Bajaj Auto, która prowadzi rozmowy z firmami zajmującymi się sprzedażą oleju napędowego w celu rozszerzenia sieci stacji CNG i włączenia do niej specjalnych segmentów przeznaczonych dla jednośladów, aby zapewnić wygodę konsumentom.

Freedom 125 ma „najdłuższe siedzenie” w swojej kategorii — „o 26 procent dłuższe” niż konwencjonalne motocykle 125 cm3. Pod względem ochrony środowiska, jak twierdzi firma, nowy motocykl zmniejsza emisję CO2 o 26,7 procent w porównaniu z benzyną, a także o 85 procent zmniejsza węglowodory niemetanowe i o 43 procent zmniejsza tlenki azotu.

Warto przeczytać!  Bharti Airtel osiągnie 14%/16% CAGR w Indiach w przychodach/EBITDA w latach obrotowych 2024-27: analitycy

Bajaj opowiadał się za obniżeniem stawki podatku od pojazdów wykorzystujących czystsze paliwo z obecnych 28 procent do około 12 procent, zauważając, że w Indiach pojazdy elektryczne są opodatkowane stawką 5 procent.

Minister Transportu Drogowego i Autostrad Nitin Gadkari wyraził swoją „misję” zmniejszenia zanieczyszczenia powietrza i importu paliw kopalnych (Indie importują paliwa kopalne o wartości 20 bilionów rupii). Podkreślił trwające projekty produkcji CNG ze słomy ryżowej (bio-CNG), z czego 60 projektów jest w toku, a 400 kolejnych jest w trakcie realizacji. Zasugerował, aby Bajaj Auto rozważyło motocykl napędzany w 100% bioetanolem, zauważając, że firma oferuje już opcje elastycznego paliwa dla motocykli napędzanych etanolem i benzyną w swoich modelach Pulsar i Dominar.

Bajaj Auto zamierza zdobyć znaczący udział w segmencie motocykli podstawowych dzięki modelowi Freedom 125. W Indiach co miesiąc sprzedaje się około 900 000 motocykli, przy czym prawie 650 000 sztuk przypada na motocykle o pojemności 100 cm3 i 125 cm3.

Pomimo wcześniejszych prób, Bajaj Auto ma problemy z penetracją tego segmentu. „Obecnie sprzedajemy około 150 000-175 000 motocykli w tym segmencie co miesiąc. W segmencie 125 cm3 mamy 25-26 procent udziału” — powiedział Bajaj.

W trójkołowcach zasilanych CNG firma dominuje z 88-procentowym udziałem w rynku i spodziewa się powtórzyć ten sukces w motocyklach. Ponad 60 procent sprzedaży trójkołowców to warianty CNG (około 70 procent sprzedaży trójkołowców Bajaj Auto to warianty CNG).

W miastach z silnymi sieciami CNG 30 procent sprzedaży samochodów to obecnie CNG. „Jeśli wśród motocykli klasy podstawowej penetracja CNG osiągnie 30 procent, będziemy patrzeć na blisko 200 000 sztuk miesięcznie” — powiedział Bajaj.

Warto przeczytać!  Orlen i cena paliwa. Obajtek wykonał ruch w ostatniej chwili

Rozmyślając o latach 90., kiedy skutery dominowały na rynku, przypomniał sobie, jak rosnące ceny paliw doprowadziły do ​​przesunięcia w stronę motocykli. Wprowadzenie czterosuwowego motocykla Hero Honda, oferującego dwukrotnie większy przebieg niż skutery, zmieniło rynek. „Oferujemy teraz tę samą propozycję” — powiedział Bajaj, sugerując, że może to być jeden z „kamieni milowych” dla branży jednośladów.

Bajaj Auto początkowo wyprodukuje 10 000 sztuk Freedom 125 miesięcznie, początkowo w Gudżaracie i Maharasztrze, z planami zwiększenia produkcji do 40 000 sztuk do końca roku obrotowego. Dyrektor wykonawczy Rakesh Sharma wspomniał, że producent samochodów rozważa również więcej modeli z technologią flexi-CNG-benzyna, jeśli ten produkt odniesie sukces.

Firma zidentyfikowała sześć rynków eksportowych dla roweru, ale początkowo skupiamy się na Indiach. „Następnie rozważymy eksport do Egiptu, Tanzanii, Bangladeszu, Indonezji, Kolumbii i Peru” — powiedział Sharma.

Wspominając późne lata 90., kiedy Hero Honda wyprzedziło Bajaj Auto jako lidera w kategorii jednośladów, Bajaj podzielił się anegdotą z konferencji dealerskiej. Dealerzy pogratulowali ówczesnemu prezesowi Hero Honda Brijmohanowi Lall Munjalowi, który, lubiąc Bajaj, zauważył, że teraz muszą być ostrożni, ponieważ „tygrys jest ranny”.

„Trzydzieści lat później moje przesłanie brzmi: »Tiger Zinda Hai«” – szczerze powiedział Bajaj reporterom.


Źródło