Bajaj Auto wprowadza na rynek wiele nowości fiskalnych, ET Auto
New Delhi: Bajaj Auto szuka lepszej przyczepności zarówno na krajowym, jak i eksportowym jednośladzie. W tym roku fiskalnym na rynek trafi szeroka gama jednośladów z segmentu ICE i elektrycznych: pierwszy na świecie motocykl na CNG, który może obniżyć koszty paliwa kupujących o połowę, elektryczny skuter Chetak przeznaczony na rynek masowy oraz sześć nowych modeli Pulsara. W końcu deklarowanym celem firmy jest dalsze zwiększanie przychodów bez zmniejszania rentowności. Takie podejście przyniosło firmie Bajaj obfite korzyści. W niedawno zakończonym sezonie 2023–2024 firma twierdzi, że odebrała liderowi rynku w górnej części segmentu 125 cm3 osiem punktów procentowych. Rakesh Sharma, dyrektor wykonawczy, powiedział, że w marcu 2024 r. krajowa sprzedaż detaliczna motocykli rosła „dwukrotnie szybciej niż w innych segmentach, a w segmencie pojazdów o pojemności 125 cm3 więcej nasza sprzedaż detaliczna wzrosła czterokrotnie w porównaniu do pozostałych”. Ponieważ trzy czwarte przychodów Bajaja pochodzi z segmentu rowerów o pojemności 125 cm3, zyski w tym segmencie mają kluczowe znaczenie zarówno dla wzrostu przychodów, jak i rentowności.
ciąg dalszy poniżej
Sharma powiedział, że „nasz udział w rynku w górnej połowie (125 cm3) wynosi obecnie 27%, co oznacza wzrost o 5% i zaledwie 2 punkty procentowe dzielą nas od pozycji lidera. Na początku roku traciliśmy do lidera 10 punktów procentowych. Zmniejszyliśmy zatem różnicę o 8 punktów procentowych. Jest to wynik szeregu nowych, ukierunkowanych premier, dziewięciu z nich w roku budżetowym 24, obejmujących klasę od 125 cm3 do 250 cm3, co oznacza, że mamy propozycję dla wszystkich segmentów klientów – klientów zorientowanych na dojazdy do pracy, inspirowanych stylem lub nastawionych na wysokie osiągi we wszystkich grupach demograficznych.”
Sam Pulsar stał się marką wartą 10 000 crore INR, powiedział Sharma, a „największy” jak dotąd Pulsar zostanie wprowadzony na rynek w maju tego roku. Firma ogłosiła już, że w tym roku budżetowym poniesie nakłady inwestycyjne w wysokości 700–800 crore INR, głównie na zwiększenie produkcji pojazdów trójkołowych i pewne inwestycje w pojazdy elektryczne pod marką Chetak.
Podsumowując, w roku finansowym 24 firma twierdziła, że jest największym graczem na rynku masowym w segmencie rowerów i pojazdów trójkołowych o pojemności 125 cm3 oraz trzecim w rankingu elektrycznych pojazdów dwukołowych.
Rower na gaz CNG
Tego lata Bajaj Auto zaprezentuje „pierwszy na świecie” rower na CNG, który prawdopodobnie obniży o połowę koszty paliwa dla osób dojeżdżających do pracy. Prace nad motocyklem trwały długo, a badania nad rowerem dwupaliwowym zasilanym benzyną CNG trwają od wielu lat. Sharma powiedział, że wielkość rynku dla konsumentów „świadomych przebiegu” wynosi ponad sześć lakh jednostek miesięcznie, a około dwie trzecie tego rynku ma dostęp do infrastruktury CNG. Bajaj nie jest obcy pojazdom zasilanym CNG, ponieważ ma już prawie 90% udziału w krajowym rynku trójkołowców CNG. Jeśli chodzi o nakładanie się ambicji rosnącego udziału w rynku pojazdów elektrycznych poprzez Chetak i nowego roweru na CNG, Sharma stwierdził, że przynajmniej w przypadku pojazdów trójkołowych różnica w kosztach obu wersji nie była zbyt znacząca. Gdyby ten sam argument rozszerzyć na rowery, być może rowery elektryczne i napędzane benzyną CNG nie kanibalizowałyby się nawzajem.
Technologia Chetak
W ramach kolejnego mądrego posunięcia Bajaj Auto przekazał prawie wszystkie obowiązki grupy w zakresie badań i rozwoju firmie Chetak Technology, spółce zależnej będącej w całości jej własnością. Na początku tego tygodnia weteran firmy Abraham Joseph został mianowany dyrektorem generalnym tej spółki zależnej. Joseph jest związany z Bajaj Auto od trzech i pół dekady. Chetak Technology będzie nie tylko odpowiedzialna za badania i rozwój wszystkich typów produktów, ale także będzie badać pojazdy wodorowe. Zatem wybiegając w przyszłość, Bajaj chce mieć udział w dwu- i trójkołowych pojazdach napędzanych lodem, elektrycznymi, CNG i wodorowymi.
Ekspansja biznesu pojazdów elektrycznych
Trajektoria pojazdu elektrycznego Bajaj przebiegała tylko w jedną stronę: w górę. W marcu sprzedaż hulajnogi elektrycznej Chetak wyniosła 40 000 sztuk. To więcej niż liczba hulajnóg Chetak sprzedanych przez firmę w całym poprzednim roku fiskalnym. W roku finansowym 24 udział Bajaj w rynku elektrycznych pojazdów dwukołowych wzrósł ponad dwukrotnie, do 13% z 5% w poprzednim roku finansowym. Teraz, gdy rynek masowy i tańszy Chetak znajdują się na kowadle, Bajaj może mieć przed sobą ciężką walkę.
Firma Ather właśnie ogłosiła, że hulajnoga rodzinna Rizta i inni konkurenci również przygotowują się do wprowadzenia na rynek bardziej przyjaznych dla kieszeni hulajnóg elektrycznych. Tym, co będzie działać na korzyść Bajaja w porównaniu z firmami zajmującymi się wyłącznie energią elektryczną, takimi jak Ola, Ather i innymi, jest istniejąca rozległa sieć dystrybucji i sprzedaży tej pierwszej. Bajaj już rozszerza swój zasięg dystrybucji pojazdów elektrycznych. Ponadto Bajaj ma możliwość zwiększenia skali produkcji w przypadku gwałtownego wzrostu popytu dzięki elastycznym liniom produkcyjnym.
Problem, przed którym stoi Bajaj – a właściwie wszyscy producenci elektrycznych jednośladów – polega na ograniczeniu marż, jakie biznes pojazdów elektrycznych powoduje, ponieważ nadal nie jest on rentowny na poziomie jednostkowym. Sharma powiedział, że ma to więcej wspólnego z cenami Chetak – przy ostrej konkurencji i niepewności co do polityki, ostatnie obniżki cen w branży nie pomogły – w porównaniu z ogólną redukcją kosztów w Bajaj Auto. Czy ta wypaczona matematyka poprawi się po wprowadzeniu na rynek masowy Chetak? Jedynie dalszy, gwałtowny wzrost wielkości sprzedaży Chetak zmniejszy obciążenie ogólnych marż i rentowności Bajaj Auto.
Dołącz do społeczności ponad 2M profesjonalistów z branży
Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać najnowsze spostrzeżenia i analizy.
Pobierz aplikację ETAuto
- Otrzymuj aktualizacje w czasie rzeczywistym
- Zapisz swoje ulubione artykuły