Bardzo skromni, bardzo uważni – ale czy nie tracimy humoru?
Jeśli słowo „bachor” opisuje nasze szalone i bezpardonowo chaotyczne lata, to wzorowe maniery, uprzejmość i skrupulatne przestrzeganie zasad to coś, co sprawia, że nadchodzi jesień.
W ostatnich tygodniach na TikToku pojawiło się tysiące filmów pokazujących, jak poprawić nasze maniery. Wszystko to w ramach trendu „bardzo skromni, bardzo uważni”.
Początkowo satyryczny pomysł miał na celu wyśmianie stereotypów na temat kobiecości, lecz od tego czasu zyskał własne życie.
Podczas gdy połowa internautów używa tego określenia ironicznie, inni obawiają się, że trend ten jest po prostu kolejnym sposobem na wyznaczanie nierealistycznych standardów dla kobiet.
Czy zatem ktoś naprawdę próbuje być skromny, czy to po prostu wielki żart, który został rozdmuchany do niewiarygodnych rozmiarów?
To pozornie niegroźne powiedzenie wymyśliła twórczyni treści Jools Lebron, która na początku tego miesiąca opublikowała na TikToku filmik, na którym zaprezentowała swój skromny strój do pracy i świadomy makijaż.
„Widzicie, jak robię makijaż do pracy? Bardzo skromnie, bardzo uważnie” – powiedziała milionom swoich obserwatorów.
„Wiele z was, dziewczyn, idzie na rozmowę kwalifikacyjną wyglądając jak Marge Simpson, a do pracy idzie wyglądając jak Patty i Selma. Nie skromne”.
Umożliwić TikTok treść?
Przypomina nam również, że gdy ubiera się do biura, jej koszula „jest tylko trochę elegancka, a nie moja”, dodając: „Nigdy nie powinnaś „przychodzić do pracy z zielonym zagięciem na koszuli”.
Po tym, jak jej filmy zyskały sławę z dnia na dzień, gwiazda Internetu rzuciła pracę kasjera, pojawiła się w programie Jimmy Kimmel Live! i poinformowała fanów, że teraz jest w stanie sfinansować swoją zmianę płci.
Nie tylko twórcy treści i gwiazdy podchwycili ten trend, dołączyły do niego nawet firmy takie jak NASA.
„Widzisz, jak Ziemia wygląda w kosmosie? Jest bardzo skromna, bardzo uważna. Ziemia wygląda bardzo słodko w Układzie Słonecznym” agencja kosmiczna opublikowała wpis na X.
Skromność znalazła swoje miejsce także w naszej modzie – twórczyni treści Ambika Dhir twierdzi, że „skromność i uważność w ubiorze to synonim dobrze dobranego, cichego luksusu, szykownych strojów i silnego, osobistego stylu, który przyciąga uwagę, ale nie jest krzykliwy”.
Podobnie Isa Lavahun, strateg mediów społecznościowych, mówi, że interpretuje skromne powiedzenie LeBrona jako „uosobienie subtelnej miłości do samego siebie – świadomość, że dopóki zachowujesz się z wdziękiem i empatią, żadna opinia innych nie ma znaczenia”.
Jednak nie wszyscy tak to postrzegają.
Jedna z Tik Tokerek, Sabrina Thulander, mówi, że „zawsze interpretowała skromność jako coś negatywnego, jak to, jak mężczyzna z epoki wiktoriańskiej chce, aby zachowywała się jego żona. Wszystko to wydaje mi się bardzo tradycyjne dla żony”.
Jednak niektóre kobiety ulegają trendowi tradycyjnych żon, który zyskał na popularności ze względu na artystyczne przedstawienie kobiet w serialach takich jak Bridgertonowie i Downtown Abbey – skromnych i uważnych.
Autor Gershom Mabaquiao wyjaśnia, że trend ten początkowo dotyczył „niepoważnego traktowania autoprezentacji”, ale odkąd wykroczył poza media społecznościowe i przeniknął do społeczeństwa, jest interpretowany w „bardzo dosłowny sposób”.
Fakt, że niektórzy ludzie piszą o byciu skromnym, słodkim i uważnym w poważny sposób, pokazuje, „jak gubią się niuanse, gdy wiadomości wędrują od grup o wysokim kontekście do grup zewnętrznych o niskim kontekście” – mówi.
„Sarkazm i celowe „podwójne standardy” żartu zostały utracone”.
Nöel Wolf, ekspert w dziedzinie kultury i języka, twierdzi, że słowo „skromna” pojawiło się już w XVII wieku, a w XIX wieku było często używane w odniesieniu do młodych kobiet, które były skromne i powściągliwe.
Rekontekstualizacja tego słowa pokazuje teraz „w jaki sposób stary język może zyskać nowe życie w rękach młodszych pokoleń”.
Ponieważ trendy na TikToku pojawiają się i znikają w coraz szybszym tempie, trudno przewidzieć, które słowo lub fraza będzie następnym hitem.
Były nauczyciel języka angielskiego, a obecnie twórca treści występujący pod pseudonimem ExemplaryPotato, co tydzień dzieli się na platformie nowymi słowami.
W odpowiedzi na skromność udostępnił film wyjaśniający znaczenie słowa wyzywającyantonim słowa skromny.
Wolf uważa, że określenia, których w tym roku użyło pokolenie Z, są nieoczekiwane i niejasne, jak np. raw dogging, rizz i bed rotting.
Dodał, że skromność to „nie jedyne archaiczne słowo, które powraca w tym roku”, ponieważ w filmie Inside Out 2 słowo „ennui” znów stało się modne, a w albumie Taylor Swift Tortured Poets Department na nowo spopularyzowano słowo „trist” (spisek).
„Trendy online mają tendencję do wahań: przeszliśmy od estetyki czystej dziewczyny do estetyki lata z niegrzecznymi dziećmi jako jej odrzucenia, a teraz do „skromnej”, więc jest duże prawdopodobieństwo, że niezależnie od tego, jaki będzie następny trend, będzie on daleki od skromności”.