Rozrywka

„Beef” Netflixa pod ostrzałem dla milczenia – The Hollywood Reporter

  • 18 kwietnia, 2023
  • 7 min read
„Beef” Netflixa pod ostrzałem dla milczenia – The Hollywood Reporter


Wołowina miał swoją premierę w serwisie Netflix 6 kwietnia i spotkał się z niemal powszechnym uznaniem (98 procent na Rotten Tomatoes), a zarówno krytycy, jak i widzowie zachwycali się odważną, ale pełną niuansów opowieścią o dwojgu nieznajomych uwikłanych w eskalację krwawej waśni i magnetycznych występach gwiazd Stevena Yeuna i Ali Wonga.

Ale niecałe dwa tygodnie później serial traci część swojego blasku dzięki ponownemu pojawieniu się kontrowersji z udziałem Davida Choe i braku odpowiedzi ze strony firm i zespołu kreatywnego odpowiedzialnego za serię wyprodukowaną przez A24.

W 2014 roku Choe, artysta wizualny, który był wtedy najbardziej znany jako muralista, który namalował siedzibę Facebooka w zamian za akcje (przynosząc mu podobno 200 milionów dolarów), był współgospodarzem podcastu z aktorką filmów dla dorosłych Asą Akirą. W jednym odcinku mówi, że kiedyś zmusił masażystkę do uprawiania z nim seksu oralnego. W pewnym momencie nazywa siebie „gwałcicielem odnoszącym sukcesy”, ale w innym momencie mówi: „Chcę tylko wyjaśnić, że przyznaję, że to gwałt, ale nie jestem gwałcicielem”.

Anegdota została po raz pierwszy podchwycona przez pisarkę Melissę Stetten na nieistniejącej już stronie internetowej XOJane i zyskał dalszą przyczepność dzięki a BuzzFeed pisać. Wkrótce potem Choe stwierdził, że jego opowieść o masażystce była sztuką. „Przepraszam, jeśli ktokolwiek wierzył, że te historie są faktami” – napisał. „Oni nie byli!” Kontrowersje pojawiły się ponownie w 2017 roku po tym, jak Choe otrzymał zlecenie namalowania muralu na The Bowery w centrum Manhattanu. Inni artyści zjednoczyli się w proteście: „Naszym celem jest sprowokowanie powszechnego odrzucenia ciągłej normalizacji kultury gwałtu poprzez uwidocznienie tematu” – powiedziała wówczas organizatorka Jasmine Wahi.

Warto przeczytać!  Ostatnie 20 minut premiery Daisy Jones & The Six jest elektryzujące

Następnie Choe wystosował dokładniejsze przeprosiny na swoim koncie na Instagramie: „Jak można przeprosić za złe uczynki przez całe życie? Przez ostatnie trzy lata rekonwalescencji i rehabilitacji próbowałem odpowiedzieć na to pytanie poprzez działanie i zrozumienie” – napisał. „W jednym z odcinków DVDASA z 2014 roku opowiedziałem historię dla szokującej treści, która sprawiała wrażenie, jakbym wykorzystał seksualnie kobietę. Chociaż powiedziałem te słowa, nie popełniłem tych czynów. To się nie wydarzyło. Mam ZERO historii napaści na tle seksualnym. Jest mi głęboko przykro z powodu jakiejkolwiek krzywdy, którą wyrządziłem komukolwiek poprzez moje przeszłe słowa. Seks bez zgody jest gwałtem i nigdy nie jest zabawny ani odpowiedni do żartów. Byłam chorą osobą u szczytu choroby psychicznej i ostatnie 3 lata spędziłam w placówkach zdrowia psychicznego, uzdrawiając siebie i poświęcając swoje życie pomaganiu i uzdrawianiu innych poprzez miłość i działanie. Nie wierzę w rzeczy, które powiedziałem, chociaż biorę pełną odpowiedzialność za ich wypowiadanie… Naprawdę mi przykro z powodu negatywnych słów i mrocznych wiadomości, które przekazałem światu”.

Od tego czasu Choe powoli zbliżał się do głównego nurtu popkultury – w 2021 roku został sprofilowany The New York Times w przeddzień jego limitowanej serii wywiadów dla FX i Hulu Pokaz Choe, gdzie przyznał się, że jest „dochodzącym do siebie kłamcą” i ponownie odniósł się do swojej niesławnej historii podcastu z 2014 roku. „W tym momencie mojego życia skończyłem z życiem i pogonią za dnem. chciałem wyjść. Nigdy nikogo nie zgwałciłem” – powiedział, wyjaśniając, że opowiedział tę historię z „chorobliwej ciekawości, by poczuć zewnętrzną reakcję na wewnętrzny wstyd, który odczuwałem”.

Ale rapsodyczne przyjęcie Wołowina – program, przynajmniej w pierwszym tygodniu po premierze, już wcześniej zyskiwał na popularności Emmy – przedstawił Choe nowej i szerokiej publiczności. W serialu Choe gra postać, która nie różni się od jego prawdziwej, wyzywająco brudnej osobowości (która jeszcze co najmniej dziesięć lat temu była częściowo naznaczona fiksacją na temat fantazji i języka przemocy seksualnej) – jako Isaac, były więzień kuzyn bohatera Yeuna. Isaac jest prymitywną luźną armatą, która reprezentuje największe zagrożenie rzeczywistego niebezpieczeństwa wśród zespołu. Choe wniósł także wkład w oprawę graficzną kart tytułowych poprzedzających każdy odcinek, a także przyjaźnił się z Yeunem i Wongiem, którzy są także producentami wykonawczymi serialu. Wołowinasą dobrze udokumentowane.

Warto przeczytać!  W finale „Bachelor” Zach przywrócił serialowi jego schematyczne, okrutne pochodzenie

Wśród świetnych wzmianek w prasie i entuzjastycznych recenzji WołowinaAura Bogado, starszy reporter w Center for Investigative Reporting, tweetował 12 kwietnia: „David Choe, jak w przypadku faceta, który szczegółowo opisał sposób, w jaki zgwałcił kobietę? A potem wrócił, by powiedzieć, że to tylko źle zrozumiana wersja jego rzeczywistości? i zawiera zrzuty ekranu z 2014 roku BuzzFeed artykuł podsumowujący jego historię podcastu. Jej tweety i klipy z podcastu szybko stały się wirusowe i nadal zyskiwały na popularności przez cały weekend, a przerażeni widzowie pisali, że żałują, że już obejrzeli Wołowina lub deklarując zamiar bojkotu w proteście przeciwko zaangażowaniu Choe.

Zaapelowali też użytkownicy mediów społecznościowych Wołowina twórca Lee Sung Jin, Yeun, Wong, Netflix i A24 za ich domniemaną wiedzę o incydencie z 2014 roku i mimo to decyzję o zatrudnieniu Choe. Na chwilę obecną żadna ze stron nie skomentowała bezpośrednio sytuacji ani nie udzieliła odpowiedzi Reporter z Hollywoodprośby o komentarz.

W niedzielę Choe wydawał się odpowiadać na kontrowersje, kiedy Belgado i strateg kulturowy Meecham Whitson Meriweather Zarówno tweetował że ich posty zawierające klip podcastu zostały usunięte w odpowiedzi na roszczenie dotyczące praw autorskich DMCA. Oba zawierały zrzuty ekranu czegoś, co wydaje się być e-mailem od pomocy technicznej Twittera, zawierającym oryginalny tekst powiadomienia o skardze:

Warto przeczytać!  Książę Harry i Meghan Markle milczą, gdy w najnowszej książce Omida Scobiego Kate i Charles zostali nazwani „królewskimi rasistami”

„Kilku użytkowników Twittera – @MediumSizeMeech i @aurabogado ponownie przesłało klip z odcinka 106 „Erection Quest” naszego podcastu na żywo i serii wideo DVDASA, który został pierwotnie opublikowany 10 marca 2014 r. bez naszej zgody”, czytamy w raporcie, który jest podpisany „Z poważaniem, David Choe, The David Young Choe Foundation”.

Bez zespołu komunikacyjnego nie można było dotrzeć do Twittera w celu potwierdzenia, ale baza danych Lumen, projekt badawczy na Uniwersytecie Harvarda, który zbiera powiadomienia o usunięciu z sieci, zawiera zapisy Fundacji Davida Younga Choe, która złożyła skargę DMCA do Google 13 kwietnia, prośba o usunięcie odcinka z Dysku Google i YouTube:

„W imieniu Fundacji Davida Younga Choe (znanej również jako Fundacja Meleka) i Igloo Hong, Inc, właściciela wszystkich oryginalnych treści DVDASA, chciałbym przesłać wymagane informacje w celu usunięcia multimediów naruszających prawa autorskie przechowywanych na waszej platformie”, podana prośba. „Oryginalne treści medialne naszej organizacji z podcastów na żywo i serii wideo, wyprodukowanych przez DVDASA (od 2013 r.), posiadanych przez artystę i wykonawcę, Davida Choe i z udziałem artysty i wykonawcy, Davida Choe, zostały nielegalnie pobrane i przesłane oraz udostępnione publicznie na Dysku Google…. Oryginalne źródła materiałów pochodzą z naszego konta DVDASA YouTube i strony internetowej, które od tego czasu zostały ustawione jako prywatne, aby zapobiec kolejnym nielegalnym ponownym przesyłaniom.

Jak dotąd jest to jedyne działanie podjęte od czasu ponownego pojawienia się kontrowersji.

J. Clara Chan przyczyniła się do powstania tego raportu.




Źródło