Belgijski handlarz bronią spiera się z ministrem o czołgi dla Ukrainy
Andrzeja Graya
TOURNAI, Belgia (Reuters) – Freddy Versluys nie lubi być nazywany handlarzem bronią. Ale ma duży magazyn pełen używanych czołgów na sprzedaż.
Stojąc obok dziesiątek wyprodukowanych w Niemczech czołgów Leopard 1 i innych pojazdów wojskowych w chłodnym magazynie we wschodniej Belgii, Versluys podkreślił, że jest dyrektorem generalnym dwóch firm obronnych o szerokim zakresie działalności, takich jak produkcja czujników do statków kosmicznych.
Ale kupowanie i sprzedawanie broni to także część jego działalności. I to właśnie czołgi zwróciły na niego uwagę w ciągu ostatnich kilku dni, gdy wdał się w publiczną batalię z belgijskim ministrem obrony Ludivine Dedonder o możliwość wysłania ich na Ukrainę.
Podczas gdy inne kraje zachodnie zobowiązały się w ostatnich tygodniach wysłać czołgi podstawowe, aby pomóc Ukrainie odeprzeć rosyjską inwazję, Belgia nie dołączyła do tej grupy przede wszystkim z jednego powodu: nie ma już żadnych czołgów. Ostatni z nich – partię 50 sztuk – sprzedał firmie Versluys ponad pięć lat temu.
Zapytany, dlaczego kupił czołgi, Versluys, siwowłosy mężczyzna po sześćdziesiątce, powiedział, że taki jest model biznesowy jego firmy – kupuje niechciany sprzęt wojskowy w nadziei, że ktoś inny będzie go chciał w przyszłości.
„Na świecie wciąż są kraje, które mają te czołgi Leopard 1. Dlatego zawsze istnieje możliwość sprzedaży części zamiennych lub dodatkowych zbiorników” – powiedział.
Ale dodał: „Oczywiście, to hazard… Może jutro będziemy musieli je zezłomować (lub) 10 lat później nadal mogą tam być”.
Dedonder powiedział, że rząd rozważa pomysł odkupienia czołgów i wysłania ich na Ukrainę. Ale wysadziła ceny podane jako „nierozsądne” i „niezwykle wysokie”. Powiedziała, że czołgi sprzedawane za 10-15 000 euro za sztukę są oferowane za 500 000 euro, mimo że nie są sprawne.
Spór uwypukla trudną sytuację, z jaką borykają się zachodnie rządy, gdy po prawie roku intensywnych działań wojennych starają się znaleźć więcej broni dla Ukrainy – broń, którą odrzuciły jako przestarzałą, jest teraz bardzo poszukiwana, a wiele z nich znajduje się teraz w rękach prywatnych firm.
Dedonder w swoich oskarżeniach nie wymieniła firmy Versluysa, OIP Land Systems. Ale Versluys jest pewien, że to on jest jej celem. Dedonder odrzucił prośbę o wywiad.
Versluys podjął niezwykły krok, ujawniając się publicznie, aby zakwestionować twierdzenia ministra, oferując rzadki wgląd w funkcjonowanie firmy, która często woli zachować dyskrecję.
Versluys powiedział, że jego firma kupiła 50 czołgów za około 2 miliony euro, a tylko 33 nadawały się do użytku. Oznaczałoby to cenę jednostkową 40 000 euro za 50 czołgów lub około 60 600 euro za 33.
Powiedział, że jego cena sprzedaży może wahać się od kilkuset tysięcy do blisko miliona euro, ale obejmuje to prace związane z renowacją zbiorników, co, jak twierdzi, może być bardzo kosztowne.
Powiedział, że wymiana systemu kontrolującego strzelaninę może kosztować 350 000 euro na czołg, wymiana azbestu w silniku może kosztować 75 000 euro. Każdy czołg musiał być oceniany indywidualnie.
„Musimy jeszcze przyjrzeć się, jaki jest ich faktyczny stan i ile musimy na nie wydać, aby były odpowiednie” – powiedział.
HIPERMARKET WOJSKOWY
W ramach swojej publicznej ofensywy Versluys oprowadza dziennikarzy po swoim magazynie na obrzeżach prowincjonalnego miasta Tournai. Przypomina hipermarket wojskowy, wypełniony rzędami czołgów Leopard 1 w zakurzonym zielonym i czarnym kamuflażu oraz dziesiątkami innych pojazdów wojskowych, a także półkami ułożonymi w stosy części zamiennych i pasów.
W swoim wystąpieniu Versluys podkreśla również, że zmodernizowane czołgi Leopard 1 mogą być gotowe do walki w ciągu kilku miesięcy – znacznie szybciej niż zamówione dziś nowe modele, których wyprodukowanie zajmie lata.
Leopard 1 jest poprzednikiem czołgów Leopard 2, które Niemcy, Polska, Finlandia i inne kraje zgodziły się wysłać na Ukrainę w zeszłym miesiącu. Jest lżejszy niż Leopard 2 i ma inny rodzaj głównego działa. Modele w magazynie Versluys były ostatnio modernizowane w latach 90.
Yohann Michel, analityk z think tanku Międzynarodowego Instytutu Studiów Strategicznych, powiedział, że czołgi Leopard 1 nie będą tak cenne na polu bitwy, jak ich następcy.
Powiedział jednak, że nadal mogą być przydatne w starciu ze starszymi rosyjskimi czołgami i we wspieraniu jednostek piechoty, zwłaszcza jeśli zostaną zmodernizowane do wysokiego standardu.
Jeśli Belgia nie odkupi czołgów, inny kraj może je kupić dla Kijowa. Versluys powiedział, że prowadził rozmowy z kilkoma rządami europejskimi na temat tej opcji.
W zeszłym roku Wielka Brytania kupiła od jego firmy 46 bojowych wozów piechoty na Ukrainę i wysłała inżynierów, którzy pracowali przez całą dobę, aby je naprawić, powiedział Versluys.
Jednak jakikolwiek eksport Leopardów 1 wymagałby zgody belgijskiego regionu Walonii, gdzie firma ma swoją siedzibę, oraz Berlina, ponieważ czołgi zostały wyprodukowane przez niemiecką firmę KMW.
Versluys jest sprawnym sprzedawcą, wymieniającym nazwy, numery modeli i ceny wielu elementów wyposażenia wojskowego. Zanim zajął się biznesem, pracował jako inżynier w belgijskiej armii.
Chociaż nie lubi etykiety „handlarz bronią”, powiedział, że biznes związany z bronią jest lepszy niż jego reputacja: „Wbrew temu, co mówią ludzie, jest to dość cywilizowany rynek”.
(Raportowanie Andrew Graya; montaż przez Nicka Macfiego)