Bella Hadid zszokowana i zdenerwowana „brakiem wrażliwości” w kampanii Adidasa
- Autor, Emma Saunders
- Rola, Reporter kultury
Amerykańska modelka Bella Hadid zabrała głos po wystąpieniu w kampanii Adidasa, którą krytykowano za, jak twierdzi marka, „niezamierzone” nawiązania do Igrzysk Olimpijskich w Monachium w 1972 r.
Hadid, która jest w połowie Palestyńczykiem, powiedziała: „Jestem zszokowana, zdenerwowana i rozczarowana brakiem wrażliwości w tej kampanii”.
Kampania reklamowa retro butów sportowych SL72 nawiązywała do Igrzysk Olimpijskich w Monachium w 1972 r., podczas których w ataku przeprowadzonym przez palestyńską grupę Czarny Wrzesień zginęło 11 izraelskich sportowców i niemiecki policjant.
Hadid, 27 lat, aktywnie wspiera Palestyńczyków i na początku tego roku przekazała pieniądze na pomoc ofiarom wojny w Strefie Gazy.
„Nigdy świadomie nie zaangażowałabym się w żadną sztukę ani pracę związaną z jakąkolwiek straszną tragedią” – powiedziała Hadid w oświadczeniu udostępnionym na Instagramie w poniedziałkowy wieczór.
„Przed wydaniem kampanii nie miałem pojęcia o historycznym związku z okropnymi wydarzeniami z 1972 r.”
„Pokój zamiast przemocy”
Kontynuowała: „Jestem zszokowana, jestem zdenerwowana i rozczarowana brakiem wrażliwości w tej kampanii. Gdybym była świadoma, z głębi serca, nigdy bym nie wzięła udziału.
„Mój zespół powinien był wiedzieć, Adidas powinien był wiedzieć, a ja powinienem był przeprowadzić więcej badań, abym ja również wiedział, zrozumiał i zabrał głos”.
W kampanii, która ukazała się na początku tego miesiąca, Hadid trzymała bukiet kwiatów w ramach promocji nowej wersji butów sportowych, które pierwotnie zadebiutowały w 1972 r., w tym samym roku, w którym odbyły się Igrzyska Olimpijskie w Monachium.
Hadid dodała: „Chociaż intencją wszystkich było stworzenie czegoś pozytywnego i zjednoczenie ludzi poprzez sztukę, zbiorowy brak zrozumienia ze strony wszystkich stron podważył ten proces.
„Nie wierzę w nienawiść w żadnej formie, w tym w antysemityzm. To nigdy nie ulegnie zmianie i podtrzymuję to oświadczenie w pełnym zakresie.
„Łączenie wyzwolenia narodu palestyńskiego z tak tragicznym atakiem łamie mi serce.
„Palestyna nie jest synonimem terroryzmu, a ta kampania nieumyślnie zwróciła uwagę na wydarzenie, które nie reprezentuje tego, kim jesteśmy”.
Hadid określiła siebie jako „dumną palestyńską kobietę”.
„Zawsze będę stać przy moim narodzie palestyńskim, jednocześnie walcząc o świat wolny od antysemityzmu” – dodała.
„Antysemityzm nie ma miejsca w procesie wyzwolenia narodu palestyńskiego.
„Zawsze będę opowiadać się za pokojem, a nie za przemocą, każdego dnia. Nienawiść nie ma tu miejsca i zawsze będę orędować nie tylko za moim ludem, ale za każdą osobą na świecie”.
Poprzednie oświadczenie Adidas Originals udostępnione na Instagramie mówiło, że powiązania z atakiem z 1972 r. „nie były zamierzone”. Niemiecka firma przeprosiła „za wszelkie zmartwienia lub niepokoje spowodowane w społecznościach na całym świecie”.
„Popełniliśmy niezamierzony błąd” – czytamy w oświadczeniu, dodając, że kampania jest „poprawiana”.
Po emisji reklamy, Hadid spotkała się z krytyką ze strony niektórych środowisk, w tym mediów społecznościowych.
Inni użytkownicy stanęli jednak w obronie modelu i wezwali do bojkotu Adidasa po decyzji o wycofaniu kampanii.
Konflikt w Strefie Gazy rozpoczął się, gdy bojownicy Hamasu przeprowadzili bezprecedensowy atak na Izrael, zabijając około 1200 osób i biorąc 252 zakładników do Strefy Gazy.
Izrael odpowiedział rozpoczęciem kampanii wojskowej w Strefie Gazy, której celem było zniszczenie Hamasu i uwolnienie zakładników.
Ministerstwo zdrowia w kontrolowanej przez Hamas Strefie Gazy poinformowało w poniedziałek, że w ciągu prawie 10 miesięcy wojny między Izraelem a bojownikami palestyńskimi zginęło ponad 39 000 osób.