Filmy

Ben Burtt, ikoniczny projektant dźwięku „Gwiezdnych wojen”, o R2-D2, Darth Vaderze i swojej karierze w Lucasfilm

  • 14 sierpnia, 2024
  • 7 min read
Ben Burtt, ikoniczny projektant dźwięku „Gwiezdnych wojen”, o R2-D2, Darth Vaderze i swojej karierze w Lucasfilm


Ben Burtt, dobrze znany Gwiezdne Wojny Projektant dźwięku, który stworzył tak kultowe dźwięki, jak sygnał dźwiękowy R2-D2 i oddech Dartha Vadera, zostanie uhonorowany przez Festiwal Filmowy w Locarno podczas jego edycji w 2024 r. nagrodą Vision Award Ticinomoda, przyznawaną twórcom, których prace poszerzyły horyzonty kina. Reporter z Hollywood Dziennikarz Scott Roxborough niedawno przeprowadził z Burttem obszerny wywiad, w którym opisał najważniejsze momenty znakomitej kariery Burta.

Ben Burtt z C-3PO i Markiem Hamillem na rozdaniu Oscarów w 1978 r.
Ben Burtt z C-3PO i Markiem Hamillem na rozdaniu Oscarów w 1978 r.

Burtt nie uchyla się od podawania szczegółów zza kulis, dotyczących tego, ile znanych dźwięków Gwiezdne Wojny stało się. Zapytany o oryginalną koncepcję projektowania dźwięku na Nowa nadziejaBurtt powiedział:

„Cóż, w tamtym czasie większość filmów science fiction zawierała efekty dźwiękowe i nastrój, które były elektroniczne w swej naturze. Rzeczy w pewnym sensie wywodzące się z Forbidden Planet, wiesz, tej wspaniałej ścieżki dźwiękowej i efektów dźwiękowych, które zostały stworzone dla tego filmu. George uważał, że to już banał, więc nie chciał mieć syntetycznej lub elektronicznej ścieżki dźwiękowej ani żadnych efektów elektronicznych. Opisał mi to jako organiczną ścieżkę dźwiękową, co oznaczało, wyjdźmy do prawdziwego świata i zbierzmy dźwięki akustyczne, czy to silniki, zwierzęta czy samoloty odrzutowe. Stwórzmy świat Gwiezdne Wojny z tych prawdziwych dźwięków. Pomysł jest taki, że ludzie z natury rozpoznają rzeczywistość tych dźwięków, ich naturalność.

Kiedy drzwi Sokoła Millennium się otwierają, powinno to brzmieć mechanicznie, może skrzypieć, może być zardzewiałe. Ponieważ mam wykształcenie w dziedzinie fizyki i uwielbiałem 2001, początkowo pomyślałem: Cóż, w kosmosie nie ma dźwięku, i powiedziałem to George’owi. Był trochę zdziwiony, ale powiedział: „Cóż, będziemy mieć dźwięk i muzykę w kosmosie”. Nie wstydził się stworzyć świata, w którym słyszysz wszystko w kosmosie. I dzięki Bogu, chyba, bo to dało mi karierę.

Koncentrowaliśmy się bardziej na Flashu Gordonie i jego serialach, ale tworzyliśmy bardziej naturalistyczne środowisko science fiction-fantasy, w którym roboty są poobijane, wgniecione i brudne, a świat nie jest nieskazitelny i czysty, jak można było znaleźć w innych powieściach science fiction tamtych czasów, a ludzie noszą nieskazitelne, piękne, starannie wyprasowane kostiumy w jaskrawych kolorach.

Warto przeczytać!  Dokument wyprodukowany przez Diego Lunę zajmujący się morderstwami dziennikarzy w Meksyku: zwiastun

Kolejna anegdota o tym, jak Lucas po prostu zignorował faktyczną naukę podczas tworzenia Gwiezdne Wojny– jest dźwięk! Jest ogień! Niech tak będzie, ludzie! Pomijając to, jednym z powodów, dla których Gwiezdne Wojny jest tak wyjątkowy, ponieważ potrafi zabrać widzów do świata, który jest jednocześnie znajomy i egzotyczny, a udana realizacja wizji George’a przez Burtta odegrała kluczową rolę w tym przedsięwzięciu.

W kwestii braku tłumaczenia dla R2-D2 Burtt powiedział:

George od początku miał zamiar nie dodawać napisów. Często C-3PO tłumaczy to, co mówi R2-D2, ale resztę można wywnioskować z naszego uniwersalnego rozumienia dźwięków ekspresyjnych. Bardzo ciężko pracowaliśmy, aby umieścić tam te ekspresyjne dźwięki. Więc kiedy R2-D2 wydaje niegrzeczny dźwięk, wiesz, że przeklina, że ​​jest sfrustrowany. Potrafi być słodki, potrafi być niewinny. I to było dla nas ważne — że był jak ten mały pięciolatek pośród całej tej wojny i podróży przez pustynię, cokolwiek. Trudno jest wrócić i opisać, jak sobie to wyobrażaliśmy, ponieważ nie wiedzieliśmy lub myśleliśmy, że będziemy o tym rozmawiać 50 lat później.

Warto przeczytać!  EP Deadpool & Wolverine przypomina o „pięknym” spotkaniu Hugh Jackmana i Dafne Keen

Burtt musiał też znaleźć kreatywne rozwiązanie problemu oddechu Dartha Vadera i ostatecznie dołączył do finalnego produktu nagranie odgłosów swojego własnego oddechu.

Tak, to ja oddycham. Stało się tak, ponieważ scenariusz opisywał Dartha Vadera jako posiadającego respirator, rodzaj maski oddechowej z systemem podtrzymywania życia. To tyle, jeśli chodzi o opis. Poszedłem do sklepu nurkowego tutaj w hrabstwie Marin, gdzie sprzedawali sprzęt i prowadzili wieczorne lekcje. Po zakończeniu lekcji, wokół basenu leżały wszystkie te butle do nurkowania z regulatorami. Chodziłem i nagrywałem różne osoby oddychające przez nie w różnym tempie. Miałem mały mikrofon, który mogłem wcisnąć do zaworu, więc było to bardzo powiększone nagranie tego mechanicznego otwierania i zamykania. Później trochę zwolniłem nagranie i tak powstał Darth Vader. Musieliśmy przyciąć oddech, aby był w rytmie mowy Jamesa Earla Jonesa. [who voiced Vader] ale było to dość proste. Początkowo miałem zbyt wiele dźwięków: był respirator, potem pikanie i klikanie, mechaniczne dźwięki, gdy się poruszał, ale to było zbyt rozpraszające. Więc pozbyłem się wszystkiego, wszystkiego oprócz oddechu. Co oczywiście zostało i stało się kultowe.

Ben Burtt
Ben Burtt

Ben Burtt opisał również, jak rozwijała się jego kariera po sukcesie Gwiezdne Wojny:

Gwiezdne Wojny doprowadziło do pełnoetatowej pracy w Lucasfilm jako projektant dźwięku i ostatecznie montażysta filmowy. Ale to był początek procesu. Byłem bardzo nowy w branży. Zrobiłem kilka dźwięków do filmów Rogera Cormana [including Death Race 2000]zrobiłem kilka zwiastunów i miałem trochę doświadczenia w niezależnych filmach. Ale to był mój pierwszy prawdziwy film. Uczyłem się w trakcie. Kiedy zaczęliśmy kręcić drugi film, Imperium kontratakujemieliśmy o wiele lepsze podejście, włączając proces roboczy, aby rozbić scenariusz, rozbić wszystkie projekty nagraniowe i delegować je krok po kroku. Szybko się uczyliśmy i opracowaliśmy własny system. Nie mieliśmy wielu hollywoodzkich weteranów ani osób z doświadczeniem, więc zostaliśmy sami, aby opracować własny system.

Ale przyzwyczaiłem się, że człowiek odpowiedzialny — czy to był Lucas, czy Spielberg — zwracał bardzo dużą uwagę na projekt dźwięku, zwykle przed zdjęciami. Co nie było normalnym procesem dla dźwięku w Hollywood w tamtym czasie. Ludzie nie chcieli wydawać pieniędzy, aby dźwiękowcy pracowali nad rozwojem, po prostu zatrudniali ludzi, gdy obraz był już zablokowany, a dźwiękowcy musieli pracować z biblioteki wcześniej nagranych dźwięków swojego studia. To, co opracowaliśmy w Lucasfilm w Północnej Kalifornii, ostatecznie stało się częścią rewolucji w całej branży”.

Obejrzyj cały wywiad tutaj i nie zapomnij posłuchać oburzonych pisków R2-D2, rdzawego jęku otwierającego się Sokoła Millennium lub niepokojącego, mechanicznego oddechu Vadera, gdy następnym razem uruchomisz oryginalną trylogię.

Warto przeczytać!  Reżyser „Cliffhanger” ujawnia, że ​​kultowa piosenkarka prawie zagrała złoczyńcę

Jeśli wiadomości o D23 zaginęły w natłoku informacji w weekend, nie martw się, mamy dla Ciebie coś do powiedzenia! Zacznij od podsumowania rozmowy Jona Favreau i Dave’a Filoniego na temat nadchodzącego Mandalorianin i Grogu film, a następnie przejdźmy do komentarzy Diego Luny na temat Andor’s sezon finałowy.

Kiedy nie patrzy, jak oczy jej przyjaciół i rodziny szklą się na wzmiankę o Wojnach Klonów, jest w parku ze swoim psem Melvinem lub na kanapie z książką w jednej ręce i drinkiem w drugiej. Fizycznie mieszka w Ohio; duchowo mieszka w Naboo.


Źródło