Berlin wpompuje miliony euro w rafinerię, która formalnie należy do Rosjan
![Berlin wpompuje miliony euro w rafinerię, która formalnie należy do Rosjan](https://oen.pl/wp-content/uploads/2023/07/QUJDREVGfjQrJiR2eTxzIWh-cCw_ZX13P2ZoZ3l2Y2V6PGJqMC49MDghIip4ICMgOiUlNXg3PXorNDtqIHZ-MSM3Iik3Pn4wJyY3IXlyNGAuIWcnY2pgMXMhf3FnImZ4cndjIXt0MjZ4ImAnYXFhY3pmLw-770x470.jpeg)
– Na razie powiernictwo dla PCK zostało przedłużone, co jest ważne dla bezpieczeństwa dostaw. Obecnie spokojnie analizujemy różne opcje. Ale nie ma jeszcze konkretnych środków ani planów – poinformowała money.pl Susanne Ungrad, rzecznik Federalnego Ministerstwa Gospodarki i Ochrony Klimatu, z ramienia którego sprawowany jest nadzór komisaryczny nad rosyjskimi aktywami w PCK Schwedt.
Jak pisaliśmy, Berlin wygrywając w sądzie z Rosnieftem, kupił trochę czasu dla rafinerii, uprawomocniając zarząd komisaryczny. Jednak rosyjska spółka się nie poddaje i tym razem zaskarża decyzję o przedłużeniu powiernictwa. Zegar tyka, bowiem rządowa kuratela obowiązuje do 15 września.
![](https://oen.pl/wp-content/uploads/2022/12/Drastyczny-wzrost-kosztow-usuwania-ubytkow-w-drogach-Samorzady-zaplaca-majatek.png)
Formalnie więc z punktu widzenia prawnego, wciąż większościowym właścicielem rafinerii pozostają Rosjanie (Rosnieft Niemcy posiada 37,5 proc. akcji – tyle co Shell, ale za sprawą kolejnej spółki zależnej – RN Refining & Marketing Rosjanie posiadają pakiet kontrolny z 54 proc. udziałów).
Miliony euro dla Schwedt
Mimo wciąż nierozwiązanego problemu obecności Rosjan w zarządzie rafinerii, niemiecki rząd zamierza przeznaczyć duże pieniądze, częściowo również z budżetu federalnego, na modernizację samego zakładu w kierunku wodorowym, oraz rozbudowy rurociągu łączącego z bałtyckim portem w Rostocku.
Jak poinformował wicekanclerz Robert Habeck, program finansowania zakłada przekazanie środków wysokości 24,5 mln euro w 2024 r. a do 2027 r. 137,7 mln euro na przyjazną środowisku transformację zakładu. Pieniądze popłyną takiej samej wysokości z landów Brandenburgia, Meklemburgia-Pomorze Przednie i Saksonia-Anhalt, jak i z rządu federalnego.
![](https://oen.pl/wp-content/uploads/2022/12/Drastyczny-wzrost-kosztow-usuwania-ubytkow-w-drogach-Samorzady-zaplaca-majatek.png)
Dodatkowo zakład Schwedt jeszcze w lipcu złożyć ma wniosek o dofinansowanie modernizacji rurociągu z Rostocku do Schwedt. W styczniu rząd sfinansował urządzenia zwiększające przepływ, które zwiększają przepustowość rurociągu o około 5 do 10 proc. Jego przepustowość jest wciąż zbyt małą dla zaspokojenia potrzeb rafinerii.
Jak informował dziennik „Sueddeutsche Zeitung”, kierownictwo rafinerii PCK wciąż uzgadnia z właścicielami zaktualizowaną listę niezbędnych projektów modernizacyjnych w związku z rurociągiem, portem i rafinerią. Wsparcie dla tej inicjatywy zasygnalizował już drugi co do wielkości akcjonariusz – Shell.
Niemcy rozbudują własne szlaki
Według informacji płynących z rafinerii, obecnie zakład pracuje na 70 proc. mocy. Wsparciem są tu dostawy ropy naftowej z Kazachstanu poprzez biegnący przez Polskę ropociąg „Drużba” oraz za pośrednictwem polskich sieci PERN za sprawą dostaw ropy do Naftoportu w Gdańsku.
![](https://oen.pl/wp-content/uploads/2022/12/Drastyczny-wzrost-kosztow-usuwania-ubytkow-w-drogach-Samorzady-zaplaca-majatek.png)
Jak pisaliśmy w money.pl, po odcięciu dostaw rosyjskiej ropy, Polska stała się dla północnych Niemiec najważniejszą bramą dostaw. To właśnie tą drogą 12 maja dostarczony został ładunek 110 tys. ton ropy z Arabii Saudyjskiej dla Schwedt – o czym informowaliśmy jako pierwsi w money.pl. Zamówienie zostało złożone za pośrednictwem koncernu Shell.
![](https://oen.pl/wp-content/uploads/2023/07/Berlin-wpompuje-miliony-euro-w-rafinerie-ktora-formalnie-nalezy-do.jpeg)
![](https://oen.pl/wp-content/uploads/2022/12/Drastyczny-wzrost-kosztow-usuwania-ubytkow-w-drogach-Samorzady-zaplaca-majatek.png)
Jak przyznała Susanne Ungrad z Federalnego Ministerstwa Gospodarki i Ochrony Klimatu, „od zeszłego roku rząd federalny BMWK jest w ścisłym kontakcie z polskim rządem w celu omówienia bezpieczeństwa dostaw„. – Załadunek bardzo dużego tankowca w Gdańsku dla PVK na początku maja również pokazuje, że współpraca polsko-niemiecka jest bliska i została jeszcze bardziej wzmocniona w ostatnich miesiącach. Kontynuujemy te rozmowy – dodała.
Mimo tego Berlin widzi potrzebę rozbudowy własnej infrastruktury. – Niemiecki rząd chce wzmocnić krajowe szlaki dostaw – podkreśliła Ungrad.
Potrzeba zgody Brukseli
Jednak, aby Niemiecki rząd mógł wesprzeć zakład w Schwedt finansowo potrzebna będzie zgodna Unii Europejskiej. Zapytaliśmy również i o tę kwestię niemieckie ministerstwo Roberta Habecka.
Jak zapewniło nas Federalne Ministerstw Gospodarki i Ochrony Klimatu, zobowiązanie rządu federalnego z września 2022 roku wobec PCK Schwedt wciąż obejmuje „szybką modernizację i rozbudowę istniejącej krajowej trasy dostaw z portu w Rostocku rurociągiem do rafinerii PCK w Schwedt, przy wsparciu finansowym rządu federalnego”.
![](https://oen.pl/wp-content/uploads/2022/12/Drastyczny-wzrost-kosztow-usuwania-ubytkow-w-drogach-Samorzady-zaplaca-majatek.png)
Środki budżetowe zostaną udostępnione. Negocjacje z Komisją Europejską w celu uzyskania niezbędnej zgody będą mogły zostać szczegółowo przeprowadzone dopiero po otrzymaniu niezbędnego wniosku od PCK- zaznaczyła Susanne Ungrad.
Pozostaje pytanie, czy Komisja Europejska weźmie pod uwagę kwestię właścicielską rafinerii Schwedt i obecnych w niej udziałów Rosnieftu. Przypomnijmy, że dla Berlina zarząd komisaryczny jest rozwiązaniem wystarczającym. Zakłada bowiem, że wszelkie zyski wypracowywane nie będą trafiać do rosyjskiej spółki, ale zostaną zgromadzone na specjalnym koncie w postaci zabezpieczenia. W efekcie Rosnieft nie czerpie żadnych korzyści z działalności Schwedt.
![](https://oen.pl/wp-content/uploads/2022/12/Drastyczny-wzrost-kosztow-usuwania-ubytkow-w-drogach-Samorzady-zaplaca-majatek.png)
Obecność Rosnieftu w akcjonariacie, jak wynika z nieoficjalnych ustaleń, może również stanowić problem dla zaangażowania Orlenu w Schwedt. Pisaliśmy w money.pl o kwestii chęci sprzedaży 37,5 proc. udziałów przez Shell. Jak poinformowała nas Cornelia Wolber z biura prasowego niemieckiego oddziału Shell Deutschland GmbH w Hamburgu, koncern zamierza sprzedać cały pakiet swoich udziałów, nie udziela jednak informacji o procesie negocjacji, ani o potencjalnych zainteresowanych inwestycją.
![](https://oen.pl/wp-content/uploads/2023/06/1687462385_908_Daniel-Obajtek-pracuje-po-18-godzin-na-dobe-Nie-korzystam.jpeg)
Polski koncern z wielu powodów wydaje się jednak naturalnym kandydatem. Wielokrotnie pytany o tę kwestię, stwierdza, że monitoruje sytuację, ale o nie komentuje tych sugestii, a o wszelkich akwizycjach będzie informował oficjalnymi kanałami.
Przemysław Ciszak, dziennikarz money.pl
![](https://oen.pl/wp-content/uploads/2022/12/Drastyczny-wzrost-kosztow-usuwania-ubytkow-w-drogach-Samorzady-zaplaca-majatek.png)
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.