Biznes

Biedronka, Lidl, Kaufland. Ceny wódki. UOKiK zawiadomił prokuraturę

  • 28 lutego, 2024
  • 5 min read
Biedronka, Lidl, Kaufland. Ceny wódki. UOKiK zawiadomił prokuraturę


Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zawiadomił Prokuraturę Rejonową Warszawa-Mokotów w sprawie wyjątkowo niskich cen wódki w sieciach Biedronka, Lidl oraz Kaufland. – Ze wstępnej analizy wynika, że promocja alkoholu w przyjętej przez te sieci formie może stanowić zakazaną prawnie promocję napojów alkoholowych – poinformowała redakcję biznesową tvn24.pl Małgorzata Cieloch, rzeczniczka prasowa UOKiK.

W ostatnich dniach głośno było o wyjątkowo tanich alkoholach dostępnych w sieciach Biedronka, Lidl oraz Kaufland. W tych sklepach pół litra wódki można było bowiem kupić poniżej 10 zł. UOKiK złożył w tej sprawie w poniedziałek zawiadomienie do Prokuratury Rejonowej Warszawa-Mokotów. Jako pierwszy poinformował o tym portal Gazeta.pl.

UOKiK o niskich cenach wódki

– Od kilku dni na bieżąco przeglądamy pojawiające się informacje dotyczące alkoholu. Ze wstępnej analizy wynika, że zgodnie z ustawą o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, promocja alkoholu w przyjętej przez te sieci formie może stanowić zakazaną prawnie promocję napojów alkoholowych, dlatego zawiadomiliśmy w tej sprawie Prokuraturę Rejonową Warszawa–Mokotów – wyjaśniła w odpowiedzi na pytania redakcji biznesowej tvn24.pl Małgorzata Cieloch, rzeczniczka prasowa UOKiK.

– Jednocześnie przypominamy, że każdy kto posiada informację o możliwości popełnienia przestępstwa, może złożyć zawiadomienie o przestępstwie do organów ścigania – dodała.

Warto przeczytać!  Dziś sfinalizowana zostanie transakcja IPO Kronox Lab Sciences; najnowszy GMP, przewodnik krok po kroku dotyczący sprawdzania statusu

Tak niska cena wódki oznaczała, że alkohol był sprzedawany po cenie niższej, niż wynosi sam podatek akcyzowy. „Cena około 10 złotych za butelkę jest niższa od podatku akcyzowego od zawartego w takich wyrobach alkoholu etylowego. W przypadku, gdy gotowy produkt opuścił skład podatkowy w 2023 roku, należna akcyza wyniosła 13,77 zł, zaś w 2024 roku – 14,46 złotych” – wyjaśniała Krajowa Administracja Skarbowa.

Zdaniem Krzysztofa Brzózki, który przez kilkanaście lat był dyrektorem Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych (obecnie Krajowe Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom), wojna cenowa dotycząca alkoholu jest „bardzo nieetyczna”. – To jest chyba najgorszy z możliwych pomysłów, żeby udostępniać osobom, które powinny ograniczać picie alkoholu, alkohol w tak niskich cenach. Podobnie oceniam promocje piwa – mówił Brzózka w rozmowie z redakcją biznesową tvn24.pl.

Sieci komentują

Do kwestii niskich cen wódki odniosły się w ostatnich dniach sieci Biedronka, Kaufland oraz Lidl.

„Robimy wszystko, co w naszej mocy, by oferować naszym klientom najwyższej jakości produkty w najniższych na rynku cenach. W dużej mierze dzięki aktywnej polityce promocyjnej sieci Biedronka, polski rynek handlu detalicznego należy do najbardziej konkurencyjnych w Europie. Ta konkurencyjność przekłada się również na ceny takich produktów, jak np. wódka” – zaznaczył Arkadiusz Mierzwa, dyrektor ds. komunikacji w sieci Biedronka.

Warto przeczytać!  Wiadomości z rynku akcji i udziałów, Wiadomości ekonomiczne i finansowe, Sensex, Nifty, Rynek globalny, NSE, BSE Live IPO News

Zdaniem ekonomisty Rafała Mundrego ostatnie gwałtowne obniżki to efekt walki sieci handlowych, o jak najniższy koszt zakupów w ramach popularnego na rynku koszyka cenowego. Ekonomista opisał cały proceder w mediach społecznościowych. W koszyku regularnie porównuje się ceny wybranych produktów m.in. wódki.

Sieć Lidl Polska zapewniła, że „od początku istnienia, czyli od 2002 roku działa zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami prawa”. „Wszyscy pracownicy naszych sklepów przechodzą szczegółowe szkolenia, w trakcie których zapoznają się m.in. z kwestią sprzedaży alkoholu osobom niepełnoletnim oraz nietrzeźwym” – podkreśliła Aleksandra Robaszkiewicz z Lidl Polska. Jak zaznaczyła, tak niska cena wódki „podyktowana była warunkami rynkowymi i obowiązywała wyłącznie krótkoterminowo”.

Z kolei biuro prasowe Kaufland Polska Markety tłumaczyło, że „do obniżenia ceny wódki w marketach sieci Kaufland doszło na skutek błędu”. „Po jego wykryciu niezwłocznie przywróciliśmy standardową cenę produktu, która obecnie wynosi 23,99 zł. Zapewniamy, że postępowanie zgodnie z prawem jest priorytetem w naszej codziennej działalności” – mogliśmy przeczytać w oświadczeniu przesłanym TVN24.

Kaufland, wraz z Lidlem, należą do niemieckiej Grupy Schwarz.

Czytaj także: „Wojna cenowa” między handlowymi gigantami. „Zwykle to fenomen przejściowy”

Warto przeczytać!  Słynna spółka z GPW wraca do żywych - notowania wznowione po ponad 5 latach!

Problem alkoholowy w Polsce

Według ostatnich dostępnych danych Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju, opublikowanych w 2021 roku, średnie spożycie czystego alkoholu na osobę w wieku co najmniej 15 lat w Polsce wynosiło 11,7 litra. Dla porównania europejska średnia wynosiła 11,3 litra. Ponad jedna trzecia (35 proc.) dorosłych w naszym kraju upija się co najmniej raz w miesiącu. Uzależnienie od alkoholu dotyka około 600 tysięcy osób w Polsce.

– To nie jest jedyna grupa, która nas martwi, ponieważ aż czterokrotnie większa (2,4 miliona – red.) jest grupa osób, które wprawdzie nie są uzależnione, ale piją alkohol w sposób szkodliwy. Mamy szkody zdrowotne, społeczne, psychologiczne, w związku z piciem napojów alkoholowych – podkreśliła Katarzyna Łukowska z Krajowego Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom.

TVN24

Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock


Źródło