Biznes

Biedronka opuściła grono najtańszych sieci handlowych w Polsce. Lider rankingu nie zaskakuje

  • 16 lutego, 2023
  • 5 min read
Biedronka opuściła grono najtańszych sieci handlowych w Polsce. Lider rankingu nie zaskakuje


Najnowsze badanie cen w sklepach, przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency, budzi zaskoczenie. Okazuje się bowiem, że Biedronka w tym rankingu jest trzecią najdroższą siecią handlową w Polsce, spośród podmiotów ujętych w badaniu. Ceny wybranych do koszyka produktów wzrosły przez miesiąc aż o 6,59 proc. do 279,95 zł z 262,65 zł. Na drugiej stronie rankingu znalazł się główny konkurent Biedronki, Lidl, który dzięki koszykowi za 254,15 zł zajął drugie miejsce tuż za liderem zestawienia – siecią Auchan.

W styczniu 2023 roku najtańszą siecią handlową, przynajmniej dla osób wybierających produkty z koszyka skomponowanego na potrzeby badania ASM Sales Force Agency, było Auchan. Sklepy tej marki co miesiąc wygrywają w rankingu i zajęcie pierwszego miejsca na podium nie jest sensacją. Wybrane do badania produkty w tej sieci sklepów kosztowały w styczniu 233,15 zł, o 0,87 zł więcej niż przed miesiącem.

Najwyższą wartość koszyka zakupowego w styczniu 2023 roku ASM Sales Force Agency odnotowano ponownie w kanale e-grocery, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 315,60 zł, czyli o ponad 35 proc. więcej niż w najtańszych sklepach Auchan.

Co ciekawe, za kanałem e-commerce i Polomarketem, wśród najdroższych sieci handlowych znalazła się Biedronka. Jak podaje firma badawcza, to właśnie w dyskontach tej marki odnotowano największy wzrost cen, który wyniósł 6,59 proc.

Warto przeczytać!  Policja zatrzymała miłośnika robiącego zdjęcia pociągom

Dalsza część tekstu pod wykresem.

Koszyk ASM Sales Force Agency w styczniu 2023 roku w wybranych sieciach sklepów (ASM Sales Force Agency)

 

Żywność w internecie najdroższa

Analitycy ASM Sales Force Agency zaobserwowali wzrosty cen koszyków między styczniem 2023 r., a grudniem 2022 r. w 11 na 14 analizowanych sieci sprzedaży. Kanał e-grocery wciąż pozostaje najdroższym kanałem zakupów, choć w styczniu 2023 roku koszt zakupów online spadł tam o 0,09 proc. względem grudnia, co w praktyce oznacza obniżkę o 0,28 zł na całym koszyku.

W styczniu 2023 roku Badanie i Raport Koszyk Zakupowy przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency wykazało średnią cenę koszyka na poziomie 273,72 zł. To wzrost o 5,22 zł, czyli 1,95 proc. w porównaniu do grudnia ub.r.

Różnica pomiędzy najtańszym koszykiem w Auchan, a najdroższym koszykiem – w e-grocery – wyniosła 82,45 zł, co daje różnicę 35 proc.  Różnica między średnią wartością koszyka zakupowego w kanale e-grocery, a koszykiem w najtańszych hipermarketach wynosi 20 proc. Koszyk w hipermarketach kosztował średnio 262,75 zł podczas gdy w kanale e-grocery wartość ta wyniosła 315,60 zł.

Warto przeczytać!  Akcje Multibagger: cena akcji Bondada Engineering wzrosła o 1423,2% w ciągu prawie 8 miesięcy; dlatego

W styczniu jeśli chodzi o liczbę „najlepszych” cen produktów, liderem ponownie został Auchan, który oferował 18 produktów w cenach minimalnych. Dalej kolejno uplasował się Aldi z pięcioma produktami, a następnie Selgros Cash & Carry i Lidl z czterema produktami w najniższych cenach.

„Na wykresie widzimy, że w sklepach Netto i E.Leclerc znalazły się dwa produkty w cenie minimalnej na 40 analizowanych. W sieciach: Makro Cash & Carry, Biedronka, Dino, Kaufland oraz w kanale e-grocery znalazło się po jednym najtańszym produkcie” – komentuje ASM.

Jeśli chodzi o liczbę najdroższych produktów, na czele listy znalazły się Biedronka i E. Leclerc (po pięć), dalej Polomarket, Netto, Aldi i Intermarché (po cztery), Dino (trzy), Lidl i Selgros Cash & Carry (po dwa) oraz Carrefour, Kaufland i Makro Cash & Carry (po jednym).

Dalsza część tekstu pod wykresem.

Wzrost cen w formatach sprzedaży na podstawie koszyka ASM Sales Force Agency (ASM Sales Force Agency)

 

Co jest drogie w Biedronce?

W Biedronce najdroższe w styczniu 2023 roku były Płatki Nestle Nesquik 250 g, Herbata Lipton Yellow Label 92/100 saszetek, Margaryna Rama Classic 400 g, Nivea Sport Men żel pod prysznic 500 ml i Pasta Colgate MaxFresh 100 ml.

Warto przeczytać!  Patryk Jaki o relacjach z UE: Zamiast być coraz lepiej, jest coraz gorzej

Biorąc pod uwagę kategorie produktowe, w dyskontach najtańsze były wyłącznie mięso, więdliny i ryby. Nabiał w najniższych cenach można było kupić w kanale cash & carry, podobnie jak napoje i produkty tłuszczowe. Z kolei hipermarkety wyróżniały się w styczniu br. najniższymi cenami chemii domowej i kosmetyków, mrożonek, słodyczy, produktów sypkich i używek oraz piwa.

Najdrożej było za to w kanale e-grocery niemal we wszystkich kategoriach. Jedynym wyjątkiem były produkty tłuszczowe, które najdroższe okazały się… w dyskontach. Luty zapewne przyniesie inne wyniki, biorąc pod uwagę obecną bitwę na ceny masła.

„Analizując koszyk złożony wyłącznie z produktów najtańszych moglibyśmy zapłacić 211,36 zł (mniej o 2,34 zł niż w grudniu ub. r.), natomiast koszyk produktów najdroższych – 336,32 zł (więcej o 29,78 zł niż w grudniu ub. r.). Różnica między najtańszym, a najdroższym koszykiem w styczniu 2023 r. wyniosła 124,96 zł i jest ona o 32,12 zł wyższa niż w grudniu ub. r. Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego styczniu 2023 r. była wyższa o 11,72 proc. niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w styczniu 2023 r. droższy o 10,23 proc. niż w 2022 r.” – informuje  ASM Sales Force Agency.

Wzrost cen w sieciach handlowych na podstawie koszyka ASM Sales Force Agency (ASM Sales Force Agency)

 


Źródło