Błąd ludzki jako przyczyna katastrofy Yeti Airlines w Nepalu
Aktualności
17 lutego 2023 | 13:22
Według wstępnego raportu z dochodzenia, błąd ludzki związany z pomyłką dźwigni był prawdopodobnie przyczyną katastrofy samolotu Yeti Airlines w Nepalu w zeszłym miesiącu, w której zginęły 72 osoby na pokładzie.
Yeti Airlines Flight 691 ze stolicy Nepalu, Katmandu, do turystycznego miasta Pokhara rozbił się na kilka minut przed lądowaniem 15 stycznia.
Na pokładzie dwusilnikowego samolotu ATR 72 znajdowały się 72 osoby, w tym dwoje niemowląt, czterech członków załogi i 10 cudzoziemców. Ratownicy odzyskali 71 ciał, z jednym pasażerem wciąż nieuwzględnionym, ale uznanym za zmarłego.
Mniej niż dwie minuty przed śmiertelną katastrofą kapitan Anju Khatiwada wezwał wysunięcie klap samolotu, mówiąc: „Klapy 30”, na co jego drugi pilot, kapitan Kamal KC, odpowiedział: „Klapy 30 i opadanie”. 13-stronicowy wstępny raport opublikowany w środę.
Jednak rejestrator parametrów lotu „nie zarejestrował w tym czasie żadnego ruchu powierzchni klap”.
Zamiast tego prędkość obrotowa śmigła obu silników spadła, a moment obrotowy zaczął spadać do 0%, co sugeruje, że jeden z pilotów mógł przypadkowo przesunąć dźwignię mocy zamiast dźwigni sterującej klapami — powodując „opierzanie” obu silników, co oznacza w silnikach nie było ciągu, który popchnąłby samolot do przodu.
Wspólny sekretarz w Ministerstwie Turystyki, Buddhi Sagar Lamichhane, powiedział Kathmandu Post, że zespół śledczy wciąż pracuje nad ustaleniem, dlaczego piloci zwlekali z wysunięciem klap i dlaczego nie przestrzegali rutynowych list kontrolnych.
Na początku tego miesiąca panel stwierdził, że analiza rejestratora rozmów w kokpicie i rejestratora parametrów lotu wykazała, że śmigła obu silników znalazły się w pozycji „pierzastej”.
„Kiedy oba śmigła były opierzone, zespół dochodzeniowy zauważył, że oba silniki 9N-ANC pracowały na biegu jałowym podczas lotu okolicznościowego, aby zapobiec nadmiernemu momentowi obrotowemu”, stwierdzono w raporcie, który został opublikowany na stronie internetowej Ministerstwa Turystyki, Kultury i Lotnictwa Cywilnego Nepalu.
Według wstępnego raportu, kiedy kontroler ruchu lotniczego w Pokharze zezwolił na lądowanie, Khatiwada dwukrotnie wspomniał, że w silnikach nie ma mocy.
Skazany na niepowodzenie lot był obsługiwany przez Khatiwadę, który był w trakcie zapoznawania się z lotniskiem do operowania w Pokharze, oraz KC, który był pilotem instruktorem podczas lotu szkolnego, który był ich trzecim tego ranka po poprzedniej podróży w obie strony.
Zobacz galerię
Zgodnie z raportem 44-letni Khatiwada był pilotem samolotu, a 58-letni KC był pilotem monitorującym.
Khatiwada dołączyła do nepalskich Yeti Airlines w 2010 roku, podążając śladami swojego męża, Dipaka Pokhrela, który zginął cztery lata wcześniej, kiedy mały samolot pasażerski, którym pilotował dla przewoźnika lotniczego, rozbił się kilka minut przed lądowaniem.
KC ukończył szkolenie pilota w USA i latał samolotami od 1989 roku. Miał na swoim koncie ponad 21 900 godzin lotu.