Błąd systemu sygnalizacji doprowadził do śmiertelnej katastrofy pociągu: urzędnik w Indiach | Aktualności
![Błąd systemu sygnalizacji doprowadził do śmiertelnej katastrofy pociągu: urzędnik w Indiach | Aktualności](https://oen.pl/wp-content/uploads/2023/06/2023-06-04T062901Z_2085790013_RC2SB1AEFG9J_RTRMADP_3_INDIA-CRASH-RAIL-1685878583-770x470.jpg)
Błąd w elektronicznym systemie sygnalizacji obwiniany za najbardziej śmiertelną katastrofę od dwóch dekad, gdy rodziny przeszukują szpitale i kostnice w poszukiwaniu zaginionych krewnych.
Wykolejenie pociągów we wschodnich Indiach, w którym zginęło co najmniej 288 osób, a ponad 800 zostało rannych, było spowodowane błędem w elektronicznym systemie sygnalizacji, który skierował pociągi na niewłaściwe tory – mówi przedstawiciel kolei.
Nadal istniało zamieszanie co do dokładnej sekwencji wydarzeń, które doprowadziły do najgorszej katastrofy kolejowej od dziesięcioleci w dystrykcie Balasore w stanie Odisha w piątek.
Jaya Verma Sinha, starszy urzędnik kolei, powiedział w niedzielę, że wstępne dochodzenie ujawniło, że dano sygnał szybkiemu Coromandel Express, aby jechał głównym torem, ale później się to zmieniło i pociąg zamiast tego wjechał na sąsiednią pętlę, gdzie taranował pociąg towarowy załadowany rudą żelaza.
Kolizja przewróciła autokary Coromandel Express na inny tor, powodując, że nadjeżdżający Yesvantpur-Howrah Superfast Express z przeciwnej strony uderzył we wrak, a także wykoleił się, powiedziała.
Pociągi pasażerskie, przewożące 2296 osób, nie jechały z nadmierną prędkością, dodał Sinha. Pociągi przewożące towary są często zaparkowane na sąsiedniej pętli, więc główna linia jest wolna dla przejeżdżających pociągów pasażerskich.
Sinha powiedział, że podstawową przyczyną katastrofy był błąd w elektronicznym systemie sygnalizacji. Powiedziała, że szczegółowe dochodzenie wykaże, czy błąd był ludzki, czy techniczny.
Jednak minister kolei Ashwini poinformował w niedzielę agencję prasową ANI, że mogło dojść do błędu ludzkiego.
„Zidentyfikowaliśmy przyczynę wypadku i osoby za niego odpowiedzialne”, powiedział Vaishnaw, dodając, że „niewłaściwe” było podawanie szczegółów przed opublikowaniem końcowego raportu z dochodzenia.
Elektroniczny system blokad jest mechanizmem bezpieczeństwa zaprojektowanym w celu zapobiegania kolidującym ruchom między pociągami. Monitoruje również stan sygnałów, które informują maszynistów, jak blisko są do następnego pociągu, z jaką prędkością mogą jechać, a także obecność pociągów stojących na torach.
„System jest w 99,9 procentach wolny od błędów. Ale zawsze istnieje 0,1 procent szans na błąd” – powiedział Sinha. Zapytana przez reportera, czy katastrofa mogła być przypadkiem sabotażu, odpowiedziała: „Nic nie jest wykluczone”.
Rodziny przeszukują szpitale, kostnice
Władze pracowały nad usunięciem zniekształconego wraku dwóch pociągów pasażerskich, podczas gdy rodziny przeszukiwały szpitale i kostnice w poszukiwaniu zaginionych krewnych.
Um-E Kalsoom Shariff z Al Jazeera, relacjonując z Balasore, powiedział, że wolontariusze rozbili obóz, aby zapewnić transport i jedzenie ludziom szukającym swoich ukochanych. „Ludzie z poważnymi obrażeniami zostali przeniesieni do innych miast, w których są większe szpitale” – powiedział Shariff.
W niedzielę jedyną pozostałością po tragedii było kilka roztrzaskanych, zniekształconych i przewróconych wagonów. Kolejarze trudzili się w blasku słońca, układając bloki cementu, aby naprawić zepsute tory. Ekipa koparki usuwała błoto i gruz, aby oczyścić miejsce katastrofy.
Piętnaście ciał wydobyto w sobotę wieczorem, a wysiłki kontynuowano przez noc, przy użyciu ciężkich dźwigów do usunięcia silnika, który osiadł na dachu wagonu. W silniku nie znaleziono ciał, a prace zakończono w niedzielę rano, powiedział Sudhanshu Sarangi, dyrektor generalny straży pożarnej i służb ratowniczych w Odisha.
Do katastrofy doszło w czasie, gdy rząd premiera Narendry Modiego koncentruje się na modernizacji brytyjskiej sieci kolejowej z epoki kolonialnej w Indiach, które stały się najbardziej zaludnionym krajem świata, liczącym około 1,42 miliarda ludzi.
Pomimo wysiłków rządu zmierzających do poprawy bezpieczeństwa, co roku na indyjskich kolejach, czwartej co do wielkości sieci kolejowej na świecie, dochodzi do setek wypadków. Około 22 milionów ludzi jeździ codziennie 14 000 pociągami przez Indie, pokonując sieć o długości 64 000 km (40 000 mil).
Modi odwiedził miejsce katastrofy w sobotę i rozmawiał z ratownikami. Odwiedził również szpital, aby zapytać o rannych i rozmawiał z niektórymi.
Premier powiedział dziennikarzom, że odczuwa ból ofiar katastrofy. Powiedział, że rząd zrobi wszystko, co w jego mocy, aby im pomóc i surowo ukarze każdego, kto zostanie uznany za odpowiedzialnego.
W 1995 roku dwa pociągi zderzyły się w pobliżu New Delhi, zabijając 358 osób w jednym z najgorszych wypadków kolejowych w Indiach. W 2016 roku pociąg pasażerski wypadł z torów między miastami Indore i Patna, zabijając 146 osób.
Większość takich wypadków w Indiach jest spowodowana błędem ludzkim lub przestarzałym sprzętem sygnalizacyjnym.