Świat

Błędy Fujitsu, które wtrącały niewinnych ludzi do więzienia, były znane „od początku”

  • 19 stycznia, 2024
  • 5 min read
Błędy Fujitsu, które wtrącały niewinnych ludzi do więzienia, były znane „od początku”


Paul Patterson, współdyrektor generalny europejskiego oddziału Fujitsu, siedzi przy stole przed mikrofonem, składając zeznania w ramach dochodzenia publicznego.
Powiększać / Paul Patterson, współdyrektor generalny europejskiego oddziału Fujitsu, składa zeznania podczas publicznego dochodzenia w Londynie 19 stycznia 2024 r.

Obrazy Getty’ego | AFP

Błędy w oprogramowaniu Fujitsu, które pomogły w wysyłaniu niewinnych pracowników poczty do więzienia w Wielkiej Brytanii, były znane „od samego początku wdrożenia” – powiedział dzisiaj dyrektor Fujitsu podczas publicznego dochodzenia.

„Wszystkie błędy i błędy były znane na jednym poziomie lub nie, przez wiele, wiele lat. Od samego początku wdrażania systemu występowały błędy, błędy i defekty, które były dobrze znane wszystkim stronom” powiedział Paul Patterson, współdyrektor generalny europejskiego oddziału Fujitsu.

Wszystko zaczęło się w 1999 r., kiedy to oprogramowanie Horizon zostało zainstalowane w urzędach pocztowych przez spółkę zależną Fujitsu International Computers Limited. W latach 1999–2015 wadliwe oprogramowanie księgowe Fujitsu pomogło w ściganiu i skazaniu ponad 900 zastępców kierowników poczty i naczelników poczty oskarżonych o kradzież lub oszustwo, gdy oprogramowanie błędnie wskazywało, że w ich oddziałach brakowało pieniędzy.

Niektórzy niewinni ludzie trafili do więzienia, a inni zostali zmuszeni do dokonania płatności na rzecz poczty brytyjskiej w celu pokrycia rzekomych niedoborów. Jak dotąd „tylko 93 wyroki skazujące zostały uchylone, a tysiące ludzi nadal oczekuje na odszkodowania” – podaje BBC.

Warto przeczytać!  Lekarz DFW, który utknął w Gazie, wzywa do zawieszenia broni – NBC 5 Dallas-Fort Worth

Prawnicy Poczty przepisali zeznania świadków Fujitsu

W toku postępowań sądy rozpatrujące sprawy przeciwko pracownikom poczty „nie zostały poinformowane o 29 błędach zidentyfikowanych już w 1999 r. w zbudowanym przez nią systemie” – napisał dziennik The Guardian w podsumowaniu dzisiejszego zeznania Pattersona. W artykule napisano:

Po stwierdzeniu błędów zeznania pracowników Fujitsu, które miały zostać przesłuchane w sądzie, zostały następnie zredagowane przez Urząd Pocztowy, chcąc podtrzymać stanowisko, że system działa dobrze, ścigając niewinnych ludzi na drodze sądowej.

Paul Patterson zgodził się, że obie organizacje zawiodły oskarżonego. „Jestem zaskoczony, że ten szczegół nie został uwzględniony w zeznaniach świadków złożonych Urzędowi Pocztowemu przez pracowników Fujitsu, a ponadto widziałem pewne dowody edytowania zeznań świadków przez inne osoby” – powiedział.

Zapytany przez głównego obrońcę publicznego dochodzenia, Jasona Beera KC, czy zgadza się, że jest to haniebne, Patterson, który pracuje w firmie od 14 lat, powiedział: „To jedno słowo, którego użyłbym. Wstydliwe i przerażające. Według mnie, jak działają nasze przepisy w tym kraju, wszystkie dowody powinny zostać przedstawione naczelnikom poczty, na których opierał się Urząd Pocztowy, aby ich ścigać”.

W artykule Financial Times napisano, że w ramach publicznego dochodzenia „w grudniu ubiegłego roku usłyszano, że prawnicy Urzędu Pocztowego przepisali zeznania świadków Fujitsu”.

Warto przeczytać!  Rosja nie zaproszona na uroczystość wyzwolenia Auschwitz

W artykule FT wskazano również, że Urząd Pocztowy, który korzystał z uprawnień prokuratorskich przysługujących prywatnym korporacjom w Wielkiej Brytanii, uzyskał 700 z 900 wyroków skazujących. Pozostałe wyroki skazujące zapadły w sprawach wniesionych przez szkockich prokuratorów. Skandal może doprowadzić do reformy systemu prokuratury, który umożliwi organizacjom pozywanie ludzi do sądów.

Błędy zostały zrozumiane „już w 1999 roku”

Na początku tego tygodnia Patterson powiedział członkom parlamentu Wielkiej Brytanii, że „Fujitsu pragnie przeprosić za nasz udział w tej przerażającej pomyłce sądowej. Byliśmy w to zaangażowani od samego początku. Rzeczywiście mieliśmy błędy w systemie i pomogliśmy Urzędowi Pocztowemu w ściganiu pod-poczmistrzów. Naprawdę nam przykro z tego powodu.

Patterson powiedział także członkom parlamentu, że Fujitsu ma „moralny obowiązek” przyczyniania się do odszkodowań dla ofiar.

Patterson zeznawał dzisiaj w innych okolicznościach, odpowiadając na pytania prawników reprezentujących ofiary. Jedna z tych prawniczek, Flora Page, zapytała Pattersona: „Czy w przeszłości nikt nie powiązał tak oczywistego związku między wprowadzeniem bardzo złego kodu do użytku a pojawieniem się bardzo kiepskich danych poprzez usługę wsparcia w zakresie sporów sądowych?”

Warto przeczytać!  Muhammad Yunus składa przysięgę jako szef tymczasowego rządu Bangladeszu | Wiadomości rządowe

Patterson odpowiedział: „Bez względu na to, czy ludzie nawiązali takie skojarzenie, czy nie, co jest bardzo oczywiste… to to powiązanie i zrozumienie tego, co się dzieje i gdzie to było, z pewnością zostało zrozumiane przez Fujitsu i z pewnością rozumiane przez Pocztę już w 1999 roku. Wszystko zależy od tego, co zrobisz z tymi informacjami… to jest pytanie do tego dochodzenia”.

Minister poczty Kevin Hollinrake, poseł do parlamentu z okręgu Thirsk i Malton, powiedział BBC, że jego „priorytetem numer jeden” jest „spróbowanie uzyskania odszkodowania i odpowiedzi dla ludzi”.

„Rozpadały się małżeństwa, ludzie popełniali samobójstwa, co miało straszliwy wpływ na życie ludzi” – powiedział. „To całkowicie rozsądne, że społeczeństwo domaga się pociągnięcia ludzi do odpowiedzialności, a to powinno oznaczać wszczęcie postępowania karnego, tam gdzie to możliwe”. Rząd Wielkiej Brytanii planuje także wprowadzenie nowego prawa, które „szybko uniewinni i zapewni rekompensatę” osobom fałszywie skazanym.


Źródło