Boeing dostarczy ostatniego 747, samolot, który zdemokratyzował latanie
![Boeing dostarczy ostatniego 747, samolot, który zdemokratyzował latanie](https://oen.pl/wp-content/uploads/2023/01/9e11a049208eed063b1a7ff38817de4c762fb93d-770x470.jpg)
Wydane w: zmodyfikowane:
Nowy Jork (AFP) – Boeing ma oficjalnie pożegnać się z oryginalnym jumbo jetem, modelem 747, podczas ostatniej komercyjnej dostawy samolotu, który zdemokratyzował latanie i służy prezydentom USA.
Tysiące obecnych i byłych pracowników spotkają się we wtorek po południu w fabryce Boeinga w Everett w stanie Waszyngton w północno-zachodniej części Stanów Zjednoczonych, aby świętować pożegnanie, równolegle z dostawą samolotu transportowego Boeing 747-8 do Atlas Air.
Oczekuje się, że istniejąca flota samolotów będzie latać jeszcze przez dziesięciolecia, ale zaprzestając produkcji 747 ponad 50 lat po pierwszym locie samolotu, Boeing zamyka rozdział w historii lotnictwa cywilnego.
Rozmiar samolotu, zasięg i skuteczność „umożliwiły klasie średniej podróżowanie poza Europę lub Stany Zjednoczone po przystępnej cenie, nawet podczas szoków energetycznych lat 70.” – powiedział Michel Merluzeau, dyrektor ds. doradztwo AIR.
„To otworzyło świat” – powiedział Merluzeau.
Boeing zbudował w sumie 1574 747. Ale odrzutowiec został z czasem przyćmiony przez nowsze modele, które latają wydajniej i spalają mniej paliwa.
Komercyjne linie lotnicze w Stanach Zjednoczonych nie latały 747 od 2017 roku.
Największy odrzutowiec od dziesięcioleci
Początki modelu 747 sięgają lat 60. XX wieku, kiedy lotnictwo przeżywało rozkwit, a lotniska były coraz bardziej zatłoczone.
Za namową Pan American Airways Boeing zaczął planować odrzutowiec, który mógłby przewozić znacznie więcej pasażerów.
Inżynierowie początkowo myśleli o samolocie z dwoma kadłubami, ale porzucili ten pomysł ze względu na obawy związane z ewakuacją pasażerów z drugiego poziomu.
Zamiast podwyższyć samolot, 747 został poszerzony, Michael Lombardi, historyk firmy Boeing, powiedział o odrzutowcu, który jako pierwszy zaprojektowano z dwoma przejściami.
„Ten samolot zawsze będzie uznawany za królową nieba” — powiedział Lombardi podczas niedawnego spotkania z dziennikarzami.
Model 747 napędzany jest czterema silnikami i od samego początku był pomyślany jako samolot, który może również przewozić ładunki.
Ale ten imperatyw wymagał innych dostosowań, w tym konieczności podniesienia kokpitu powyżej nosa, co doprowadziło do kultowego „garbu” 747.
747 pozostał największym samolotem pasażerskim aż do pojawienia się Airbusa 380 w 2000 roku.
W latach 80. i 90. 747 był „prawdziwym koniem pociągowym w branży”, obsługującym niezliczone podróże między miastami takimi jak Nowy Jork, Paryż i Londyn, powiedział Merluzeau.
Ale pojawienie się późniejszych generacji odrzutowców długodystansowych, takich jak Boeing 787 Dreamliner i Airbus 350, które są bardziej oszczędne niż 747, przekształciło podróże międzykontynentalne, umożliwiając bezpośrednie podróże między większą liczbą miejsc i zmniejszając dominację węzłów przesiadkowych.
Nowsze samoloty „zmieniły latanie na to, czego chcemy, od punktu do punktu” – powiedział Lombardi.
Ciężkie ciągnięcie
Chociaż Boeing modernizował 747 więcej niż raz, „istnieją ograniczenia tego, co możesz zrobić w porównaniu z innymi opcjami” – powiedział Merluzeau.
W przypadku ostatniego wcielenia odrzutowca, 747-8, który wystartował w 2005 roku, Boeing sprzedał 48 samolotów pasażerskich i 107 towarowych.
Podczas gdy Boeing ogłosił w 2020 r., że zakończy produkcję 747, oczekuje się, że tradycyjna flota będzie latać jeszcze przez dziesięciolecia, zwłaszcza w sferze ładunków.
„Model 747 jest naprawdę wyjątkowy pod względem użyteczności w transporcie dużych elementów przemysłowych, takich jak silniki do liniowców oceanicznych i większy sprzęt na polach naftowych” — powiedział Merluzeau, zwracając uwagę na zdolność frachtowca do przenoszenia ponad 130 ton.
Oczekuje się, że samolot prezydentów USA od 1990 roku, 747, będzie nadal pełnił swoje oficjalne obowiązki w Białym Domu w dającej się przewidzieć przyszłości, a dwa samoloty Air Force One są obecnie modyfikowane w celu zastąpienia działających odrzutowców.
© 2023 AFP