Podróże

Boeing dostarczy ostatniego 747, samolot, który zdemokratyzował latanie

  • 31 stycznia, 2023
  • 4 min read
Boeing dostarczy ostatniego 747, samolot, który zdemokratyzował latanie


Wydane w: zmodyfikowane:

Nowy Jork (AFP) – Boeing ma oficjalnie pożegnać się z oryginalnym jumbo jetem, modelem 747, podczas ostatniej komercyjnej dostawy samolotu, który zdemokratyzował latanie i służy prezydentom USA.

Tysiące obecnych i byłych pracowników spotkają się we wtorek po południu w fabryce Boeinga w Everett w stanie Waszyngton w północno-zachodniej części Stanów Zjednoczonych, aby świętować pożegnanie, równolegle z dostawą samolotu transportowego Boeing 747-8 do Atlas Air.

Oczekuje się, że istniejąca flota samolotów będzie latać jeszcze przez dziesięciolecia, ale zaprzestając produkcji 747 ponad 50 lat po pierwszym locie samolotu, Boeing zamyka rozdział w historii lotnictwa cywilnego.

Rozmiar samolotu, zasięg i skuteczność „umożliwiły klasie średniej podróżowanie poza Europę lub Stany Zjednoczone po przystępnej cenie, nawet podczas szoków energetycznych lat 70.” – powiedział Michel Merluzeau, dyrektor ds. doradztwo AIR.

„To otworzyło świat” – powiedział Merluzeau.

Boeing zbudował w sumie 1574 747. Ale odrzutowiec został z czasem przyćmiony przez nowsze modele, które latają wydajniej i spalają mniej paliwa.

Komercyjne linie lotnicze w Stanach Zjednoczonych nie latały 747 od 2017 roku.

Warto przeczytać!  Co zobaczyć w Stambule poza Stadionem Olimpijskim Ataturka

Największy odrzutowiec od dziesięcioleci

Początki modelu 747 sięgają lat 60. XX wieku, kiedy lotnictwo przeżywało rozkwit, a lotniska były coraz bardziej zatłoczone.

Boeinga 747
Boeinga 747 © Gal ROMA / AFP

Za namową Pan American Airways Boeing zaczął planować odrzutowiec, który mógłby przewozić znacznie więcej pasażerów.

Inżynierowie początkowo myśleli o samolocie z dwoma kadłubami, ale porzucili ten pomysł ze względu na obawy związane z ewakuacją pasażerów z drugiego poziomu.

Zamiast podwyższyć samolot, 747 został poszerzony, Michael Lombardi, historyk firmy Boeing, powiedział o odrzutowcu, który jako pierwszy zaprojektowano z dwoma przejściami.

„Ten samolot zawsze będzie uznawany za królową nieba” — powiedział Lombardi podczas niedawnego spotkania z dziennikarzami.

Model 747 napędzany jest czterema silnikami i od samego początku był pomyślany jako samolot, który może również przewozić ładunki.

Ale ten imperatyw wymagał innych dostosowań, w tym konieczności podniesienia kokpitu powyżej nosa, co doprowadziło do kultowego „garbu” 747.

747 pozostał największym samolotem pasażerskim aż do pojawienia się Airbusa 380 w 2000 roku.

W latach 80. i 90. 747 był „prawdziwym koniem pociągowym w branży”, obsługującym niezliczone podróże między miastami takimi jak Nowy Jork, Paryż i Londyn, powiedział Merluzeau.

Warto przeczytać!  Kartagena w Kolumbii to jedno z najlepszych miejsc do podróży w 2024 r

Ale pojawienie się późniejszych generacji odrzutowców długodystansowych, takich jak Boeing 787 Dreamliner i Airbus 350, które są bardziej oszczędne niż 747, przekształciło podróże międzykontynentalne, umożliwiając bezpośrednie podróże między większą liczbą miejsc i zmniejszając dominację węzłów przesiadkowych.

Nowsze samoloty „zmieniły latanie na to, czego chcemy, od punktu do punktu” – powiedział Lombardi.

Ciężkie ciągnięcie

Chociaż Boeing modernizował 747 więcej niż raz, „istnieją ograniczenia tego, co możesz zrobić w porównaniu z innymi opcjami” – powiedział Merluzeau.

W przypadku ostatniego wcielenia odrzutowca, 747-8, który wystartował w 2005 roku, Boeing sprzedał 48 samolotów pasażerskich i 107 towarowych.

Podczas gdy Boeing ogłosił w 2020 r., że zakończy produkcję 747, oczekuje się, że tradycyjna flota będzie latać jeszcze przez dziesięciolecia, zwłaszcza w sferze ładunków.

„Model 747 jest naprawdę wyjątkowy pod względem użyteczności w transporcie dużych elementów przemysłowych, takich jak silniki do liniowców oceanicznych i większy sprzęt na polach naftowych” — powiedział Merluzeau, zwracając uwagę na zdolność frachtowca do przenoszenia ponad 130 ton.

Oczekuje się, że samolot prezydentów USA od 1990 roku, 747, będzie nadal pełnił swoje oficjalne obowiązki w Białym Domu w dającej się przewidzieć przyszłości, a dwa samoloty Air Force One są obecnie modyfikowane w celu zastąpienia działających odrzutowców.

Warto przeczytać!  Gdzie obejrzeć „Niechętny podróżnik”


Źródło