Biznes

Boeing ogłasza umowę o wartości 4,7 miliarda dolarów na przejęcie dostawcy Spirit AeroSystems

  • 1 lipca, 2024
  • 3 min read
Boeing ogłasza umowę o wartości 4,7 miliarda dolarów na przejęcie dostawcy Spirit AeroSystems


Górna linia

Boeing zgodził się przejąć kluczowego dostawcę Spirit AeroSystems w ramach transakcji o wartości 4,7 miliarda dolarów, jak poinformował producent samolotów w poniedziałek rano, po miesiącach negocjacji w atmosferze poważnych zawirowań w firmie związanych z kwestiami bezpieczeństwa i przepisami.

Kluczowe fakty

W komunikacie prasowym Boeing poinformował, że transakcja obejmuje wyłącznie akcje o wartości 4,7 miliarda dolarów, czyli 37,25 dolara za akcję, a całkowita wartość transakcji wyniesie około 8,3 miliarda dolarów — wliczając w to ostatnio zgłoszone zadłużenie Spirit.

Kurs akcji Spirit – głównego dostawcy produkującego kadłuby niespokojnych planów Boeinga 737 Max – zamknął się w piątek na poziomie 32,87 dolarów.

Przejęcie obejmuje również kontrakty Spirita w dziedzinie obronności, a Boeing oświadczył, że „zapewni ciągłość operacji” poprzez współpracę z Pentagonem i innymi klientami dostawcy z branży obronnej.

Konkurent Boeinga, Airbus, przejmie „pewne pakiety prac komercyjnych” wykonywane przez Spirit dla europejskiego producenta samolotów.

Ponadto Spirit planuje sprzedać swoje operacje niezwiązane z Airbusem w Belfaście w Irlandii, Prestwick w Szkocji i Subang w Malezji.

Boeing spodziewa się sfinalizowania umowy do połowy 2025 roku.

Otrzymuj powiadomienia tekstowe z najświeższymi wiadomościami magazynu Forbes: uruchamiamy powiadomienia SMS-owe, dzięki którym zawsze będziesz znać najważniejsze historie, które będą pojawiać się na pierwszych stronach gazet. Wyślij SMS o treści „Alerty” pod numer (201) 335-0739 lub zarejestruj się Tutaj.

Tangens

W oddzielnym oświadczeniu Airbus potwierdził, że zgodził się na transakcję przejęcia produkcji części do samolotów A220 i A350 Spirit. Europejski producent samolotów otrzyma od Spirit 559 mln dolarów odszkodowania w ramach transakcji przejęcia przynoszącego straty działu, a w zamian dokona symbolicznej płatności w wysokości 1 dolara za przejęcie.

Kluczowy cytat

Dyrektor generalny Boeinga Dave Calhoun, który ustąpi ze stanowiska pod koniec tego roku, określił przejęcie jako sposób na poprawę standardów bezpieczeństwa i jakości Boeinga. Powiedział: „Dzięki ponownej integracji Spirit możemy w pełni dostosować nasze komercyjne systemy produkcyjne, w tym nasze systemy zarządzania bezpieczeństwem i jakością, a także naszą siłę roboczą do tych samych priorytetów, zachęt i wyników – skupionych na bezpieczeństwie i jakości”.

Kluczowe tło

Firma Spirit, która produkuje kadłuby do samolotów Boeing 737 i 787 oraz inne elementy płatowca, powstała w 2005 roku po wydzieleniu Boeinga i sprzedaży fabryki kadłubów w Wichita w stanie Kansas. Po wydzieleniu Boeing pozostał największym klientem Spirit, ale dostawca stał się przedmiotem kontroli ze względu na kwestie jakości i bezpieczeństwa. Kadłub samolotu Alaska Airlines, którego zatyczka w drzwiach eksplodowała po starcie na początku tego roku, został wyprodukowany w fabryce Spirit. Dochodzenie przeprowadzone przez Krajową Radę Bezpieczeństwa Transportu wykazało, że pracownicy fabryki Boeing Renton nie zabezpieczyli zatyczki drzwi czterema wymaganymi śrubami zabezpieczającymi. Jednak śledczy odkryli również, że kadłub samolotu miał uszkodzone nity wokół zatyczki drzwiowej, gdy Spirit dostarczył go Boeingowi. W lutym Spirit podał, że pomimo wzrostu dostaw samolotów w 2023 r., działalność firmy przyniosła straty 633 mln dolarów.

Dalsza lektura

Departament Sprawiedliwości oskarża Boeinga o planowanie oszustwa (Forbes)


Źródło

Warto przeczytać!  Skoda Scala Monte Carlo 1.5 TSI: charakter rodzinny