„Bogate i potężne” archiwum Davida Bowie zostanie upublicznione w nowym miejscu
- Marka Savage’a
- Korespondent muzyczny BBC
Fani Davida Bowiego uzyskają bezprecedensowy wgląd w jego życie, pracę i spuściznę po tym, jak muzeum V&A przejęło archiwum gwiazdy rocka.
Kolekcja obejmuje ponad 80 000 listów, tekstów piosenek, zdjęć, projektów scenografii, nagród muzycznych i kostiumów.
Zawiera również kilka instrumentów należących do muzyka, w tym Stylophone, na którym grał na swoim przełomowym singlu Space Oddity z 1969 roku.
Archiwum zostanie wystawione w 2025 roku w nowo utworzonym miejscu we wschodnim Londynie.
David Bowie Centre for the Study of Performing Arts w Parku Olimpijskim Królowej Elżbiety zapewni „podręcznik dla Bowie jutra”, powiedział dr Tristram Hunt, dyrektor V&A.
„To niesamowity prezent” — dodała Kate Bailey, starsza kuratorka, która wcześniej pracowała nad przełomową wystawą muzeum z 2013 roku, w której David Bowie jest…
„Prześledzi całą karierę Bowiego. Znajdują się w nim bezcenne przedmioty od jego wczesnych lat w latach 60., aż po [2013 album] Następny dzień i nie tylko.
„Uznałem to za fascynujące – osobiste spostrzeżenia, odręczne teksty, dialog z innymi kreatywnymi praktykami na temat tego, jak piosenka jest napisana, jak piosenka jest nagrywana lub jak traktuje się wideo.
„Wszystkie te rzeczy są niezwykle bogate i potężne”.
Inne atrakcje to kostiumy Bowiego Ziggy Stardust, zaprojektowane przez Freddiego Burrettiego w 1972 roku, oraz płaszcz Union Jack zaprojektowany przez Bowiego i Alexandra McQueenów na okładkę albumu Earthling z 1997 roku.
W kolekcji znajduje się również syntezator EMS Briana Eno, użyty na albumach Bowiego z 1977 roku, Low and Heroes; oraz przykłady jego techniki „pocięcia” pisania tekstów, która polegała na dosłownym cięciu istniejących tekstów w celu wygenerowania nowych znaczeń z przearanżowanych utworów.
Pani Bailey powiedziała, że archiwum zostało zachowane z „fantastyczną starannością” i „skrupulatną” dbałością o szczegóły.
„Te przedmioty, te dokumenty były dla niego ważne i masz poczucie, że ponieważ zawsze był kreatywny, pomocne było parkowanie, zbieranie i przechowywanie [everything] aby przejść do następnej postaci lub projektu”.
Przejęcie przez V&A i utworzenie centrum Bowie było możliwe dzięki posiadłości Davida Bowie i darowiznie w wysokości 10 milionów funtów od Blavatnik Family Foundation i Warner Music Group.
W komunikacie prasowym rzecznik majątku Bowiego powiedział: „Dzięki dorobkowi życia Davida, który stał się częścią kolekcji narodowych Wielkiej Brytanii, zajmuje należne mu miejsce wśród wielu innych ikon kultury i artystycznych geniuszy.
„Centrum Badań nad Wykonawstwem Davida Bowiego – i dostęp za kulisy, który oferuje V&A East Storehouse – oznacza, że prace Davida będą mogły być udostępniane publiczności w sposób, który wcześniej nie był możliwy”.
Producent i gitarzysta Nile Rodgers, który współpracował z Bowie przy albumie Let’s Dance z 1983 roku, dodał: „Wierzę, że wszyscy zgodzą się ze mną, kiedy powiem, że… gdyby tylko jeden artysta mógł być w V&A, powinien to być David Bowie.
„On nie tylko tworzył sztukę, on był sztuką!”