Motoryzacja

Brak części rosyjskich zatrzyma montaż Avtovaz w maju | Aktualności

  • 25 kwietnia, 2023
  • 3 min read
Brak części rosyjskich zatrzyma montaż Avtovaz w maju |  Aktualności


W marcu kilku dostawców pierwszego poziomu powiadomiło Avtovaz, że nie mogą dostarczyć komponentów w ilościach wymaganych do utrzymania produkcji. To dotknęło 550 linii części, według producenta samochodów.

AvtoVaz_assembly_line

Producent samochodów uwzględnił wpływ na montaż, twierdząc, że wymuszony przestój umożliwi mu modernizację zakładu w celu zwiększenia produkcji i rozszerzenia działalności w drugiej połowie 2022 r. Avtovaz twierdzi, że nadal jest na dobrej drodze do zmontowania 400 000 gotowych pojazdów w 2023 r., ponad dwukrotnie więcej niż w ubiegłym roku.

Albert Karimow, wiceminister przemysłu i handlu, powiedział, że duża liczba zamknięć dostawców jest powodem burzliwego stanu rosyjskiego przemysłu motoryzacyjnego. Wyjaśnił, że liczba zawieszeń oznaczała, że ​​branża przekroczyła próg „delokalizacji” w 2022 r.

„Technicznie rzecz biorąc, te zakłady znajdują się w Rosji, ale należą do zagranicznych firm, które zdecydowały się ograniczyć działalność w tym kraju” – powiedział Karimow. „Ogólnie rzecz biorąc, w Rosji są dostępne moce produkcyjne, ale nie są one w pełni zaangażowane w produkcję komponentów”.

Rosyjska prasa doniosła, że ​​wymuszony przestój Avtovaz w maju jest spowodowany problemami z lokalnymi dostawcami, którzy sami cierpieli z powodu zakłóceń w dostawach na poziomie drugiego rzędu. Avtovaz powiedział, że aby rozwiązać problem, pracuje nad zatwierdzeniem alternatywnych dostawców, a proces ten powinien zostać sfinalizowany w ciągu najbliższych kilku miesięcy.

Warto przeczytać!  Volvo exec dzieli się hitami i chybieniami technologicznymi; przedstawia kolejne duże kroki

Rosyjski rząd zatwierdził niedawno podprogram rozwoju produkcji komponentów motoryzacyjnych w kraju o wartości 45 miliardów rubli (650 milionów dolarów). Władze chcą w ciągu najbliższych lat wybudować w kraju kilkadziesiąt zakładów, opierając się niemal wyłącznie na lokalnym biznesie.

Całkowite zagrożenie banem
Narastają obawy o pogłębianie się zakłóceń w dostawach, ponieważ kraje G7 debatują nad prawie całkowitym zakazem eksportu do Rosji. Bloomberg poinformował w kwietniu, że sojusznicy USA i Ukrainy rozważają „całkowity zakaz większości eksportu do Rosji”.

Pomimo sankcji G7 i państwa członkowskie UE sprzedają do Rosji towary o wartości 66 miliardów dolarów rocznie, a produkty motoryzacyjne pozostają jedną z najważniejszych kategorii eksportu, poinformował Bloomberg, powołując się na dane firmy marketingowej Trade Data Monitor.

Georgy Bovt, rosyjski analityk polityczny, powiedział lokalnemu serwisowi informacyjnemu BFM, że embargo wydaje się prawdopodobną opcją dla krajów zachodnich, aby wywrzeć dodatkową presję na rosyjską gospodarkę. Dodał, że może to przypominać sankcje nałożone na Irak w 1995 r., w ramach których zezwolono na import tylko kilku kategorii towarów z krajów zachodnich, przede wszystkim żywności i leków.

Warto przeczytać!  Akumulator nie jest jedynym wartościowym elementem pojazdu elektrycznego, który można poddać recyklingowi

Bovt wyraził też przekonanie, że prawdopodobieństwo ograniczeń w dużej mierze zależy od tego, czy zachodnie rządy będą w stanie nakłonić kraje Bliskiego Wschodu i Unii Eurazjatyckiej do poparcia nowych zasad handlu. Obecnie Rosja nadal importuje gotowe pojazdy, komponenty samochodowe i części zamienne, w tym z Europy, przez kilka krajów trzecich, w ramach tzw. importu równoległego.


Źródło