Rozrywka

Brak dostępu do talentów z listy A w Wenecji frustruje dziennikarzy

  • 29 sierpnia, 2024
  • 5 min read
Brak dostępu do talentów z listy A w Wenecji frustruje dziennikarzy


Międzynarodowi dziennikarze filmowi potępili brak dostępu do tak utalentowanych artystów jak Brad Pitt, George Clooney i Lady Gaga podczas Festiwalu Filmowego w Wenecji, ostrzegając, że „dziennikarstwo filmowe jest zagrożone wyginięciem”, jeśli studia i specjaliści ds. reklamy nadal będą trzymać je na dystans.

Podczas gdy gwiazdy i filmowcy, w tym Cate Blanchett i Sigourney Weaver, pojawiają się na czerwonym dywanie i w konferencjach prasowych — a także udzielają kilku wybranych wywiadów dla czołowych mediów — większość dziennikarzy uczestniczących w festiwalu nie miała możliwości spotkania się z wielkimi nazwiskami.

Teraz napisali otwarty list do branży, ostrzegając ją, że sytuacja staje się nie do utrzymania. Pod otwartym listem zebrało się już 50 podpisów dziennikarzy, którzy potępili brak dostępu do najważniejszych festiwali w Europie. Oprócz Wenecji list wskazuje również na Cannes i Berlinale jako równie niewspierające dziennikarzy filmowych i rozrywkowych, z których wielu jest niezależnymi pracownikami i polega na ekskluzywnym cytacie, aby opublikować historię.

List został opublikowany na koncie na Facebooku grupy o nazwie International Film Festivals Journalists, która zrzesza ponad 700 członków, w tym dziennikarzy, publicystów filmowych i programistów festiwali. Grupa została założona przez włoskiego niezależnego dziennikarza Marco Consoli w 2020 r. podczas blokady, w czasie, gdy festiwale przeżywały kryzys, a wywiady osobiste nie były możliwe.

Warto przeczytać!  Gospodarz Food Network, VH1 VJ, umiera w wieku 70 lat

W liście zwrócono uwagę na fakt, że wysyłanie dziennikarzy z całego świata na te festiwale nie będzie opłacalne, jeśli nie będą mogli polegać na wywiadach z największymi gwiazdami (co nieuchronnie odbije się negatywnie na relacjach z mniejszych, niezależnych filmów). Ostrzeżono również, że dziennikarze filmowi mogą w przyszłości zdecydować się na bojkot wydarzenia.

„Ostatecznie protest może objąć same festiwale, co grozi odejściem setek akredytowanych dziennikarzy i wydawnictw, a komentowanie filmów i opinie ich autorów zostaną pozostawione sztucznej inteligencji” – czytamy w liście.

Przeczytaj cały list poniżej:

Dziennikarstwo filmowe jest zagrożone wyginięciem. Festiwal Filmowy w Wenecji dopiero się rozpoczął, a już wiemy, że wiele filmów, które w tym roku będą miały światową premierę na festiwalu, nie udzieli żadnych wywiadów prasie. Zero, zero, nic. Ta decyzja, pod wpływem studiów i wspierana przez wielu publicystów, naraża na niebezpieczeństwo całą kategorię dziennikarzy, szczególnie freelancerów, którzy swoją pełną pasji i wytrwałą pracą często przyczyniają się do sukcesu filmów, dają głos i prestiż reżyserom i aktorom oraz przyczyniają się do rozpalania debaty na temat projektów, które mają na celu zdobycie Oscarów, Złotych Globów i innych prestiżowych nagród. Po trwających miesiące strajkach w Hollywood w celu uratowania tysięcy miejsc pracy, reżyserzy i aktorzy, przyjmując politykę tych samych studiów i producentów, którzy wcześniej byli ich wrogami, narażają na niebezpieczeństwo równie wiele miejsc pracy, odmawiając wywiadów dziennikarzom, którym udaje się przetrwać dzięki tym wywiadom.

Warto przeczytać!  Harry, Meghan Markle będzie „żałować”, że dzieci nie przebywają w pobliżu członków rodziny królewskiej

Obecnie, ze względu na szybkie i głębokie zmiany w krajobrazie medialnym, coraz więcej dziennikarzy staje się freelancerami, co oznacza, że ​​utrzymują się w pojedynkę. Oznacza to, że robią to, co nazywa się „pitchingiem”, aby sprzedawać historie, które pozwalają im przetrwać. Każdego dnia dają z siebie wszystko, aby pisać o tym, co jest znaczące, innowacyjne i ma dużą wartość artystyczną. Jednak media zawsze faworyzują nazwiska, gwiazdy i główne projekty. Jeśli dziennikarze zdobędą te gwiazdy, mogą również upewnić się, że początkujący filmowcy, innowatorzy, wraz ze wszystkimi pięknie utalentowanymi artystami o mniejszym komercyjnym uroku, również uzyskają swoją ekspozycję medialną dzięki ich wysiłkom. Tak jak organizatorzy potrzebują wielkich gwiazd, aby oczy świata zwróciły się na wydarzenie, tak prasa międzynarodowa potrzebuje wywiadów z nimi, aby ich praca była opłacalna.

Po ubiegłorocznych czerwonych dywanach, na których nie było gwiazd Hollywood i większości filmowców zaangażowanych w strajki SAG-AFTRA i WGA, ta edycja zapowiada się pełna gwiazd. Problem polega na tym, że prawie wszyscy headlinerzy 81. Mostra del Cinema nie będą dostępni do działań prasowych poza przejściem po czerwonym dywanie i wystąpieniem na oficjalnej konferencji prasowej. Ta wiadomość od publicystów, że „tylko na czerwonym dywanie” jest dostępna od jakiegoś czasu, również podczas innych festiwali, takich jak Cannes i Berlinale. Jednak zakres ich niedostępności podczas tego nadchodzącego festiwalu jest bezprecedensowy. Festiwal przyciąga nazwiska, aby osiągnąć prestiż i ekspozycję medialną, ale potem wydaje się, że rozwija amnezję, jeśli chodzi o samych dziennikarzy.

Warto przeczytać!  Len Goodman: Były główny sędzia Strictly umiera w wieku 78 lat

Uważamy to za szokujące i głęboko niepokojące. Wzywamy do zmiany tej polityki, która od dawna zanieczyszcza wszystkie główne festiwale i powrotu do oferowania dziennikarzom wywiadów na festiwalach filmowych. Dziś protest dopiero się rozpoczął, ale wkrótce setki dziennikarzy i mediów może bojkotować filmy, a artyści odmawiać dostępu do wywiadów na festiwalach. Ostatecznie protest może objąć same festiwale, co grozi odejściem setek akredytowanych dziennikarzy i publikacji, a komentarze do filmów i opinie ich autorów zostaną pozostawione sztucznej inteligencji.


Źródło