Marketing

Branding i siła zapachu, Wiadomości marketingowe i reklamowe, ET BrandEquity

  • 9 lutego, 2023
  • 6 min read
Branding i siła zapachu, Wiadomości marketingowe i reklamowe, ET BrandEquity


<p>Obraz reprezentatywny</p>
Reprezentatywny obraz

Zapach świeżo upieczonego chleba lub świeżo parzonej kawy! Zapach perfum lub zapach popcornu! Wiele osób narażonych na tak smakowite zapachy może od razu chcieć go kupić i używać. Nawet jeśli konsumenci nie szukają aktywnie produktu, zapachy mogą aktywować ukryte potrzeby i motywować do zakupu. W domach otwartych w USA częścią zabawy jest trzymanie w kuchni świeżo upieczonych ciasteczek! A czy wiesz, że nasze kubki smakowe są wyzwalane przez nasze zmysły węchu; jedzenie smakuje mdłe, jeśli nie ma odpowiedniego zapachu!

Różne produkty i usługi mogą wykorzystywać zapach, aby odróżnić się od innych marek na rynku i zdobyć większy udział.

Jak zapach aktywuje ukryte potrzeby? To, co pokazują poprzednie badania, jest interesujące. Zapachy aktywują emocje i wspomnienia u konsumentów, skłaniając ich do przywoływania konkretnych marek, które są częścią emocji lub pamięci, co prowadzi do potencjalnego zakupu. Niezależnie od tego, czy zapach jest prosty (tylko jeden rodzaj), czy złożony (wiele smaków), może mieć różny wpływ na konsumentów. Sugeruje to, że marki i sprzedawcy detaliczni mają możliwość wpływania na zachowania konsumentów poprzez wybór odpowiedniego rodzaju zapachu. Dzięki głębszemu zrozumieniu, w jaki sposób zapach wpływa na zachowania konsumentów, można o wiele łatwiej przekonać konsumentów. Jeśli zbadamy, w jaki sposób marki i sprzedawcy detaliczni wykorzystali zmysł węchu lub zapachu w swoich działaniach marketingowych, można znaleźć przykłady z szerokiego spektrum. Wino jest jednym z pierwszych produktów, które przychodzą na myśl, gdy badamy, w jaki sposób konsumenci wykorzystują zapach, aby zrozumieć jakość produktu. Pokazy testowania wina podkreślają, że mieszanie wina w celu wyczucia zapachu jest pierwszym krokiem w procesie konsumpcji. A to doznanie zapachowe zwiększa postrzegany smak produktu. W rzeczywistości uważa się, że receptory zapachowe mają znacznie większy wpływ na podejmowanie decyzji.

Warto przeczytać!  ServiceNow, technologia DXC: platforma, mocne strony partnerstwa

Drugi przykład to pójście do kina. Kiedy wchodzimy i próbujemy znaleźć nasz ekran, przechodzimy przed koncesją, gdzie przenika nas zapach popcornu, aby aktywować nasz nieświadomy umysł. Być może nawet nie pomyśleliśmy o prażonej kukurydzy, ponieważ mogliśmy skupić się na konkretnym filmie, ale siła zapachu jest taka, że ​​przerywamy nasze poszukiwania i decydujemy, że popcorn jest ważny dla oglądania filmu. A może ktoś przypomni sobie zapach popcornu i postanowi pójść do kina tylko po to, żeby popcorn zjeść w kinie. Nic dziwnego, stoiska koncesyjne to lukratywny biznes.

Legenda głosi, że Starbucks wypompowuje zapach świeżo palonej kawy na krawężnik, pobudzając uzależnionych od kawy do pośpiechu po filiżankę ulubionej kawy. Kiedy Howard Schutz wrócił do biegania Jedną z kluczowych zmian wprowadzonych przez Starbucks było przywrócenie zapachu świeżo palonej kawy w każdym lokalu Starbucks.

Stwierdzono, że zapach aktywuje głęboko zakorzenione wspomnienia wcześniejszych doświadczeń. Niezależnie od tego, czy są to perfumy używane przez rodziców, zapach tego specjalnego mydła, czy zapach pudru, kiedy konsumenci są narażeni na ten zapach, prawdopodobnie zapamiętają te wspaniałe wspomnienia. Po uaktywnieniu tych wspomnień konsumenci będą pozytywnie nastawieni do produktu, co doprowadzi do ewentualnego zakupu i konsumpcji. Procesy te mają zastosowanie do prawie wszystkich produktów higieny osobistej.

Warto przeczytać!  Mieszanka marketingowa Vans Retail i 4P (aktualizacja 2023)

Detaliści mają wyjątkową okazję do przyciągnięcia i zatrzymania konsumentów w sklepie poprzez odpowiednie wykorzystanie zapachu. Niezależnie od tego, czy jest to piekarnia, restauracja czy sklep sprzedający produkty, stworzenie odpowiedniego zapachu może przyciągnąć konsumentów i zmotywować ich do spędzenia dłuższego czasu w sklepie. A im dłużej klient pozostaje w sklepie, tym wyższy może być jego zakup. Na początek ważne jest, aby sklepy detaliczne unikały zapachów lub negatywnych zapachów. Dlatego sklepy i otoczenie muszą być czyste. Drugim jest stworzenie odpowiedniego rodzaju zapachu w każdym z jego działów. Zapach, który jest odpowiedni dla jednej płci lub grupy wiekowej, może nie być odpowiedni dla innego segmentu. Na przykład uważa się, że kobiety mają silniejszy zmysł węchu i preferują zapachy drzewne, podczas gdy uważa się, że mężczyźni wolą wanilię.

Każda zamknięta przestrzeń może wykorzystać zmysł węchu, aby uczynić ją bardziej atrakcyjną. Linie lotnicze w Singapurze i Katarze są uznawane za innowatorów w stosowaniu spójnego zapachu wewnątrz samolotu, perfum noszonych przez stewardessy, a nawet w ciepłym ręczniku dostarczanym na początku podróży. Takie konsekwentne użycie zapachu może być częścią kampanii brandingowej mającej na celu wyróżnienie marki. Podobnie ludzie używają różnych zapachów w swoich samochodach, aby zapewnić poczucie komfortu i relaksu oraz uczynić z nich miejsce schronienia z dala od świata zewnętrznego, który może mieć negatywne zapachy. Podobnie szpitale i placówki kliniczne chciałyby uspokoić pacjentów, a można to osiągnąć za pomocą zapachów, takich jak wanilia lub brak zapachu.

Kiedy firma Procter & Gamble wprowadziła na rynek swoją markę Febreze do usuwania zapachów, zdała sobie sprawę, że konsumenci utożsamiają „brak zapachu” z „nic się nie dzieje”. Musieli dodać łagodny zapach, aby potwierdzić konsumentowi, że produkt działa: usuwa nieprzyjemny zapach i wprowadza do domu łagodny pozytywny zapach. Nową marką w przestrzeni zapachów do domu jest kamforowa marka Campure. Marka wiodącego producenta kamfory w Indiach, Mangalam Organics, była w stanie stworzyć nowy rynek naturalnych zapachów kamfory do domu i samochodu.

Warto przeczytać!  Rynek adiuwantów rolniczych wart 4,8 miliarda dolarów do 2028 roku

Mówiąc o samochodach, czy wiesz, że producenci samochodów spryskują wnętrza swoich nowych samochodów „zapachem nowego samochodu”, który jest mieszanką skóry i mahoniu?

Pozytywny zapach jest zatem potężnym narzędziem w rękach marketerów i może być wykorzystany zarówno do przyciągnięcia konsumentów do sklepu lub produktu, jak i skłonienia ich do zakupu i większej konsumpcji. I aby wciąż wracali, aby połączyć się z tym, co ich uszczęśliwiało.

Marki rozmawiające ze sobą — na tablicach informacyjnych, platformach takich jak Twitter lub za pośrednictwem memów — to przyciągający wzrok, tani i szybki sposób na zdobycie zaangażowania. Jednak wskoczyć do rozmowy jest łatwiej powiedzieć niż zrobić. Autor przygląda się biznesowi przekomarzania się marek w mediach społecznościowych, z jego zasadami, barierami i wyzwaniami.

  • Opublikowano 9 lutego 2023 o 08:18 IST

Dołącz do społeczności 2M+ profesjonalistów z branży

Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać najnowsze informacje i analizy.


Źródło