Brave Search uruchamia funkcję podsumowania opartą na sztucznej inteligencji
Kredyty obrazkowe: Odważny
Pada deszcz funkcji opartych na sztucznej inteligencji we wszystkich wyszukiwarkach. Dzisiaj Brave Search uruchomił nową funkcję „Summarizer”, która jest obsługiwana przez różne modele dużych języków (LLM) — technologię OpenAI GPT nie jest jeden z nich. Jak sama nazwa wskazuje, jego zadaniem jest przedstawienie streszczenia zapytania wyszukiwania przy użyciu różnych źródeł.
Funkcja podsumowania jest dostępna dla wszystkich użytkowników Brave Search na komputerach stacjonarnych i urządzeniach mobilnych. W przykładach podanych przez firmę może podsumować wyniki zapytań typu „czy acetaminofen i ibuprofen są takie same” za pośrednictwem zasobów medycznych lub „co wydarzyło się we wschodniej Palestynie w stanie Ohio” za pośrednictwem łączy informacyjnych.
Oprócz podsumowania, ulepszona funkcja Brave Search podświetla również odpowiednie zdania w wymienionych wynikach jako artykuły z wiadomościami. Wcześniej po prostu wyróżniał słowa kluczowe wyszukiwania z opisu strony.
„Dzięki 22 milionom zapytań dziennie Brave Search jest najszybciej rozwijającą się wyszukiwarką od czasów Bing. W przeciwieństwie do narzędzi czatu AI, które mogą dostarczać sfabrykowane odpowiedzi, Summarizer generuje proste podsumowanie na górze strony wyników wyszukiwania, agregując najnowsze źródła w sieci i zapewniając przypisanie źródła w celu zapewnienia przejrzystości i odpowiedzialności. Ten otwarty system jest obecnie dostępny dla wszystkich użytkowników Brave Search, aby pomóc im lepiej poruszać się po wynikach wyszukiwania” – powiedział Josep M. Pujol, szef wyszukiwania w Brave.
Firma powiedziała, że jej LLM jest przeszkolony do zwalczania „bezpodstawnych twierdzeń”, odnosząc się do czatu AI innych wyszukiwarek, takich jak Bing, które działają nieprawidłowo i wyrzucają dezinformację z powodu szybkiej inżynierii. Podobnie jak inne oferty, Brave Search oferuje cytaty i linki, dzięki którym ludzie mogą spojrzeć na źródła, aby dokładnie sprawdzić informacje. Więc ludzie muszą sami zdecydować, czy wspomniane źródła są wiarygodne — ale istnieje szansa, że ludzie nawet nie spojrzą na te linki.
Brave ostrzega użytkowników, że nie powinni ufać wszystkim wynikom wyszukiwania opartym na sztucznej inteligencji w swoim ogłoszeniu. Nie jest jednak jasne, czy podobne ostrzeżenie pojawi się w wynikach wyszukiwania, gdy ludzie wypróbują tę funkcję.
„Biorąc pod uwagę obecne postępy w sztucznej inteligencji, należy przypomnieć użytkownikom, że nie należy wierzyć we wszystko, co tworzy system sztucznej inteligencji, w podobny sposób nie należy wierzyć we wszystko, co jest publikowane w sieci. Ryzykując stwierdzenie oczywistości, nie powinniśmy wstrzymywać krytycznego myślenia o wszystkim, co konsumujemy, bez względu na to, jak imponujące mogą być wyniki modeli AI” – powiedziała firma.
W ogłoszeniu Brave zauważył, że ta nowa wersja nie wygeneruje podsumowania dla wszystkich zapytań. Obecnie ma zastosowanie tylko dla 17% zapytań w wyszukiwarce, ale firma spodziewa się, że odsetek ten z czasem będzie się zwiększał.
Firma wyjaśniła, że funkcja Summarizer jest zależna od własnych LLM, zamiast popularnej technologii GPT firmy OpenAI. Mówi się, że wykorzystuje mieszankę trzech modeli: pierwszy to model odpowiadania na pytania, aby uzyskać odpowiedzi z tekstu na różnych stronach; drugi model to klasyfikator do usuwania mowy nienawiści i spamu; ostateczny model przepisuje zdania, aby przedstawić zwięzły wynik.
Brave konkuruje z wieloma wyszukiwarkami korzystającymi z wyszukiwania opartego na sztucznej inteligencji. W zeszłym miesiącu Bing trafił na pierwsze strony gazet, ogłaszając wyszukiwanie oparte na GPT, w którym można rozmawiać z botem. W odpowiedzi Google ogłosił Bard w zamkniętej wersji beta. Stosunkowo mniejsi gracze w branży, tacy jak Neeva i You.com, również ogłosili funkcje wyszukiwania wspomagane przez sztuczną inteligencję. Biorąc pod uwagę, że wielu z nich popełnia błędy we wczesnych wersjach tych funkcji, wyszukiwarka z najmniejszą liczbą usterek będzie miała przewagę w wyszukiwaniu opartym na sztucznej inteligencji.