Brazylia: Władze badają przyczynę katastrofy samolotu, w której zginęło 61 osób
VINHEDO, Brazylia (AP) — Brazylijskie władze pracowały w sobotę nad ustaleniem dokładnej przyczyny katastrofy samolotu w stanie Sao Paulo, do której doszło poprzedniego dnia. zabił wszystkich 62 ludzi na dziku d. Ekipy ratunkowe wydobyły z wraku dziesiątki ciał, a rodziny zaczęły się zbierać, aby zidentyfikować ich szczątki.
Samolot lokalnych linii lotniczych Voepass, dwusilnikowy samolot turbośmigłowy ATR 72, zmierzał w kierunku Sao Paulo międzynarodowego lotniska w Guarulhos, na jego pokładzie znajdowało się 58 pasażerów i czterech członków załogi, gdy samolot rozbił się w mieście Vinhedo.
Początkowo firma podała, że na pokładzie samolotu znajdowało się 62 pasażerów, następnie skorygowała tę liczbę do 61, a w sobotę rano ponownie podniosła tę liczbę, gdy okazało się, że pasażer o nazwisku Constantino Thé Maia nie znajdował się na pierwotnej liście.
Voepass dodał, że trzech pasażerów, którzy mieli brazylijskie dokumenty, miało również wenezuelskie dokumenty, a jeden miał portugalskie.
Władze stanu Sao Paulo poinformowały w oświadczeniu, że do sobotniego popołudnia z wraku usunięto 31 ciał, a dwa zostały zidentyfikowane przez ekspertów medycyny sądowej. Wcześniej Maycon Cristo, rzecznik lokalnej straży pożarnej, powiedział dziennikarzom w Vinhedo, że wciągarka jest używana do usuwania części kadłuba samolotu z ziemi.
„Gdy widzimy możliwe ciało w środku zniszczenia samolotu, przyjeżdżają ekipy ratunkowe. Następnie robią zdjęcia, zbierają jak najwięcej dowodów od ofiary, aby identyfikacja była jak najdokładniejsza” – powiedział Cristo.
Władze Brazylii rozpoczęły w piątek przenoszenie zwłok do kostnicy i wezwały rodziny ofiar do dostarczenia wszelkich badań lekarskich, rentgenowskich i dentystycznych, które pomogą zidentyfikować ciała. Przeprowadzono również badania krwi, aby pomóc w identyfikacji.
Obrazy nagrane przez świadków pokazał samolot w płaskim korkociągu i spadający pionowo, zanim rozbił się o ziemię w zamkniętym osiedlu, pozostawiając zniszczony kadłub strawiony przez ogień. Mieszkańcy powiedzieli, że nie było żadnych obrażeń na ziemi.
Deszcz padał na ratowników, gdy wydobywali pierwsze ciała z miejsca zdarzenia w chłodzie zimy na półkuli południowej. Niektórzy mieszkańcy zamkniętego osiedla po cichu odeszli, aby spędzić noc gdzie indziej. W sobotę nie zauważono żadnego, kto wrócił.
Była to najtragiczniejsza katastrofa lotnicza na świecie od stycznia 2023 r., kiedy na pokładzie samolotu linii Yeti Airlines w Nepalu zginęło 72 osoby. samolot zatrzymał się i rozbił się podczas podejścia do lądowaniaTen samolot również był ATR 72, a końcowy raport obwiniał błąd pilota.
Metsul, jedna z najbardziej znanych brazylijskich firm meteorologicznych, poinformowała w piątek, że w stanie Sao Paulo w czasie katastrofy pojawiły się doniesienia o silnym oblodzeniu. Lokalne media cytowały ekspertów, którzy wskazywali na oblodzenie jako potencjalną przyczynę wypadku.
Wideo udostępnione w mediach społecznościowych w sobotę pokazuje pilota Voepassa mówiącego pasażerom lotu z Guarulhos do miasta Cascavel, tego samego miejsca, w którym rozbił się samolot, że ATR 72 lata bezpiecznie po całym świecie od dziesięcioleci. Poprosił również pasażerów o uszanowanie pamięci jego kolegów i firmy oraz o modlitwy.
„To był śmiertelny wypadek. Pilot był moim osobistym przyjacielem. Znam całą załogę od dawna” – powiedział niezidentyfikowany pilot. „Jesteśmy profesjonalistami, mamy swoje rodziny. Ta tragedia nie dotyka tylko tych, którzy zginęli w tym wypadku. Dotyka nas wszystkich. Oddajemy całe nasze serca, wszystko, co najlepsze, aby być tutaj i wypełnić naszą misję, aby bezpiecznie i wygodnie zabrać was do celu”.
Lokalna policja ograniczyła dostęp do głównego wejścia do jednej z kostnic w Sao Paulo, gdzie identyfikowano ciała ofiar katastrofy. Niektórzy członkowie rodzin ofiar przybyli pieszo, inni przyjechali minivanami. Nie rozmawiali z dziennikarzami, a lokalne władze poprosiły, aby nie filmować ich w trakcie przyjazdu.
Samolot z większą liczbą członków rodziny ze stanu Paraná wylądował po południu na międzynarodowym lotnisku Guarulhos w São Paulo, a oni również nie chcieli rozmawiać z dziennikarzami. Minivan sponsorowany przez linię lotniczą miał ich przewieźć do kostnicy.
Wielu członków rodziny zebrało się w hotelu w centrum Sao Paulo, ale na razie nie chcieli rozmawiać z mediami.
American Eagle ATR 72-200 rozbił się 31 października 1994 r., a Narodowa Rada Bezpieczeństwa Transportu Stanów Zjednoczonych ustaliła, że prawdopodobną przyczyną było nagromadzenie się lodu, gdy samolot krążył w oczekiwaniu. Samolot przechylił się na około 8000 stóp i zanurkował w ziemię, zabijając wszystkie 68 osób na pokładzie. Federalna Administracja Lotnictwa USA wydała procedury operacyjne dla ATR-ów i podobnych samolotów, nakazując pilotom nieużywanie autopilota w warunkach oblodzenia.
Jednak brazylijski ekspert ds. lotnictwa Lito Sousa przestrzegł, że same warunki meteorologiczne mogą nie wystarczyć, aby wyjaśnić, dlaczego samolot spadł w taki sposób, w jaki spadł w piątek.
„Analizowanie katastrofy lotniczej wyłącznie na podstawie obrazów może prowadzić do błędnych wniosków na temat przyczyn” – powiedział Sousa agencji AP przez telefon. „Ale widzimy samolot z utratą wsparcia, bez prędkości poziomej. W tych płaskich warunkach korkociągu nie ma możliwości odzyskania kontroli nad samolotem”.
Władze poinformowały, że odnaleziono czarną skrzynkę samolotu, najwyraźniej w nienaruszonym stanie.
Marcelo Moura, dyrektor operacyjny Voepass, powiedział reporterom w piątek wieczorem, że chociaż prognozy przewidują wystąpienie lodu, jego grubość mieści się w dopuszczalnych granicach dla samolotu.
Podobnie, podpułkownik Carlos Henrique Baldi z brazylijskiego centrum badań i zapobiegania wypadkom lotniczym sił powietrznych powiedział reporterom na popołudniowej konferencji prasowej, że jest jeszcze za wcześnie, aby potwierdzić, czy przyczyną katastrofy był lód.
Samolot „posiada certyfikaty dopuszczające go do lotów w warunkach silnego oblodzenia w kilku krajach, w tym w krajach innych niż nasz, gdzie wpływ lodu jest poważniejszy” – powiedział Baldi, który kieruje wydziałem śledczym ośrodka.
We wcześniejszym oświadczeniu centrum stwierdziło, że piloci samolotu nie wzywali pomocy ani nie mówili, że operowali w niesprzyjających warunkach pogodowych. Nie ma również dowodów na to, że piloci próbowali skontaktować się z kontrolerami lotnisk regionalnych, powiedział minister portów i lotnisk Silvio Costa Filho reporterom w piątkowy wieczór w Vinhedo.
Brazylijska Policja Federalna poinformowała, że rozpoczęła własne dochodzenie i wysłała specjalistów zajmujących się katastrofami lotniczymi i identyfikacją ofiar katastrof.
Francusko-włoski producent samolotów ATR poinformował w oświadczeniu, że został poinformowany, iż wypadek dotyczył modelu ATR 72-500 i że specjaliści firmy „w pełni zaangażowali się w pomoc zarówno w dochodzeniu, jak i w kontaktach z klientem”.
ATR 72 jest zazwyczaj używany na krótszych lotach. Samoloty są budowane przez spółkę joint venture Airbus we Francji i włoskiej Leonardo SpA
Według danych z lat 90. XX wieku w wypadkach z udziałem różnych modeli ATR 72 zginęło 470 osób. baza danych Sieci Bezpieczeństwa Lotniczego.
Minister ds. lotnisk Costa Filho poinformował, że centrum sił powietrznych przeprowadzi również dochodzenie karne w sprawie wypadku.
„Przeprowadzimy dochodzenie, aby ta sprawa została w pełni wyjaśniona Brazylijczykom” – powiedział.
___
Sá Pessoa relacjonował z Sao Paulo, a Koenig z Dallas.
Do przygotowania tego reportażu przyczyniła się dziennikarka AP Tatiana Pollastri.