Świat

Brazylia: Władze badają przyczynę katastrofy samolotu, w której zginęło 61 osób

  • 10 sierpnia, 2024
  • 7 min read
Brazylia: Władze badają przyczynę katastrofy samolotu, w której zginęło 61 osób


VINHEDO, Brazylia (AP) — Brazylijskie władze pracowały w sobotę nad ustaleniem dokładnej przyczyny katastrofy samolotu w stanie Sao Paulo, do której doszło poprzedniego dnia. zabił wszystkich 62 ludzi na dziku d. Ekipy ratunkowe wydobyły z wraku dziesiątki ciał, a rodziny zaczęły się zbierać, aby zidentyfikować ich szczątki.

Samolot lokalnych linii lotniczych Voepass, dwusilnikowy samolot turbośmigłowy ATR 72, zmierzał w kierunku Sao Paulo międzynarodowego lotniska w Guarulhos, na jego pokładzie znajdowało się 58 pasażerów i czterech członków załogi, gdy samolot rozbił się w mieście Vinhedo.

Początkowo firma podała, że ​​na pokładzie samolotu znajdowało się 62 pasażerów, następnie skorygowała tę liczbę do 61, a w sobotę rano ponownie podniosła tę liczbę, gdy okazało się, że pasażer o nazwisku Constantino Thé Maia nie znajdował się na pierwotnej liście.

Voepass dodał, że trzech pasażerów, którzy mieli brazylijskie dokumenty, miało również wenezuelskie dokumenty, a jeden miał portugalskie.

Władze stanu Sao Paulo poinformowały w oświadczeniu, że do sobotniego popołudnia z wraku usunięto 31 ciał, a dwa zostały zidentyfikowane przez ekspertów medycyny sądowej. Wcześniej Maycon Cristo, rzecznik lokalnej straży pożarnej, powiedział dziennikarzom w Vinhedo, że wciągarka jest używana do usuwania części kadłuba samolotu z ziemi.

„Gdy widzimy możliwe ciało w środku zniszczenia samolotu, przyjeżdżają ekipy ratunkowe. Następnie robią zdjęcia, zbierają jak najwięcej dowodów od ofiary, aby identyfikacja była jak najdokładniejsza” – powiedział Cristo.

Władze Brazylii rozpoczęły w piątek przenoszenie zwłok do kostnicy i wezwały rodziny ofiar do dostarczenia wszelkich badań lekarskich, rentgenowskich i dentystycznych, które pomogą zidentyfikować ciała. Przeprowadzono również badania krwi, aby pomóc w identyfikacji.

Obrazy nagrane przez świadków pokazał samolot w płaskim korkociągu i spadający pionowo, zanim rozbił się o ziemię w zamkniętym osiedlu, pozostawiając zniszczony kadłub strawiony przez ogień. Mieszkańcy powiedzieli, że nie było żadnych obrażeń na ziemi.

Warto przeczytać!  Grecka policja twierdzi, że Michael Mosley prawdopodobnie zmarł wkrótce po tym, jak źle się poczuł

Deszcz padał na ratowników, gdy wydobywali pierwsze ciała z miejsca zdarzenia w chłodzie zimy na półkuli południowej. Niektórzy mieszkańcy zamkniętego osiedla po cichu odeszli, aby spędzić noc gdzie indziej. W sobotę nie zauważono żadnego, kto wrócił.

Była to najtragiczniejsza katastrofa lotnicza na świecie od stycznia 2023 r., kiedy na pokładzie samolotu linii Yeti Airlines w Nepalu zginęło 72 osoby. samolot zatrzymał się i rozbił się podczas podejścia do lądowaniaTen samolot również był ATR 72, a końcowy raport obwiniał błąd pilota.

Metsul, jedna z najbardziej znanych brazylijskich firm meteorologicznych, poinformowała w piątek, że w stanie Sao Paulo w czasie katastrofy pojawiły się doniesienia o silnym oblodzeniu. Lokalne media cytowały ekspertów, którzy wskazywali na oblodzenie jako potencjalną przyczynę wypadku.

Wideo udostępnione w mediach społecznościowych w sobotę pokazuje pilota Voepassa mówiącego pasażerom lotu z Guarulhos do miasta Cascavel, tego samego miejsca, w którym rozbił się samolot, że ATR 72 lata bezpiecznie po całym świecie od dziesięcioleci. Poprosił również pasażerów o uszanowanie pamięci jego kolegów i firmy oraz o modlitwy.

„To był śmiertelny wypadek. Pilot był moim osobistym przyjacielem. Znam całą załogę od dawna” – powiedział niezidentyfikowany pilot. „Jesteśmy profesjonalistami, mamy swoje rodziny. Ta tragedia nie dotyka tylko tych, którzy zginęli w tym wypadku. Dotyka nas wszystkich. Oddajemy całe nasze serca, wszystko, co najlepsze, aby być tutaj i wypełnić naszą misję, aby bezpiecznie i wygodnie zabrać was do celu”.

Lokalna policja ograniczyła dostęp do głównego wejścia do jednej z kostnic w Sao Paulo, gdzie identyfikowano ciała ofiar katastrofy. Niektórzy członkowie rodzin ofiar przybyli pieszo, inni przyjechali minivanami. Nie rozmawiali z dziennikarzami, a lokalne władze poprosiły, aby nie filmować ich w trakcie przyjazdu.

Warto przeczytać!  Parlament Europejski uchwala prawo natury po politycznej reakcji

Samolot z większą liczbą członków rodziny ze stanu Paraná wylądował po południu na międzynarodowym lotnisku Guarulhos w São Paulo, a oni również nie chcieli rozmawiać z dziennikarzami. Minivan sponsorowany przez linię lotniczą miał ich przewieźć do kostnicy.

Wielu członków rodziny zebrało się w hotelu w centrum Sao Paulo, ale na razie nie chcieli rozmawiać z mediami.

American Eagle ATR 72-200 rozbił się 31 października 1994 r., a Narodowa Rada Bezpieczeństwa Transportu Stanów Zjednoczonych ustaliła, że ​​prawdopodobną przyczyną było nagromadzenie się lodu, gdy samolot krążył w oczekiwaniu. Samolot przechylił się na około 8000 stóp i zanurkował w ziemię, zabijając wszystkie 68 osób na pokładzie. Federalna Administracja Lotnictwa USA wydała procedury operacyjne dla ATR-ów i podobnych samolotów, nakazując pilotom nieużywanie autopilota w warunkach oblodzenia.

Jednak brazylijski ekspert ds. lotnictwa Lito Sousa przestrzegł, że same warunki meteorologiczne mogą nie wystarczyć, aby wyjaśnić, dlaczego samolot spadł w taki sposób, w jaki spadł w piątek.

„Analizowanie katastrofy lotniczej wyłącznie na podstawie obrazów może prowadzić do błędnych wniosków na temat przyczyn” – powiedział Sousa agencji AP przez telefon. „Ale widzimy samolot z utratą wsparcia, bez prędkości poziomej. W tych płaskich warunkach korkociągu nie ma możliwości odzyskania kontroli nad samolotem”.

Władze poinformowały, że odnaleziono czarną skrzynkę samolotu, najwyraźniej w nienaruszonym stanie.

Marcelo Moura, dyrektor operacyjny Voepass, powiedział reporterom w piątek wieczorem, że chociaż prognozy przewidują wystąpienie lodu, jego grubość mieści się w dopuszczalnych granicach dla samolotu.

Warto przeczytać!  Założyciel World Central Kitchen, José Andrés, krytykuje Izrael w związku ze śmiercią pracowników organizacji humanitarnych

Podobnie, podpułkownik Carlos Henrique Baldi z brazylijskiego centrum badań i zapobiegania wypadkom lotniczym sił powietrznych powiedział reporterom na popołudniowej konferencji prasowej, że jest jeszcze za wcześnie, aby potwierdzić, czy przyczyną katastrofy był lód.

Samolot „posiada certyfikaty dopuszczające go do lotów w warunkach silnego oblodzenia w kilku krajach, w tym w krajach innych niż nasz, gdzie wpływ lodu jest poważniejszy” – powiedział Baldi, który kieruje wydziałem śledczym ośrodka.

We wcześniejszym oświadczeniu centrum stwierdziło, że piloci samolotu nie wzywali pomocy ani nie mówili, że operowali w niesprzyjających warunkach pogodowych. Nie ma również dowodów na to, że piloci próbowali skontaktować się z kontrolerami lotnisk regionalnych, powiedział minister portów i lotnisk Silvio Costa Filho reporterom w piątkowy wieczór w Vinhedo.

Brazylijska Policja Federalna poinformowała, że ​​rozpoczęła własne dochodzenie i wysłała specjalistów zajmujących się katastrofami lotniczymi i identyfikacją ofiar katastrof.

Francusko-włoski producent samolotów ATR poinformował w oświadczeniu, że został poinformowany, iż wypadek dotyczył modelu ATR 72-500 i że specjaliści firmy „w pełni zaangażowali się w pomoc zarówno w dochodzeniu, jak i w kontaktach z klientem”.

ATR 72 jest zazwyczaj używany na krótszych lotach. Samoloty są budowane przez spółkę joint venture Airbus we Francji i włoskiej Leonardo SpA

Według danych z lat 90. XX wieku w wypadkach z udziałem różnych modeli ATR 72 zginęło 470 osób. baza danych Sieci Bezpieczeństwa Lotniczego.

Minister ds. lotnisk Costa Filho poinformował, że centrum sił powietrznych przeprowadzi również dochodzenie karne w sprawie wypadku.

„Przeprowadzimy dochodzenie, aby ta sprawa została w pełni wyjaśniona Brazylijczykom” – powiedział.

___

Sá Pessoa relacjonował z Sao Paulo, a Koenig z Dallas.

Do przygotowania tego reportażu przyczyniła się dziennikarka AP Tatiana Pollastri.




Źródło