Podróże

British Airways odwołuje ponad 150 lotów Heathrow w ostatnim upadku IT: jakie masz prawa?

  • 26 maja, 2023
  • 5 min read
British Airways odwołuje ponad 150 lotów Heathrow w ostatnim upadku IT: jakie masz prawa?


Po raz kolejny operacje British Airways Heathrow są w nieładzie z powodu awarii IT. Niezależny oblicza, że ​​co najmniej 156 lotów, głównie krajowych i europejskich, zostało odwołanych w czwartek i piątek, ponieważ BA stara się działać bez niezbędnych systemów.

Ponadto 14 lotów zostało opóźnionych w nocy i oczekuje się, że przybędą późnym rankiem po opóźnieniu wynoszącym 12-16 godzin.

Ponieważ wiele samolotów jest w pełni zarezerwowanych na początku świątecznego weekendu, liczba pasażerów, których to dotyczy, prawdopodobnie przekroczy 25 000 – z wieloma poważniejszymi opóźnieniami i/lub napotkaniem utraconych połączeń.

Pięćdziesiąt pięć wychodzących lotów krótkodystansowych zostało uziemionych w czwartek po południu i wieczorem, a 21 przylotów również zostało uziemionych w czwartek.

W piątek rano odwołano 36 lotów, ponieważ samoloty i piloci znaleźli się w niewłaściwych miejscach w czwartek wieczorem. Ponadto British Airways uziemiło nową falę 46 piątkowych lotów, w tym do iz Aten, Warszawy, Reykjaviku i Tirany.

Pasażerowie, których podróże zostały odwołane, mają prawo do zakwaterowania, wyżywienia i odszkodowania pieniężnego – chociaż mogą być zmuszeni do dochodzenia swoich praw.

Warto przeczytać!  14 zatwierdzonych przez wpływowych miejsc w Dallas w pomieszczeniach tej zimy

Co poszło nie tak?

„Problem techniczny”, według rzecznika British Airways. Uważa się, że dotyczy to wewnętrznego systemu informatycznego, który obsługuje wszystko, od danych pasażerów po wysyłkę samolotów.

Podczas gdy niektóre części działalności linii lotniczej można obsługiwać ręcznie, tak wiele zależy od komputerów komunikujących się ze sobą i ze światem zewnętrznym.

Niektórzy specjaliści IT sugerują, że BA jest podatna na ataki, podobnie jak wiele dużych organizacji, posiada systemy, w których najnowocześniejsza technologia współistnieje z „starszymi” elementami i procesami, które są niemal prehistoryczne pod względem informatycznym.

Jak bardzo jest źle?

Nie tak straszne jak krach IT w 2017 roku w ten sam weekend świąteczny. Przy tej okazji, podczas rutynowej aktualizacji systemów, nastąpiła zmiana, która zatrzymała całą operację British Airways Heathrow: plany podróży setek tysięcy pasażerów zostały zniszczone.

Tym razem British Airways mówi: „Większość naszych lotów nadal działa zgodnie z planem”.

W oświadczeniu dodano: „Niestety musieliśmy odwołać niektóre usługi na Heathrow.

„Przeprosiliśmy klientów, których loty zostały dotknięte, i zaoferowaliśmy im możliwość zmiany rezerwacji na alternatywny lot z nami lub innym przewoźnikiem lub zażądania zwrotu pieniędzy”.

Warto przeczytać!  Miejsca docelowe na Karaibach pracują nad zarządzaniem boomem turystycznym po wybuchu epidemii

Wiele odwołań dotyczy lotów do iz miejsc docelowych o wielu częstotliwościach, takich jak Dublin, Hamburg i Paryż CDG, lub obsługuje lotniska krajowe, takie jak Manchester i Edynburg, gdzie dostępne są alternatywy kolejowe.

Mój lot został odwołany. Jakie są moje prawa?

Możesz po prostu anulować i otrzymać zwrot pieniędzy, ale większość ludzi będzie chciała podróżować pomimo odwołania. Zobowiązania BA wobec Ciebie składają się z trzech elementów:

  • Lot tak szybko, jak to możliwe dowolną linią lotniczą (lub pociągiem), która może dotrzeć do miejsca docelowego jak najbliżej pierwotnego rozkładu. Jeśli linie British Airways nie mogą znaleźć miejsca tego samego dnia, muszą szukać lotu inną linią lotniczą.
  • Posiłki i, jeśli to konieczne, zakwaterowanie w hotelu, dopóki nie wyruszysz w drogę. British Airways ma zapewniać tę opiekę, ale w praktyce podczas poważnych zakłóceń wielu pasażerów radzi sobie sami, a później domaga się zwrotu kosztów.
  • Rekompensata pieniężna, która waha się od 220 GBP do 520 GBP na osobę, w zależności od długości lotu. Poniżej 1500 km: 220 GBP; 1500-3500 km, 350 funtów; powyżej 3500 km, 520 funtów. Ze względu na samą liczbę pasażerów, których to dotyczy, płatności prawdopodobnie zajmą miesiące, a nie tygodnie.
Warto przeczytać!  Najlepsze produkty wellness na rok 2023

Mój lot nie został odwołany, ale przegapiłem połączenie i spóźniłem się wiele godzin. Czy nadal dostanę odszkodowanie?

Tak. Jeśli dotrzesz do miejsca docelowego z co najmniej trzygodzinnym opóźnieniem, otrzymasz taką samą opłatę, jak za odwołanie (z wyjątkiem lotów długodystansowych z opóźnieniem od trzech do czterech godzin, za które opłata wynosi 260 GBP).

Jak duże szkody wyrządzi to British Airways?

Hit finansowy pochłonie miliony funtów: utracone dochody od pasażerów, którzy po prostu odwołali swoje podróże; koszty zakwaterowania i wyżywienia dla klientów, którzy muszą czekać na dalsze loty; i odszkodowania zgodnie z europejskimi przepisami dotyczącymi praw pasażerów linii lotniczych.

Uszczerbek na reputacji BA jest znaczny; moment, na początku półrocza w wielu szkołach, jest szczególnie niefortunny, ponieważ niektóre rodziny zainwestowały tysiące funtów w wakacje, które są teraz zagrożone.

Ale ponieważ BA ma większość slotów na Heathrow, najbardziej pożądanym międzynarodowym lotnisku na świecie, zachowuje ogromną przewagę strukturalną nad innymi liniami lotniczymi i prawdopodobnie będzie nadal prosperować pomimo ostatniej porażki.


Źródło