Biznes

Budowa węzła intermodalnego. Miasto Białystok zaoszczędzi na zadaszeniu wejść do tunelu pod torami. Są już perony centrum przesiadkowego

  • 17 lipca, 2023
  • 3 min read
Budowa węzła intermodalnego. Miasto Białystok zaoszczędzi na zadaszeniu wejść do tunelu pod torami. Są już perony centrum przesiadkowego


Urząd Miejski w Białymstoku w końcu rozstrzygnął przetarg na zadaszenie wejścia do tunelu pieszo-rowerowego pod torami w ramach budowy węzła intermodalnego. Miasto zapłaci 5,16 mln zł. To oznacza, że zaoszczędzi prawie 1,3 mln zł. Na inwestycję zamierzało bowiem przeznaczyć 6,4 mln zł.

Spis treści

Urząd Miejski w Białymstoku w końcu rozstrzygnął przetarg na zadaszenie wejścia do tunelu pieszo-rowerowego pod torami w ramach budowy węzła intermodalnego. Ponowny, bo w pierwszym swoje oferty złożyło czterech wykonawców. Dwie z nich mieściły się w ramach oczekiwań finansowych przez miasto, dwie znacząco je przekraczały.

Dworzec miejski, czyli autobusowe centrum przesiadkowego. Pasażerowie wysiadający z pociągu od razu przesiądą  na komunikację miejską
Dworzec miejski, czyli autobusowe centrum przesiadkowego. Pasażerowie wysiadający z pociągu od razu przesiądą na komunikację miejską T.Maleta

Tyle że po analizie urzędnicy odrzucili trzy oferty. Pozostała ta złożona przez firmę Strabag, która buduje sam tunel. Za wykonanie zadaszeń zażądała o 1,3 mln zł więcej niż skłonne było zapłacić miasto. Urzędnicy unieważnili przetarg i ogłosili kolejny.

Budowa węzła intermodalnego i przebudowa stacji PKP Białystok. Zobacz galerię.

Zobacz galerię(26 zdjęć)

Kwota przeznaczona przez nich na zrealizowanie inwestycji nie zmieniła się.

– Na sfinansowanie zamówienia zamawiający zamierza przeznaczyć 6,4 miliona złotych – informowała 11 maja 2023 Marzena Dubowska, szefowa Zarządu Dróg Miejskich w Białymstoku, krótko po upływie terminu na składanie ofert.

Okazało się, że wpłynęły trzy oferty. Jedna z nich nie została dopuszczona do przetargu. Po dwóch miesiącach analizowania ofert urzędnicy uznali, że najkorzystniejsza jest ta za oferowana przez firmę Dom-Gaz z Częstochowy. Opiewała ona na kwotę 5 163 196,60 zł i była najtańsza. Druga, a zarazem najdroższa, wynosiła 6 793 374,78 zł. Złożył ją Strabag, który jest wykonawcą tunelu.

Warto przeczytać!  Sąd Najwyższy Karnataki nakazuje firmie Byju utrzymanie status quo

Zadaszenia będą realizowane w trakcie budowy bezkolizyjnego przejścia podziemnego dla pieszych i rowerzystów pod torami kolejowymi. Mają być w formie łukowatych ram stalowych pokrytych szkłem bezpiecznym wraz z dostawą i wbudowaniem konstrukcji stalowej.

W ramach zadania należy wykonać:

  • zadaszenie nr 1 przy wyjściu w stronę ul. Św. Rocha o długości 46,85 m i szerokości po obrysie zewnętrznym 6,73 m;
  • zadaszenie nr 2 przy wyjściu w stronę ul. Bohaterów Monte Cassino (centrum przesiadkowe)
  • o długości 48,60 m i szerokości po obrysie zewnętrznym 6,73 m;
  • zadaszenie nr 3 przy wyjściu w stronę ul. Zwycięstwa o długości 59,10 m i zmiennej szerokości po obrysie zewnętrznym 6,73 m – 8,73 m.

Węzeł intermodalny do największa obecnie inwestycja drogowa realizowana przez miasto Białystok. Składa się na niego oprócz tunelu pieszo-rowerowego, budowa centrum przesiadkowego (widać już perony) oraz przebudowa układu drogowego ul. Bohaterów Monte Cassino.

Przebudowa stacji PKP Białystok i budowa miejskiego węzła intermodalnego
T.Maleta

Tuż obok na zlecenie PKP PLK prowadzona jest też przebudowa stacji PKP Białystok w ramach budowy Rail Baltiki. Tutaj prace mają się zakończyć w 2024 roku. Obecnie trawa budowa skrajnych peronów: od strony dworca PKP i od strony centrum przesiadkowego

Warto przeczytać!  Przydział IPO Ola Electric prawdopodobnie zostanie dziś ustalony. Najnowsze GMP, kroki w celu sprawdzenia statusu przydziału

Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl


Źródło