Budowa węzła intermodalnego. Miasto Białystok zaoszczędzi na zadaszeniu wejść do tunelu pod torami. Są już perony centrum przesiadkowego
Urząd Miejski w Białymstoku w końcu rozstrzygnął przetarg na zadaszenie wejścia do tunelu pieszo-rowerowego pod torami w ramach budowy węzła intermodalnego. Miasto zapłaci 5,16 mln zł. To oznacza, że zaoszczędzi prawie 1,3 mln zł. Na inwestycję zamierzało bowiem przeznaczyć 6,4 mln zł.
Spis treści
Urząd Miejski w Białymstoku w końcu rozstrzygnął przetarg na zadaszenie wejścia do tunelu pieszo-rowerowego pod torami w ramach budowy węzła intermodalnego. Ponowny, bo w pierwszym swoje oferty złożyło czterech wykonawców. Dwie z nich mieściły się w ramach oczekiwań finansowych przez miasto, dwie znacząco je przekraczały.
Tyle że po analizie urzędnicy odrzucili trzy oferty. Pozostała ta złożona przez firmę Strabag, która buduje sam tunel. Za wykonanie zadaszeń zażądała o 1,3 mln zł więcej niż skłonne było zapłacić miasto. Urzędnicy unieważnili przetarg i ogłosili kolejny.
Budowa węzła intermodalnego i przebudowa stacji PKP Białystok. Zobacz galerię.
Kwota przeznaczona przez nich na zrealizowanie inwestycji nie zmieniła się.
– Na sfinansowanie zamówienia zamawiający zamierza przeznaczyć 6,4 miliona złotych – informowała 11 maja 2023 Marzena Dubowska, szefowa Zarządu Dróg Miejskich w Białymstoku, krótko po upływie terminu na składanie ofert.
Okazało się, że wpłynęły trzy oferty. Jedna z nich nie została dopuszczona do przetargu. Po dwóch miesiącach analizowania ofert urzędnicy uznali, że najkorzystniejsza jest ta za oferowana przez firmę Dom-Gaz z Częstochowy. Opiewała ona na kwotę 5 163 196,60 zł i była najtańsza. Druga, a zarazem najdroższa, wynosiła 6 793 374,78 zł. Złożył ją Strabag, który jest wykonawcą tunelu.
Zadaszenia będą realizowane w trakcie budowy bezkolizyjnego przejścia podziemnego dla pieszych i rowerzystów pod torami kolejowymi. Mają być w formie łukowatych ram stalowych pokrytych szkłem bezpiecznym wraz z dostawą i wbudowaniem konstrukcji stalowej.
W ramach zadania należy wykonać:
- zadaszenie nr 1 przy wyjściu w stronę ul. Św. Rocha o długości 46,85 m i szerokości po obrysie zewnętrznym 6,73 m;
- zadaszenie nr 2 przy wyjściu w stronę ul. Bohaterów Monte Cassino (centrum przesiadkowe)
- o długości 48,60 m i szerokości po obrysie zewnętrznym 6,73 m;
- zadaszenie nr 3 przy wyjściu w stronę ul. Zwycięstwa o długości 59,10 m i zmiennej szerokości po obrysie zewnętrznym 6,73 m – 8,73 m.
Węzeł intermodalny do największa obecnie inwestycja drogowa realizowana przez miasto Białystok. Składa się na niego oprócz tunelu pieszo-rowerowego, budowa centrum przesiadkowego (widać już perony) oraz przebudowa układu drogowego ul. Bohaterów Monte Cassino.
Tuż obok na zlecenie PKP PLK prowadzona jest też przebudowa stacji PKP Białystok w ramach budowy Rail Baltiki. Tutaj prace mają się zakończyć w 2024 roku. Obecnie trawa budowa skrajnych peronów: od strony dworca PKP i od strony centrum przesiadkowego
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl