Budżet 2024: Czy UDAN w końcu będzie miał skrzydła, żeby latać, czy też budżet 2024 jeszcze bardziej je okroi?
Redukcja funduszy nastąpiła pomimo powtórzenia przez rząd, że wdrożenie połączeń lotniczych do miast drugiego i trzeciego poziomu w ramach programu było szeroko zakrojone. Nowy minister lotnictwa kraju, Ram Mohan Naidu, powiedział, że jego celem jest uczynienie podróży lotniczych przystępnymi cenowo dla wszystkich.
„Wraz z szybkim powrotem podróży do Indii, był to rzeczywiście ekscytujący okres dla indyjskich sektorów lotnictwa i turystyki. Aby sprostać solidnemu wzrostowi wolumenu podróży, szczególnie z miast poziomu 2 i 3 w kraju, w ciągu ostatniego kwartału ogłoszono już 15 projektów lotniskowych w kluczowych miejscach docelowych” — powiedział Sumit Prakash, dyrektor krajowy na Indie i Azję Południową w Collinson International, firmie współpracującej z markami turystycznymi i hotelarskimi na całym świecie. „Dopełnieniem tego jest inauguracja nowych lotnisk, nowe terminale rozwijane na istniejących lotniskach i rozbudowa tras lotniczych” — dodał Prakash.
Wątpliwy postęp?
Podczas gdy rząd kontynuował wysiłki na rzecz wzmocnienia regionalnej łączności, sukces programów był wątpliwy. Były minister stanu w Ministerstwie Lotnictwa Cywilnego VK Singh powiedział w pisemnej odpowiedzi w Rajya Sabha, że z 1300 ważnych tras w ramach UDAN, 501 zostało anulowanych. Powody obejmowały zamknięcie linii lotniczych i brak gotowości lotnisk. Tylko 201 tras ukończyło przepisany trzyletni okres obowiązywania.
Linie lotnicze zarejestrowane w programie otrzymują korzyści od rządu centralnego i stanowego, a także Airport Authority of India w formie ulg podatkowych, opłat lotniskowych i finansowania luki rentowności, jeśli wystąpi niedobór przychodów podczas obsługi tras UDAN. Jednak wiodąca linia lotnicza kraju Indigo ograniczyła liczbę lotów w ramach programu w poprzednim roku.
„Mamy nadzieję, że zobaczymy zwiększone inwestycje w infrastrukturę, która poprawi łączność i dostępność, zwłaszcza w rozwijających się kierunkach podróży” – powiedział Shikhar Aggarwal, JMD, BLS International Services Ltd.
Uderzenie pandemii
Podobnie jak we wszystkich innych częściach świata, przemysł lotniczy w Indiach został poważnie dotknięty pandemią Covid-19. Wraz z zamknięciem świata na miesiące, wiele linii lotniczych odnotowało gwałtowny spadek zysków, co spowodowało uziemienie lotów i anulowanie tras.
Jednak od tego czasu liczba pasażerów linii lotniczych w kraju powoli rośnie i przekracza obecnie poziom sprzed pandemii.
W roku fiskalnym 2024 lotniska w Diu, Patnanagar, Agra i Shillong odnotowały wzrost liczby pasażerów o 40–60 procent, co oznacza rosnący popyt na podróże lotnicze. Tezpur pobił wszelkie rekordy, zwiększając ruch pasażerski o 702 procent. W roku fiskalnym 2023 było to 4000 pasażerów, a w roku fiskalnym 2024 wzrosło do 32 000.
„Ostatnie kilka lat podkreśliło odporność i zdolność adaptacji sektora, a my jesteśmy optymistycznie nastawieni do jego potencjału. Jednak jesteśmy głęboko przekonani, że strategiczne wsparcie rządowe jest kluczowe dla pełnego wykorzystania tego potencjału” — powiedział Aggarwal z BLS.
Budżetowe wsparcie dla lotnictwa?
Nadchodzący budżet Unii da wyobrażenie o tym, co czeka flagowy projekt rządu UDAN i cały indyjski sektor lotniczy.
Rząd nawiązał współpracę z sektorem prywatnym, aby usprawnić działanie lotnisk i lotów.
„Potrzebujemy spójnego podejścia, które obejmowałoby sektor publiczny i prywatny z jednej strony, a rząd (rząd stanowy i centralny oraz władze lokalne) z drugiej strony, aby móc nadal rozwijać infrastrukturę turystyczną światowej klasy” – powiedział Aggarwal.
Innym czynnikiem wpływającym na wydatki ludzi na podróże są podatki. Przy niższym podatku dochodowym przeciętny człowiek będzie miał lepszy dochód do dyspozycji.
„Rząd powinien wprowadzić zmiany, takie jak obniżenie podatku dochodowego i związane z nim zwolnienia, co mogłoby również przynieść znaczne korzyści sektorowi, tworząc sprzyjające środowisko dla ludzi, którzy będą mogli wydawać swoje dochody rozporządzalne na podróże” – dodał Aggarwal.
Rząd musi również w budżecie Unii skupić się na krajowej produkcji części do samolotów, aby obniżyć cła i koszty produkcji samolotów.
„Ważną tendencją w ostatnich alokacjach budżetowych jest nacisk na modernizację i indygenizację. Ten rozwój nie tylko obiecuje podnieść poziom doświadczeń pasażerów, ale także znacząco zwiększyć turystykę i stworzyć niezliczone możliwości ekonomiczne. Cieszymy się, że możemy przyczynić się do tego nowego rozdziału w historii lotnictwa Indii, zapewniając bezproblemową podróż dla wszystkich” — powiedział Kapil Bardeja, dyrektor generalny i współzałożyciel Vehant Technologies.