Biznes

Budżet na rok 2024 musi zawierać polityki i zachęty mające na celu pobudzenie wzrostu przemysłu samochodowego

  • 15 lipca, 2024
  • 9 min read
Budżet na rok 2024 musi zawierać polityki i zachęty mające na celu pobudzenie wzrostu przemysłu samochodowego


Przez Hemal Thakkar
Oczekiwania dotyczące budżetu na rok 2024:Silne Indie Branża motoryzacyjna przyspiesza poprzez krajobraz przechodzący transformację pod względem popytu, polityki i technologii. Biorąc pod uwagę te zmienne, budżet 2024 będzie kluczowy dla branży z trzech powodów.
Po pierwsze, podczas gdy branża odbijała się po pandemii Covid-19, pojazdy osobowe i komercyjne napotkały przeszkody w rozwoju, takie jak zakłócenia w łańcuchu dostaw, niedobór półprzewodników i gwałtowny wzrost cen towarów. Następnie w roku fiskalnym 2023 stłumiony popyt wybuchł i nadal rósł w poprzednim roku fiskalnym. Branża mogła w ten sposób otrząsnąć się z degrowth i niskiego wykorzystania mocy produkcyjnych. Jednak ożywienie w kilku segmentach nadal pozostaje w tyle, a wolumeny są znacznie niższe niż poziomy pandemii. Właściwy impuls będzie zatem kluczowy dla przyspieszenia wszystkich segmentów.
Po drugie, branża przechodzi przez technologiczny remont. Postępy, zbiorczo znane jako CASE (connected, autonomous, shared and electric), doprowadzą do czystszych układów napędowych, zwiększonego bezpieczeństwa oraz funkcji połączonych i autonomicznych. Traktują pojazdy jako usługę współdzieloną, a nie aktywa do posiadania.
Jednocześnie układy przeniesienia napędu, układy mechaniczne i elektroniczne również stają się bardziej zaawansowane.
Branża stawia czoła zakłóceniom — elektryfikacja zyskała na popularności w tym roku, a udział innych czystszych technologii, takich jak hybrydowy i sprężony gaz ziemny, wzrósł. Jednak technologie przyszłości, w tym elastyczne paliwo, wodór i ogniwa paliwowe, będą wymagały napędu, aby przełożyć się na rzeczywistość komercyjną. Długoterminowa jasność polityki na tym froncie pomoże branży poruszać się po krótkoterminowych zawirowaniach.
Po trzecie, strukturalna natura samego przemysłu motoryzacyjnego wymaga, aby pozostał on solidny. Wspiera wiele sektorów jako część swojego długiego łańcucha wartości. Główne gałęzie przemysłu, takie jak stal, guma, tworzywa sztuczne, elektronika i inne półprzetworzone i pośrednie komponenty, są krytycznymi użytkownikami końcowymi. Sprzedaż detaliczna, serwisowanie, bankowość, ubezpieczenia, tankowanie, ładowanie, logistyka oraz mobilność osobista i komercyjna to niektóre ważne powiązania.
Biorąc pod uwagę tę sytuację, uważamy, że budżet powinien skupić się na następujących środkach:
Nagrody za wzrost wydatków kapitałowych (capex) podobne do ulg inwestycyjnych i wydatków na badania i rozwój (B+R): Mogłoby przywrócić korzyść z wyższego odliczenia w wysokości 200%, jak wcześniej. Takie korzyści są dostępne dla firm w wielu regionach geograficznych, szczególnie tych w Azji Południowej.
Ciągły nacisk na infrastrukturę: Rząd powinien nadal koncentrować się na infrastrukturze. Ma to efekt mnożnikowy nie tylko na zatrudnienie, generując tym samym perspektywy dochodów, ale także stwarza znaczące możliwości dla graczy/wykonawców EPC (inżynieria, zaopatrzenie i budownictwo), zwiększając popyt na stal i cement oraz inwestycje w nie. Pomoże to wzmocnić segment branży pojazdów użytkowych poprzez wyższą sprzedaż i dostawców usług logistycznych z lepszym czasem realizacji dzięki ulepszonej infrastrukturze drogowej, wspierając tym samym cel redukcji kosztów logistyki.
Przyjrzyjmy się ponownie strukturze zachęt do złomowania, zwłaszcza w sektorze pojazdów użytkowych: Polityka złomowania jest krokiem we właściwym kierunku. Ale rząd musi wprowadzić odpowiednie zachęty dla właścicieli, aby złomowali swoje starsze pojazdy. Obecnie właściciele złomujący starsze pojazdy raczej nie będą mogli pozwolić sobie na nowe, jeśli nie będą mieli zabezpieczenia dochodów. Dlatego będą skłonni kupować używane pojazdy, a nie nowe. Obecne zachęty nie są wystarczająco lukratywne, aby złomować pojazdy. Jednak odpowiedni rodzaj zachęt pomoże zmniejszyć starzejącą się flotę pojazdów na drogach, zmniejszyć proporcję pojazdów BSI do pojazdów BS-IV i obniżyć emisje.
Niższy GST dla czystszych technologii w transporcie masowym i ujednolicona opłata za komponenty: Pojazdy jednośladowe i pojazdy użytkowe wykorzystujące paliwa alternatywne (pojazdy ciężarowe, w tym pojazdy trójkołowe kategorii L5 i segment pasażerski do masowych dojazdów do pracy i transportu towarów) mogą kwalifikować się do racjonalizacji podatku od towarów i usług (GST). Podwójna stawka GST dla podzespołów samochodowych, tj. 18% i 28%, zachęca do dystrybucji na rynku szarym w przestrzeni rynku wtórnego. Z jednej strony stanowi to zagrożenie dla bezpieczeństwa, a z drugiej strony zachętę dla gospodarki nieformalnej i stratę przychodów z GST. Stąd sensowne byłoby ustalenie jednej stawki GST dla wszystkich podzespołów samochodowych na poziomie 18%.
Polityka długoterminowa dla pojazdy elektryczne: Program FAME-2 został przedłużony o dwa lata, ale zakończył się w marcu 2024 r.; program Electric Mobility Promotion Scheme (EMPS) kończy się w lipcu. Rząd będzie musiał ogłosić w budżecie długoterminowe wsparcie polityki dla branży pojazdów elektrycznych (EV). Spójność struktury i rzadsze zmiany wprowadzane przez rząd zmniejszyłyby zamieszanie, umożliwiając tym samym zwiększenie nakładów inwestycyjnych sektora prywatnego. Włączenie podmiotów prywatnych do infrastruktury ładowania oraz lekkich, średnich i ciężkich pojazdów użytkowych w ramach polityki pomoże również w rozpowszechnieniu adopcji pojazdów elektrycznych w Indiach. Należy również skupić się na usunięciu wyzwań/problemów, które obecnie istnieją w zakresie instalowania ładowarek na poziomie społeczności.
Program zachęt powiązanych z produkcją (PLI) dla opon: Branża opon samochodowych zaspokaja lokalny popyt i ma potencjał, aby stać się dużym źródłem dochodów w walutach obcych dla Indii. Nowe technologie, takie jak opony typu run-flat, inteligentne opony, redukcja hałasu, opony odporne na przebicie i opony do pojazdów elektrycznych, zostały również wprowadzone w tej branży. Te postępy wymagają od firm dużych inwestycji w nakłady inwestycyjne i prace badawczo-rozwojowe. Rozszerzenie programu PLI na opony byłoby mile widzianym krokiem dla branży i pomogłoby jej stać się bardziej konkurencyjną w stosunku do Chin, Tajlandii i Wietnamu na rynku eksportowym.
Środki mające na celu zwiększenie eksportu: Handel rupiami z krajami rozwijającymi się, które ograniczają import z powodu kryzysu walutowego/dolarowego i są ważnymi partnerami handlowymi, takimi jak Egipt, Nigeria i Turcja, pomoże utrzymać eksport. Ponadto kraje o wysokim deficycie handlowym, z których Indie importują, takie jak Zjednoczone Emiraty Arabskie, Arabia Saudyjska, Iran i Irak, nie produkują samochodów. Umowy o wolnym handlu z tymi krajami również pomogłyby zwiększyć eksport samochodów.
Ponowne wprowadzenie ulg podatkowych od zakupu pojazdu elektrycznego w ramach ustawy 80EEB: Wprowadzenie sekcji 80EEB do ustawy o podatku dochodowym w 2019 r. umożliwiło odliczenie do 1,5 lakh rupii rocznie od odsetek zapłaconych za pożyczki na pojazdy elektryczne. Był to znaczący krok, ale korzyść nie została przedłużona poza marzec 2023 r. Ponowne wprowadzenie tej samej zasady i podniesienie odliczenia do 2 lakh rupii rocznie zachęci do przyjęcia pojazdów elektrycznych.
Zwiększenie odliczeń na podstawie art. 80: Każde dalsze zwiększenie odliczeń na podstawie sekcji 80 pomoże poprawić/zwiększyć dochody rozporządzalne w rękach ludzi, zwiększając siłę nabywczą i wspierając sprzedaż dóbr uznaniowych, w tym samochodów.
Podjęcie tych konkretnych działań w budżecie może w znacznym stopniu przyczynić się do ożywienia indyjskiego przemysłu motoryzacyjnego.
(Autor jest starszym liderem praktyk i dyrektorem ds. doradztwa w firmie CRISIL Market Intelligence & Analytics)




Źródło

Warto przeczytać!  Wiadomości z rynku akcji i udziałów, Wiadomości ekonomiczne i finansowe, Sensex, Nifty, Rynek globalny, NSE, BSE Live IPO News