Buttigieg mówi, że amerykańska inicjatywa „zielonych korytarzy” jest kluczem do ograniczenia emisji z przemysłu żeglugowego
Sekretarz transportu USA Pete Buttigieg mówi, że amerykański nacisk na ustanowienie „zielonych korytarzy żeglugowych” jest kluczem do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla z branży żeglugowej
JOKOHAMA, Japonia – Amerykański nacisk na ustanowienie „zielonych korytarzy żeglugowych” jest kluczem do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla z przemysłu żeglugowego, powiedział w poniedziałek sekretarz transportu USA Pete Buttigieg podczas zwiedzania portu w Jokohamie niedaleko Tokio.
Buttigieg był w Japonii, aby wziąć udział w weekendowym spotkaniu ministrów transportu z Grupy Siedmiu gospodarek rozwiniętych, którzy potwierdzili zobowiązanie do ograniczenia emisji z branży transportowej oraz do utrzymania swobodnej i otwartej żeglugi w regionie Azji i Pacyfiku.
Stany Zjednoczone dążą do rozwijania i wzmacniania partnerstw z „krajami o podobnych poglądach” w celu poprawy bezpieczeństwa morskiego i utrzymania otwartych korytarzy żeglugowych i lotniczych, powiedział w wywiadzie dla The Associated Press.
Emisje z transportu morskiego stanowią około 3% całkowitych światowych emisji pochodzących z działalności człowieka. Około 40% emisji Jokohamy pochodzi z jej portu.
Według Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju około 90% wszystkich towarów będących przedmiotem handlu jest transportowanych drogą morską, a wielkość handlu morskiego ma się potroić do 2050 r. Badania przewidują, że udział przemysłu w emisji gazów cieplarnianych może osiągnąć 15%. To zwiększyło pilność wysiłków na rzecz ograniczenia takiego zanieczyszczenia.
Międzynarodowa Organizacja Morska, która reguluje żeglugę komercyjną, chce zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych o połowę do połowy stulecia i może szukać głębszych cięć w tym roku.
Port w Los Angeles podpisał w marcu porozumienie z władzami portów w Jokohamie i Tokio w sprawie ustanowienia tzw. zielonych korytarzy żeglugowych, mających na celu promowanie redukcji emisji poprzez wykorzystanie statków o zerowej emisji netto i innych wysiłków na rzecz ograniczenia przepływu gazów cieplarnianych z portów i żeglugi.
Utworzyła również podobne partnerstwa z Singapurem i Szanghajem, a Stany Zjednoczone rozpoczęły dyskusję na temat tworzenia takich korytarzy w Azji Południowo-Wschodniej. Inicjatywa jest również omawiana przez Quad, który obejmuje Japonię, Stany Zjednoczone, Indie i Australię.
Jokohama jest najbliższym głównym portem Ameryki Północnej po drugiej stronie Pacyfiku i jest głównym węzłem regionalnym.
Japonia pracuje nad ograniczeniem zużycia paliw kopalnych i promowaniem wodoru i amoniaku jako paliw alternatywnych. Yokohama planuje zbudować terminal dla statków do importu wodoru, poinformowali urzędnicy. Inne obiekty w Yokohamie pozwalają statkowi, który stoi w porcie na biegu jałowym, na zasilanie elektroniczne zamiast spalania silnie zanieczyszczającego morskiego oleju opałowego.
Buttigieg powiedział, że podobne inicjatywy są promowane w portach amerykańskich, dodając, że japońskie przywództwo w rozwoju wodoru jako paliwa będzie „dużą częścią przyszłości”.
Administracja Bidena naciska na przyspieszenie przejścia na odnawialne i mniej zanieczyszczające źródła energii. Uczestnicząc w kwietniowych spotkaniach G7 w Sapporo w północnej Japonii, sekretarz ds. energii USA Jennifer Granholm zwiedziła pierwszy i jedyny na świecie transportowiec skroplonego wodoru, statek, który prezentuje japońskie wysiłki na rzecz przekształcenia silnie zanieczyszczającego środowisko węgla w bezemisyjną energię wodorową.
Japonia dąży do osiągnięcia neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla w 2050 r., mając na celu stanie się „społeczeństwem wodorowym”. Ale tamtejszy przemysł wodorowy wciąż znajduje się na początkowym etapie i nadal jest w większości zależny od wodoru produkowanego przy użyciu paliw kopalnych.
„Wiemy, że wdrożenie ich na szeroką skalę zajmie więcej czasu, ale od czegoś trzeba zacząć” – powiedział.
We wspólnym oświadczeniu Buttigieg i inni ministrowie G7 potwierdzili determinację swoich krajów do wspierania wolnej i otwartej żeglugi i wyrazili zdecydowany sprzeciw wobec wszelkich prób zmiany „pokojowo ustalonego statusu terytoriów siłą” – odniesienie do obaw związanych z rosnącą obecnością wojskową Chin i jego wieloletnie roszczenia do oddzielnie zarządzanej wyspy Tajwan.
Zakłócenia w produkcji i handlu w Chinach podczas pandemii, a także ryzyko konfliktu skłoniły do podjęcia działań w celu dywersyfikacji łańcuchów dostaw i zmniejszenia zależności od chińskiej produkcji towarów i towarów o strategicznym znaczeniu.
„Zdajemy sobie sprawę, że będzie wiele wyzwań geopolitycznych, które będą miały wpływ zarówno na handel, jak i bezpieczeństwo w tym regionie. To jeden z powodów, dla których kładziemy taki nacisk na ograniczanie ryzyka i dywersyfikację stosunków gospodarczych z Chinami” – powiedział Buttigieg.
Yokohama jest w trakcie realizacji projektu „infrastruktury błękitnego węgla”, który obejmuje promowanie struktur przybrzeżnych, takich jak ściany morskie, które mogą służyć jako siedlisko dla życia morskiego, jednocześnie pochłaniając ocieplające planetę gazy emitowane przez port.
Podczas zwiedzania portu Buttigieg został poinformowany o wysiłkach zmierzających do zwiększenia wydajności poprzez przyspieszenie wykorzystania zdalnie sterowanych dźwigów i autonomicznych przyczep, co może skrócić czas oczekiwania kierowców ciężarówek i zmniejszyć emisje.