BYD zastanawia się nad własną fabryką w Europie, zamiast przejmować fabrykę Forda
BYD rozważa założenie własnej fabryki w Europie, powiedział jeden z dyrektorów, sugerując, że chiński gigant samochodowy jest bardziej skłonny założyć własną fabrykę niż przejąć fabrykę od Forda w Niemczech.
„Nie koncentrujemy się na obiektach niektórych firm” — powiedziała wiceprezes BYD Stella Li w wywiadzie przeprowadzonym w nowej centrali firmy w Ameryce Północnej w Pasadenie w Kalifornii. Powiedziała, że producent samochodów jest bardziej zainteresowany budowaniem własnych fabryk niż przejmowaniem fabryk innych firm.
„Robimy studia wykonalności, aby zobaczyć nasze plany na przyszłość” – powiedział Li. „Na przykład, jeśli otworzymy nasz zakład w tym regionie, jakie jest najlepsze rozwiązanie?”
Chociaż „nie ma jeszcze krajów docelowych do budowy obiektów”, BYD chce mieć solidne sieci sprzedaży i dealerów w Europie, wraz z centrami serwisowymi, aby zapewnić zaufanie konsumentów do marki, powiedziała.
Ford rozmawiał z około 15 potencjalnymi inwestorami w swojej fabryce w Saarlouis w Niemczech, w tym z BYD, jak powiedzieli ludzie zaznajomieni z tą sprawą.
The dziennik „Wall Street po raz pierwszy poinformował o wstępnych dyskusjach w zeszłym miesiącu.
Po ogromnym sukcesie w sprzedaży samochodów elektrycznych w przystępnej cenie dla mas, BYD wychodzi poza Chiny. Firma ogłosiła już plany sprzedaży swoich pojazdów w całej Europie, w tym w Niemczech, Szwecji, Norwegii, Holandii, Francji i Wielkiej Brytanii.
W Azji BYD buduje swoją pierwszą fabrykę pojazdów elektrycznych w Azji Południowo-Wschodniej, w Tajlandii, i prowadzi sprzedaż do konsumentów w Australii, Japonii i Singapurze. Posiada również linię montażową w Indiach.
Jednak firma, której największym akcjonariuszem jest Berkshire Hathaway Warrena Buffetta, stoi w obliczu nasilających się obaw w Europie i Stanach Zjednoczonych dotyczących coraz bardziej konkurencyjnego przemysłu samochodowego w Chinach i postępów kraju w stawaniu się potęgą eksportującą samochody.
Nowa ustawa klimatyczna i energetyczna uchwalona w zeszłym roku przez prezydenta Joe Bidena ma na celu ograniczenie uzależnienia od minerałów z Chin w łańcuchu dostaw pojazdów elektrycznych i zachęcenie większej liczby firm do produkcji samochodów elektrycznych lokalnie w USA
Konkurencyjni producenci samochodów zastanawiają się również, jak konkurować kosztami: dyrektor generalny Stellantis, Carlos Tavares, powiedział w grudniu, że „aby walczyć z Chińczykami, będziemy musieli mieć porównywalne struktury kosztów”.
Firma BYD z siedzibą w Shenzhen, która w zeszłym roku sprzedała 1,86 miliona czysto elektrycznych i hybrydowych samochodów, głównie w Chinach, koncentruje swoje wysiłki głównie w Azji, Europie i Ameryce Łacińskiej w dążeniu do dominacji na rynku czystego transportu pasażerskiego.
Ustawa Bidena o redukcji inflacji nie „pomaga Stanom Zjednoczonym być konkurencyjnym w wyścigu EV ani pomaga konsumentom w USA cieszyć się najlepszą, najbardziej innowacyjną technologią”, powiedział Li, dodając, że BYD widzi Chiny i Europę jako liderów w zakresie wdrażania pojazdów elektrycznych i przechodzenia do wskaźników penetracji pojazdów elektrycznych w najbliższym czasie o ponad 30 proc.
Li powiedział, że w Ameryce Łacińskiej BYD planuje być na każdym większym rynku, przyjmując agresywne podejście do zawierania umów dealerskich w celu sprzedaży nie tylko samochodów osobowych, ale także dostawczych, autobusów i taksówek.
„BYD chce podnieść wskaźnik adopcji pojazdów elektrycznych w Ameryce Łacińskiej do 10 do 20 procent w ciągu najbliższych trzech do pięciu lat, z mniej niż 2 procent obecnie” – powiedział Li. „Myślę, że ta zmiana rozpocznie się od flot korporacyjnych i rządowych”.
Oprócz zakładów produkujących samochody, BYD, który produkuje własne akumulatory i półprzewodniki, „zdecydowanie” chce zbudować zakład produkujący akumulatory poza Chinami, przewidując własny łańcuch dostaw, który jest prawdziwie globalny i zdolny do obsługi zakładów w Chinach. świecie, gdziekolwiek się znajdują.
Mimo że Li starał się osłabić zainteresowanie BYD przejęciem istniejących aktywów motoryzacyjnych innych firm, w przeszłości toczyły się dyskusje.
W listopadzie BYD powiedział, że rozmawia z brazylijskim stanem Bahia w sprawie przejęcia tam niektórych zakładów byłego Forda, aw grudniu firma powiedziała Bloombergowi, że rozważa potencjalnie więcej niż jedną europejską fabrykę produkującą osobowe samochody elektryczne.