Rozrywka

Cannes szykuje prezentację Złotej Palmy, Wendersa i Trieta w miksie

  • 27 maja, 2023
  • 3 min read
Cannes szykuje prezentację Złotej Palmy, Wendersa i Trieta w miksie


Po 21 światowych premierach, prawie dwóch tygodniach parad na czerwonym dywanie i setkach tysięcy fleszy, 76. Festiwal Filmowy w Cannes kończy się w sobotę wręczeniem głównej nagrody, Złotej Palmy.

O jednej z najbardziej pożądanych nagród kinowych zadecyduje tegoroczne jury, któremu przewodniczy dwukrotny zdobywca Złotej Palmy, szwedzki reżyser Ruben Östlund. Krótka ceremonia poprzedzi film zamykający festiwal, animację Pixara „Elemental”.

Złotą Palmę może zdobyć każdy z 21 filmów, które zagrały w głównym konkursie Cannes. Wśród ulubieńców krytyków tegorocznego festiwalu znajdują się „The Zone of Interest” Jonathana Glazera, mrożąca krew w żyłach adaptacja Martina Amisa o niemieckiej rodzinie mieszkającej w sąsiedztwie Auschwitz; „Opadłe liście”, śmiertelnie poważny romans fińskiego reżysera Aki Kaurismäki; oraz „Anatomia upadku”, kręty dramat sądowy w Alpach Francuskich w reżyserii Justine Triet.

Dwa z nich — „Anatomia upadku” i „Strefa zainteresowania” — gwiazda niemieckiej aktorki Sandra Hüller, prawdopodobna kandydatka do nagrody dla najlepszej aktorki.

Triet i Hüller byli wśród tych, którzy przybyli na ceremonię zamknięcia w sobotę, podobnie jak Glazer. Na czerwonym dywanie — wczesny znak prawdopodobnych zwycięzców — widziano także reżysera „Perfect Days” Wima Wendersa i jego gwiazdę Koji Yakusho oraz reżysera „Monstera” Hirokazu Kore-eda. Zarówno Wenders („Paryż, Teksas”), jak i Kore-eda („Złodzieje sklepowi”) zdobyli wcześniej Złotą Palmę.

Warto przeczytać!  Córki Jamiego Foxxa odwiedzają ośrodek odwykowy na nowo opublikowanych zdjęciach

Quentin Tarantino, zdobywca głównej nagrody w Cannes za „Pulp Fiction”, wziął udział w ceremonii, aby złożyć hołd reżyserowi Rogerowi Cormanowi.

Festiwalowa sekcja Un Certain Regard rozdała w piątek swoje nagrody, przyznając główną nagrodę debiutowi fabularnemu Molly Manning Walker„Jak uprawiać seks”.

Sobotnia ceremonia zamyka edycję w Cannes, w której nie brakowało spektakli, gwiazd ani kontrowersji.

Największe premiery watowe wyszły poza konkurencję. Martin Scorsese zadebiutował swoim epickim morderstwem Osagów „Killers of the Flower Moon”, rozległa wizja amerykańskiego wyzysku z Leonardo DiCaprio i Lily Gladstone. „Indiana Jones and the Dial of Destiny”, pożegnanie Harrisona Forda z Indy, wprowadzony na rynek w hołdzie dla Forda. Wes Anderson miał premierę „Asteroid City”.

Festiwal otworzył nuta kontrowersji. „Jeanne du Barry”, dramat z epoki, w którym Johnny Depp w roli Ludwika XV zagrał u boku Johnny’ego Deppa, zagrał jako film otwierający. Premiera była najbardziej widocznym występem Deppa od zakończenia jego wybuchowego procesu w zeszłym roku z byłą żoną Amber Heard.

Wybór „Jeanne du Barry” przyczynił się do krytyki Cannes za zbytnią gościnność wobec mężczyzn oskarżonych o nadużycia.

Warto przeczytać!  Horoskop kariery na dziś, 10 kwietnia 2024 r.: Gwiazdy przewidują podwyżki w karierze, politykę biurową i nie tylko | Astrologia

Cannes, które wymaga, aby konkurujące filmy przestrzegały surowych francuskich zasad wyświetlania w kinach, w ostatnich latach pozostawało w impasie z Netflix. Jednak, co intrygujące, wydanie Netflix może wygrać Palme. Po „Majowym grudniu” Todda Haynesa z Natalie Portman i Julianne Moore w rolach głównych, miał swoją premierę w konkursie, Netflix nabył go do dystrybucji w Ameryce Północnej za 11 milionów dolarów.

___

Śledź scenarzystę filmowego AP Jake’a Coyle’a na Twitterze pod adresem: http://twitter.com/jakecoyleAP

___

Więcej relacji z tegorocznego festiwalu na:




Źródło