Biznes

CBI zamyka sprawę dotyczącą korupcji z udziałem Prafula Patela, gdy „Mahayuti” przygotowuje się do wyborów

  • 28 marca, 2024
  • 3 min read
CBI zamyka sprawę dotyczącą korupcji z udziałem Prafula Patela, gdy „Mahayuti” przygotowuje się do wyborów


Nowe Delhi: Centralne Biuro Śledcze (CBI) zamknęło sprawę korupcyjną z udziałem lidera Nacjonalistycznej Partii Kongresowej (frakcja Ajit Pawar) Prafula Patela, zarejestrowanej w 2017 r.

CBI w maju 2017 r. na polecenie Sądu Najwyższego zarejestrowało sprawę przeciwko urzędnikom Ministerstwa Lotnictwa Cywilnego i Air India w celu zbadania zarzutów dotyczących nieprawidłowości w leasingu samolotów dla Air India.

Po około siedmiu latach prowadzenia dochodzenia w tej sprawie CBI zamknęło śledztwo, przekazując prawdę Prafulowi Patelowi, a następnie urzędnikom MoCA i Air India, podają źródła. Protokół zamknięcia został złożony przed właściwym sądem w marcu 2024 r.

5 lipca 2023 r. ówczesny roboczy prezydent NCP Praful Patel (powołany na to stanowisko zaledwie miesiąc wcześniej) powiedział, że „chciało mu się śmiać”, kiedy 23 czerwca udał się z supremo NCP Sharadem Pawarem do Patny na spotkanie w Indiach. Poszedłem na wspólne spotkanie opozycji w Patnie z Pawarem Sahebem i chciało mi się śmiać, kiedy zobaczyłem tę scenę. Było tam 17 partii opozycyjnych, siedem z nich ma tylko 1 posła w Lok Sabha, a jedna partia w ogóle nie ma posła” – według doniesień drwiąco powiedział Patel, były minister lotnictwa cywilnego w rządzie UPA pod przewodnictwem Kongresu.

Warto przeczytać!  Akcje PlayWay wystrzeliły o 11% w 2 godz.! W 3 dni wzrosły o 24%

15 lutego KPK kierowana przez wicepremiera separatystycznego stanu Maharasztra Ajita Pawara oświadczyła, że ​​wystawi Patela w wyborach do Rajya Sabha.

Twierdzono, że ówczesny minister lotnictwa cywilnego Praful Patel nadużył swojego stanowiska, wchodząc w spisek z urzędnikami MoCA, Air India i podmiotami prywatnymi w celu leasingu dużej liczby samolotów dla ówczesnego przewoźnika publicznego Air India.

Twierdzono także, że samoloty były leasingowane nawet w okresie realizacji programu nabycia samolotów dla Air India.

National Aviation Corporation of India Ltd (NACIL), przedsiębiorstwo sektora publicznego, powstało w wyniku połączenia Air India i Indian Airlines.

CBI w swoim FIR z maja 2017 r. stwierdziło, że „leasingu samolotów dla Air India dokonywali urzędnicy MoCA i NACIL, mimo że linie lotnicze latały z bardzo małym obciążeniem ze względu na zakup samolotów na dużą skalę i kilka lotów, zwłaszcza lotów zagranicznych odbywających się prawie pusty z ogromną stratą.”

W toku dochodzenia ujawniono ponadto, że „umowy leasingu zostały przyjęte w celu nabycia statków powietrznych w leasingu i nie zawierały klauzuli przedterminowego rozwiązania, zatem NACIL nie mogła wypowiedzieć umów leasingu, ponieważ spowodowałoby to pokrycie przez NACIL wszystkich kosztów i leasingu różnice.”

Warto przeczytać!  Podwyżka płacy minimalnej. „Związki przelicytowały rząd”

Nawet Parlamentarna Komisja Transportu, Turystyki i Kultury w swoim raporcie z dnia 21 stycznia 2010 r. oraz Komisja Przedsiębiorstw Publicznych w swoim raporcie z dnia 12 marca 2010 r. ostro skrytykowały MoCA za kontynuację leasingu i przedłużania umów leasingu statków powietrznych nawet po nowe samoloty zostały dostarczone do Air India.

Szokujące jest, że dochodzenie ujawniło również, że „dla Air India wynajęto 15 drogich samolotów, na które nie było nawet przygotowanych pilotów, co spowodowało ogromne straty dla firmy”.

FIR CBI również stwierdziło, że „w 2006 r. spółka Air India, mając na celu przyniesienie korzyści podmiotom prywatnym, wydzierżawiła cztery Boeingi 777 na okres pięciu lat, podczas gdy spółka Air India miała otrzymać własne samoloty od lipca 2007 r. W rezultacie pięć Boeingów 777 i pięć Boeingów 737 pozostawiono na ziemi bezczynnie, co spowodowało szacunkowe straty w wysokości 840 crore w latach 2007–2009”.


Źródło