CCC szacuje zysk EBITDA w I kw. na 89 mln zł wobec konsensusu 77,8 mln zł
![CCC szacuje zysk EBITDA w I kw. na 89 mln zł wobec konsensusu 77,8 mln zł](https://oen.pl/wp-content/uploads/2023/05/c7a0477871f618-768-460-6-106-2500-1500.jpg)
Przychody grupy wzrosły w I kwartale o 10 proc. rdr do 2,065 mld zł. Analitycy spodziewali się 2,118 mld zł przychodów.
Przed rokiem CCC miało 57 mln zł straty operacyjnej, a zysk EBITDA wynosił 89 mln zł. Skorygowana EBITDA wynosiła 121 mln zł.
Według szacunków spółki, marża brutto na sprzedaży w I kwartale spadła o 2,9 pp. rdr do 46,1 proc.
Jak podano, utrzymany został wysoki udział e-commerce w przychodach grupy (53 proc.), a dynamika kosztów była na poziomie tempa wzrostu przychodów.
„Zgodnie z przewidywaniami, w ostatnim kwartale mierzyliśmy się z licznymi wyzwaniami makroekonomicznymi (inflacja, wzrost cen energii i minimalnego wynagrodzenia, spadek płac realnych, etc.). Ponadto na rynek handlu znacząco wpłynęła też przedłużająca się zima i chłodna wiosna” – powiedział, cytowany w komunikacie prasowym, prezes Marcin Czyczerski.
Liczba sklepów Grupy CCC na koniec kwietnia 2023 r. wynosiła 960 (w tym 817 sklepów CCC, 42 sklepy eobuwie i 101 sklepów HalfPrice), w porównaniu do 914 rok wcześniej.
W segmencie CCC sprzedaż w I kwartale 2022/23 wyniosła 850 mln zł, co oznacza wzrost o 4 proc. rdr przy kontynuowanej optymalizacji zapasów (-27 proc. rdr). Marża brutto CCC spadła o 3,5 pp. do 53 proc.
Sprzedaż online ccc. eu w I kw. wzrosła o 39 proc. rdr i stanowiła 24 proc. udziału w sprzedaży szyldu CCC (+6 pp. rdr).
Skorygowana marża EBITDA w CCC wyniosła 8 proc., czyli wzrosła o 1,2 pp. rdr.
Spółka podała, że w segmencie CCC koszty sprzedaży i administracji były niższe o 4 proc. rdr, mimo wzrostu sprzedaży i inflacyjnego otoczenia biznesowego.
„W związku z przedłużającą się zimą w pierwszym kwartale 2023 r., w lutym w CCC utrzymywaliśmy wysoką dostępność kolekcji zimowej. Wyższy rdr udział tej kolekcji obniżył poziom kwartalnej marży brutto, ale jednocześnie wpłynął na bardzo dobrą odsprzedaż i strukturę zapasu. Presję na marżę kompensowaliśmy natomiast z nadwyżką kontynuowaną pracą nad efektywnością kosztową” – dodał Czyczerski.
Przychody HalfPrice w pierwszym kwartale wzrosły o 112 proc. rdr do 252 mln zł, przy wzroście powierzchni handlowej rdr o 60 proc. Sprzedaż w sklepach porównywalnych (tzw. like-for-like) osiągnęła poziom o 26 proc. wyższy rdr.
Marża brutto segmentu spadła rdr o 5,3 pp. do 40,1 proc. Rentowność EBITDA wyniosła 3,6 proc.
Na koniec kwietnia sieć HalfPrice liczyła 101 sklepów oraz zadebiutowała na dziewiątym rynku – na Łotwie.
W I kwartale Grupa Modivo wypracowała przychody o ok. 11 proc. wyższe rdr, na poziomie 1,023 mld zł. Sprzedaż eobuwie. pl wzrosła o ok. 4 proc. rdr do 785 mln zł. Natomiast obroty szyldu Modivo wzrosły o ok. 47 proc. rdr i wyniosły 238 mln zł.
Marża brutto grupy Modivo spadła o 3,4 pp. do 38,8 proc. Skorygowana marża EBITDA wyniosła 1,3 proc. wobec 6,8 proc. rok wcześniej.
Jak podano, spadek marży brutto w grupie Modivo wynikał z osłabienia siły zakupowej konsumenta, nadmiernego zatowarowania branży multibrand e-commerce, a w konsekwencji – agresywnej polityki cenowej i rabatowej konkurencji.
Koszty sprzedaży i administracji w grupie Modivo w I kwartale wzrosły do 409 mln zł z 343 mln zł rok wcześniej.
Jak podano, wzrost zapasów Grupy Modivo (+28 proc.) związany był głównie z dynamicznym rozwojem szyldu Modivo. Grupa rozpoczęła proces znaczącej optymalizacji rotacji i zapasu, który docelowo ma uwolnić w drugim półroczu 2023 r. ponad 300 mln zł.
przewiń, aby zobaczyć całą tabelę
Szacunkowe wyniki CCC w pierwszym kwartale 2022/23 oraz ich odniesienie do konsensusu PAP Biznes (dane w mln zł) |
|||||
---|---|---|---|---|---|
1Q2023 | wyniki | kons. | różnica | r/r | q/q |
Przychody | 2065,0 | 2117,7 | -2,5% | 9,7% | -15,4% |
EBITDA | 89,0 | 77,8 | 14,4% | 0,0% | -2,8% |
EBIT | -74,0 | -31,4 | – | – | – |
marża EBITDA | 4,3% | 3,7% | 0,64 | -0,42 | 0,56 |
marża EBIT | -3,6% | -1,5% | -2,11 | -0,55 | -1,53 |
(PAP Biznes)
doa/ ana/