Centrum zabiega o Teslę i podaje dostawców sprzętu
„Trzech dostawców Tesli było ostatnio w Gudżaracie na wizytach na miejscu” — według jednej z osób wymienionych powyżej, która powiedziała: „pracują nad różnymi komponentami, a także dostarczają je do kilku innych firm samochodowych i są zainteresowani Gudżaratem”.
Dwaj inni europejscy dostawcy niezależnie planują rozszerzyć działalność w Tamil Nadu.
Południowy stan, powszechnie uważany za centrum produkcji motoryzacyjnej i elektronicznej, ma już tam siedzibę część dostawców Tesli. Należą do nich europejski producent metalowych podzespołów samochodowych, który chce rozszerzyć swoje obecne operacje, oraz niemiecki producent, który ma spółkę joint venture w Pune, produkującą tam wysokowydajne części gumowe. Jednak w Tamil Nadu „będą działać pod nazwą spółki macierzystej”, według osób wymienionych powyżej.
Niemiecka firma jest wiodącym dostawcą rozwiązań w zakresie inżynierii antywibracyjnej dla samochodów osobowych wszystkich klas, aż po pojazdy użytkowe.
„Aby przejąć Teslę, trzeba będzie wykorzystać ekosystem jej dostawców” – dodają źródła.
Konkurujące państwa
Jeśli Tamil Nadu chce wykorzystać swój solidny ekosystem produkcji elektroniki, aby przyciągnąć Teslę i innych producentów pojazdów elektrycznych, inne stany, takie jak Gudżarat, nie pozostaną obojętne wobec wszelkich starań, aby pozyskać dostawców Tesli.
Eksperci są zdania, że łańcuch dostaw Tesli jest niezwykle złożony i opiera się na współpracy z wieloma dostawcami pierwszego i drugiego poziomu w różnych regionach, co umożliwia terminową dostawę wysokiej jakości produktów.
„Na przykład Tesla nawiązała współpracę z BYD i CATL w Chinach w zakresie baterii, a także z Panasonic i LG Energy w USA w tym samym celu” — powiedział Soumen Mandal, starszy analityk ds. badań w Counterpoint Research.
„Podobne strategiczne partnerstwa w ramach łańcucha dostaw istnieją na całym świecie w przypadku takich komponentów, jak telematyka, kable zasilające, oświetlenie LED i wyświetlacze” – dodał.
Należy mieć pewność, że dostawcy ci nie dostarczają podzespołów wyłącznie Tesli, ale obsługują również szereg innych firm.
„Biorąc pod uwagę, że Tata Motors i Vinfast budują ogromne zakłady w stanie Tennessee, prawdopodobne jest, że ci dostawcy będą chcieli obsługiwać również JLR i Vinfast” – twierdzą osoby znające sprawę.
Tesla z kolei znana jest ze swojego podejścia do lokalnego systemu dostaw, aby przyspieszyć produkcję oraz zaoszczędzić czas i pieniądze związane z transportem podzespołów.
„Ponieważ sprzedaż i produkcja Tesli są ściśle powiązane, wszelkie problemy z łańcuchem dostaw mogą mieć natychmiastowy wpływ na sprzedaż. Dlatego jeśli Tesla zdecyduje się rozpocząć produkcję, system dostaw musi być gotowy z wyprzedzeniem” — powiedział Mandal.
Wpływ geopolityczny
Indie również zyskują na odchodzeniu od Chin przez globalnych producentów. „Zmniejszenie zależności USA (producentów) od Chin zbliżyło Indie do roli niezawodnego partnera w zaspokajaniu rosnących potrzeb” — powiedział Ashwin Amberkar, analityk motoryzacyjny w Canalys. „Jeśli Tesla zdecyduje się wejść na rynek indyjski, wykorzysta swoich globalnych graczy w łańcuchu dostaw zlokalizowanych w Indiach na swoją korzyść, pomagając obniżyć koszty produkcji, zarządzać ryzykiem łańcucha dostaw i przestrzegać lokalnych przepisów dotyczących zaopatrzenia”.
(Możesz już zasubskrybować nasz kanał WhatsApp Economic Times)