Biznes

Ceny biletów lotniczych rosną, ale nie zrzucaj za to winy na Vistarę

  • 10 kwietnia, 2024
  • 6 min read
Ceny biletów lotniczych rosną, ale nie zrzucaj za to winy na Vistarę


Kryzys w Vistarze spowodowany niedoborem pilotów i wynikającym z niego ograniczeniem liczby lotów wywołał szereg dyskusji na temat potencjalnej podwyżki cen biletów nawet o 25%. To jest balerinka.

Samolot Vistara Airbus A320 na międzynarodowym lotnisku Chhatrapati Shivaji Maharaj w Bombaju (zdjęcie w pliku Reuters)

Ceny biletów na indyjskim niebie pozostają dynamiczne i ustalane są na podstawie popytu i podaży. Oczywiste jest, że zmniejszenie podaży przy stabilnym popycie ma wpływ na cenę. Linie lotnicze w Indiach odnotowują niespotykane dotąd współczynniki obciążenia ze względu na różne problemy, takie jak uziemienie samolotów IndiGo z powodu problemów z silnikiem lub SpiceJet będący cieniem tego, co było w przeszłości. Jeżeli przy tak dużym obciążeniu z rynku zostanie wycofana większa pojemność, przestrzeń do poradzenia sobie z efektami ubocznymi będzie ograniczona, co może prowadzić do wzrostu cen.

Lotów jest więcej niż wczoraj i w zeszłym roku

Odblokuj wyłączny dostęp do historii wyborów powszechnych w Indiach, tylko w aplikacji HT. Pobierz teraz!

Chociaż ceny biletów są dynamiczne, pojemność jest dość przewidywalna. W ciągu pierwszych siedmiu dni kwietnia linie lotnicze w Indiach wykonały 21236 lotów na trasach krajowych. Nastąpiło to nawet z gwałtownym załamaniem 3 kwietnia, kiedy liczba odlotów spadła poniżej poziomu 3000 odlotów dziennie. Liczby te są w rzeczywistości wyższe o prawie procent, ponieważ w ciągu pierwszych siedmiu dni marca odbyło się 21043 wyjazdów krajowych i o 2% więcej niż w kwietniu 2023 r.

Warto przeczytać!  Jest decyzja RPP ws. stóp procentowych. Kredytobiorcy mogą odetchnąć, choć marzec może to zmienić

W kwietniu jest już średnio o 10 lotów dziennie więcej niż w marcu. Porównaj to z majem 2023 r., kiedy GoFIRST został nagle zamknięty, branża wykonuje ponad 200 lotów dziennie, co oznacza znaczny wzrost przepustowości.

Przeczytaj także: Podróże letnie: trasy z mniejszą liczbą i większą liczbą lotów

Ceny biletów pozostają wysokie nawet w oczekiwaniu

Czy rzeczywiście ceny biletów wzrosną? Odpowiedź brzmi: tak, ale powodem może nie być Vistara. Linia lotnicza nie podała konkretnej liczby odwołanych lotów ani tras. Linia lotnicza stwierdziła jednak, że przez cały kwiecień będzie ograniczać liczbę lotów dziennie o 25–30. Na poziomie kraju oznacza to zmniejszenie przepustowości jedynie o 1%, co skłania nas do zadania pytania, jak duży wpływ może to mieć na ceny biletów lotniczych?

Ceny biletów lotniczych, choć zależne od przepustowości, są również funkcją kosztów wejściowych i są to między innymi ceny ATF, kurs wymiany USD-INR, opłaty lotniskowe, koszty pracownicze. Większe, takie jak ATF i kurs wymiany, nie były łaskawe. ATF wzrósł o 2,5% w stosunku do ubiegłego roku, podczas gdy INR był słabszy o 1,4%. ATF zazwyczaj stanowi od 33 do 37% wszystkich wydatków linii lotniczej, podczas gdy słabszy INR oznacza wyższe czynsze leasingowe, ponieważ są one denominowane w dolarach.

Warto przeczytać!  Zmiany klimatyczne: Tim Cook z Apple twierdzi, że sztuczna inteligencja jest niezbędnym narzędziem dla firm pozwalającym zmniejszyć ślad węglowy

Przeczytaj także: Vistara decyduje się na zmniejszenie skali o 10%. Co to oznacza dla pasażera?

Wycena to nauka i sztuka. Ceny biletów w obie strony między Delhi a Leh w lipcu zaczynają się od 20 000 INR. To samo jest dostępne za mniej niż połowę tej ceny przez następny tydzień, co pokazuje, że tradycyjna mądrość dotycząca rezerwacji z wyprzedzeniem nie działa, ponieważ sezonowość odgrywa ważną rolę w ustalaniu cen. Podobnie w maju loty powrotne do Goa z Delhi są dostępne w tej samej cenie, co loty do Srinagar. Czas lotu z Delhi do Goa wynosi ponad 180 minut, natomiast do Srinagar zaledwie 90 minut. Sektor Delhi–Goa oferuje znacznie większe możliwości niż w przypadku Srinagaru, co stanowi klasyczny przykład sezonowości powiązanej z podażą.

Uwaga ogonowa

Niektóre sektory, w których wycofanie się Vistary w określone dni lub serie dni prowadzi do zmniejszenia zdolności przewozowych o 25% lub więcej, będą miały niekorzystny wpływ na taryfy w tym sektorze, w miarę jak niedopasowanie popytu i podaży staje się duże. Jednakże na poziomie krajowym obawa przed wzrostem cen jest bezpodstawna, ponieważ spadek przepustowości o 1% nie może mieć irracjonalnych skutków. Zamiast tego dzieje się coraz więcej ładunków wraz z nadejściem sezonu wakacyjnego i sezonowością, która powoduje wzrost cen, jak miało to miejsce przez cały czas.

Warto przeczytać!  Dwa kolejne gazowce we flocie Orlen. Koncern umacnia pozycję na globalnym rynku skroplonego gazu

Sezon poprzedzający Święto Diwali w 2023 r. wyraźnie pokazał, jak pasażerowie w Indiach reagują na wysokie ceny. Linie lotnicze na całym świecie podniosły ceny biletów przed Diwali. Wraz z wyższymi taryfami spadł współczynnik obłożenia, co oznacza, że ​​nie było chętnych na te taryfy.

Przeczytaj także: Najdłuższe i najkrótsze loty tego lata w Indiach

W niektórych sektorach nastąpił nagły spadek cen biletów do tego stopnia, że ​​ceny biletów w okresie poprzedzającym odlot były niższe niż ceny zakupu z wyprzedzeniem, co pchnęło rynek i spowodowało tak potrzebny impuls do zmiany współczynników obciążenia, strategii, która nie została powtórzona w grudniu wakacje oferowane przez linie lotnicze – wskazówka, że ​​istnieje punkt, powyżej którego nie można przekraczać cen.

Autor jest analitykiem lotniczym.

Odkryj pełną historię wyborów powszechnych w Indiach w naszym ekskluzywnym produkcie dotyczącym wyborów! Uzyskaj dostęp do całej zawartości całkowicie bezpłatnie w aplikacji HT. Pobierz teraz!
Bądź na bieżąco z wiadomościami biznesowymi, cenami złota w dzisiejszych czasach, wiadomościami z Indii i innymi powiązanymi aktualizacjami na stronie internetowej i w aplikacjach Hindustan Times


Źródło