Ceny biletów lotniczych rosną, ale nie zrzucaj za to winy na Vistarę
Kryzys w Vistarze spowodowany niedoborem pilotów i wynikającym z niego ograniczeniem liczby lotów wywołał szereg dyskusji na temat potencjalnej podwyżki cen biletów nawet o 25%. To jest balerinka.
Ceny biletów na indyjskim niebie pozostają dynamiczne i ustalane są na podstawie popytu i podaży. Oczywiste jest, że zmniejszenie podaży przy stabilnym popycie ma wpływ na cenę. Linie lotnicze w Indiach odnotowują niespotykane dotąd współczynniki obciążenia ze względu na różne problemy, takie jak uziemienie samolotów IndiGo z powodu problemów z silnikiem lub SpiceJet będący cieniem tego, co było w przeszłości. Jeżeli przy tak dużym obciążeniu z rynku zostanie wycofana większa pojemność, przestrzeń do poradzenia sobie z efektami ubocznymi będzie ograniczona, co może prowadzić do wzrostu cen.
Lotów jest więcej niż wczoraj i w zeszłym roku
Chociaż ceny biletów są dynamiczne, pojemność jest dość przewidywalna. W ciągu pierwszych siedmiu dni kwietnia linie lotnicze w Indiach wykonały 21236 lotów na trasach krajowych. Nastąpiło to nawet z gwałtownym załamaniem 3 kwietnia, kiedy liczba odlotów spadła poniżej poziomu 3000 odlotów dziennie. Liczby te są w rzeczywistości wyższe o prawie procent, ponieważ w ciągu pierwszych siedmiu dni marca odbyło się 21043 wyjazdów krajowych i o 2% więcej niż w kwietniu 2023 r.
W kwietniu jest już średnio o 10 lotów dziennie więcej niż w marcu. Porównaj to z majem 2023 r., kiedy GoFIRST został nagle zamknięty, branża wykonuje ponad 200 lotów dziennie, co oznacza znaczny wzrost przepustowości.
Przeczytaj także: Podróże letnie: trasy z mniejszą liczbą i większą liczbą lotów
Ceny biletów pozostają wysokie nawet w oczekiwaniu
Czy rzeczywiście ceny biletów wzrosną? Odpowiedź brzmi: tak, ale powodem może nie być Vistara. Linia lotnicza nie podała konkretnej liczby odwołanych lotów ani tras. Linia lotnicza stwierdziła jednak, że przez cały kwiecień będzie ograniczać liczbę lotów dziennie o 25–30. Na poziomie kraju oznacza to zmniejszenie przepustowości jedynie o 1%, co skłania nas do zadania pytania, jak duży wpływ może to mieć na ceny biletów lotniczych?
Ceny biletów lotniczych, choć zależne od przepustowości, są również funkcją kosztów wejściowych i są to między innymi ceny ATF, kurs wymiany USD-INR, opłaty lotniskowe, koszty pracownicze. Większe, takie jak ATF i kurs wymiany, nie były łaskawe. ATF wzrósł o 2,5% w stosunku do ubiegłego roku, podczas gdy INR był słabszy o 1,4%. ATF zazwyczaj stanowi od 33 do 37% wszystkich wydatków linii lotniczej, podczas gdy słabszy INR oznacza wyższe czynsze leasingowe, ponieważ są one denominowane w dolarach.
Przeczytaj także: Vistara decyduje się na zmniejszenie skali o 10%. Co to oznacza dla pasażera?
Wycena to nauka i sztuka. Ceny biletów w obie strony między Delhi a Leh w lipcu zaczynają się od 20 000 INR. To samo jest dostępne za mniej niż połowę tej ceny przez następny tydzień, co pokazuje, że tradycyjna mądrość dotycząca rezerwacji z wyprzedzeniem nie działa, ponieważ sezonowość odgrywa ważną rolę w ustalaniu cen. Podobnie w maju loty powrotne do Goa z Delhi są dostępne w tej samej cenie, co loty do Srinagar. Czas lotu z Delhi do Goa wynosi ponad 180 minut, natomiast do Srinagar zaledwie 90 minut. Sektor Delhi–Goa oferuje znacznie większe możliwości niż w przypadku Srinagaru, co stanowi klasyczny przykład sezonowości powiązanej z podażą.
Uwaga ogonowa
Niektóre sektory, w których wycofanie się Vistary w określone dni lub serie dni prowadzi do zmniejszenia zdolności przewozowych o 25% lub więcej, będą miały niekorzystny wpływ na taryfy w tym sektorze, w miarę jak niedopasowanie popytu i podaży staje się duże. Jednakże na poziomie krajowym obawa przed wzrostem cen jest bezpodstawna, ponieważ spadek przepustowości o 1% nie może mieć irracjonalnych skutków. Zamiast tego dzieje się coraz więcej ładunków wraz z nadejściem sezonu wakacyjnego i sezonowością, która powoduje wzrost cen, jak miało to miejsce przez cały czas.
Sezon poprzedzający Święto Diwali w 2023 r. wyraźnie pokazał, jak pasażerowie w Indiach reagują na wysokie ceny. Linie lotnicze na całym świecie podniosły ceny biletów przed Diwali. Wraz z wyższymi taryfami spadł współczynnik obłożenia, co oznacza, że nie było chętnych na te taryfy.
Przeczytaj także: Najdłuższe i najkrótsze loty tego lata w Indiach
W niektórych sektorach nastąpił nagły spadek cen biletów do tego stopnia, że ceny biletów w okresie poprzedzającym odlot były niższe niż ceny zakupu z wyprzedzeniem, co pchnęło rynek i spowodowało tak potrzebny impuls do zmiany współczynników obciążenia, strategii, która nie została powtórzona w grudniu wakacje oferowane przez linie lotnicze – wskazówka, że istnieje punkt, powyżej którego nie można przekraczać cen.
Autor jest analitykiem lotniczym.
Bądź na bieżąco z wiadomościami biznesowymi, cenami złota w dzisiejszych czasach, wiadomościami z Indii i innymi powiązanymi aktualizacjami na stronie internetowej i w aplikacjach Hindustan Times