Świat

Ceny oleju napędowego w Europie spadają pomimo zakazu rosyjskiego paliwa

  • 6 lutego, 2023
  • 4 min read
Ceny oleju napędowego w Europie spadają pomimo zakazu rosyjskiego paliwa



Londyn
CNN

Europejski zakaz rosyjskiego oleju napędowego przyszedł bezboleśnie w niedzielę.

Chociaż UE odcięła swojego największego dostawcę, ceny kontraktów terminowych na olej napędowy w bloku spadły w poniedziałek o 1,6 proc., co stanowi 20 proc. zaczęły się opłacać.

Spadek cen zostanie spełniony pomocy milionom kierowców ciężarówek, kierowców i firm na kontynencie, które polegają na oleju napędowym. Około 96% samochodów ciężarowych, 91% samochodów dostawczych i 42% samochodów osobowych w Unii Europejskiej jest napędzanych tym paliwem, według Europejskiego Stowarzyszenie.

„Spodziewano się, że po wprowadzeniu zakazu podaż oleju napędowego w Europie ulegnie zmniejszeniu, ale obecnie tak się nie dzieje” — powiedział Mark Williams, dyrektor ds. badań w firmie konsultingowej. Wood Mackenzie powiedział CNN.

Zakaz diesla pojawia się dwa miesiące po tym, jak blok nałożył embargo import ropy naftowej drogą morską z Rosji w ramach pakietu sankcji nałożonych na Moskwę za inwazję na Ukrainę. Rosja odpowiadała za 29% całkowitego importu oleju napędowego w regionie w ubiegłym roku, wynika z danych Rystad Energy.

Kraje przygotowały się na najnowszy zakaz poprzez zwiększenie importu moskiewskiego oleju napędowego w ostatnich miesiącach. Import do Europy wzrósł o prawie 19% w czwartym kwartale 2022 r. w porównaniu z tym samym okresem poprzedniego roku, według dostawcy danych energetycznych Vortexa.

Warto przeczytać!  Kobieta z Utah opisuje „przerażenie” na widok zatrzymanego i pobitego pasierba po próbie zamachu stanu w DRK

„Te zapasy powinny działać jako bufor przed natychmiastową utratą importu rosyjskiego oleju napędowego” – powiedział Williams.

Popyt w całym bloku jest również słaby.

Dane z OilX, firmy zajmującej się analizą ropy naftowej, która pokazuje, że popyt na olej napędowy w Europie spadł od początku listopada do końca stycznia w porównaniu z tym samym okresem rok wcześniej.

Analitycy przypisują ten spadek częściowo cieplejszej niż zwykle pogodzie w regionie, gdzie olej napędowy jest również używany jako paliwo grzewcze, oraz wysokim cenom. Pomimo ostatnich spadków, ceny hurtowe są nadal o 10% wyższe niż w tym samym okresie ubiegłego roku.

Na dystrybutorze średni koszt litra oleju napędowego w UE osiągnął 30 stycznia 1,80 euro (1,93 dolara), w porównaniu z 1,60 euro (1,72 dolara) w tym samym okresie ubiegłego roku, wynika z danych Komisji Europejskiej.

Neil Crosby, starszy analityk w OilX, powiedział CNN, że „utrzymujące się słabe dane dotyczące popytu” w Europie pomogły „znacznie zwiększyć zapasy oleju napędowego w ciągu ostatnich kilku miesięcy”.

Mimo to może minąć kilka miesięcy, zanim pełny wpływ zakazu będzie odczuwalny, ponieważ Europa zaczyna importować więcej oleju napędowego od dostawców z odległych miejsc, co wiąże się z wyższymi kosztami wysyłki.

Warto przeczytać!  IDF odzyskało trzech martwych zakładników w Gazie – w tym Shani Louk, której półnagie ciało zostało paradowane przez Hamas 7 października

Blok już importuje znacznie większe ilości oleju napędowego ze Stanów Zjednoczonych, Bliskiego Wschodu i części Azji, według Williamsa z Wood Mackenzie.

Mimo to import ten nie wystarczy, aby „zrekompensować utratę rosyjskich baryłek do Europy”, gdy Europa zmniejszy swoje zapasy, powiedział, dodając, że ceny w stosunku do innych regionów importujących mogą zacząć rosnąć od trzeciego kwartału tego roku.

Wpływ zakazu na Rosję również może być rozczarowujący.

Moskwie udało się przekierować więcej oleju napędowego na inne rynki od lipca ubiegłego roku. Eksport do Turcji i Afryki Północnej wzrósł o 154% między listopadem a styczniem w porównaniu z tym samym okresem rok wcześniej, według Rystad Energy.

Jorge León, starszy wiceprezes firmy, widzi kontynuację tego trendu, powiedział CNN, przewidując również, że rosyjski eksport do Ameryki Południowej prawdopodobnie pozostanie na „marginalnym” poziomie.

Dodał jednak, że Stany Zjednoczone mogłyby przekierować część swojego obecnego eksportu oleju napędowego do Ameryki Południowej do Europy, przy czym rosyjski olej napędowy „znaleźć”[ing] dom” w Ameryce Południowej.

Crosby z OilX zauważył, że potencjalnych nabywców moskiewskiego oleju napędowego jest „o wiele więcej” w porównaniu z eksportem ropy.

Warto przeczytać!  Zaniepokojenie rozmowami w sprawie limitu zadłużenia następuje po spotkaniu Bidena w Grupie 7 w Japonii

„Większość beczek rosyjskiego oleju napędowego zdoła dotrzeć na rynki światowe” – powiedział. „Przekonanie, że rosyjski olej napędowy będzie miał bardzo duże trudności ze znalezieniem nowych domów, zaczyna tracić wiarygodność”.

— Julia Horowitz przekazała raporty.

Korekta: Wcześniejsza wersja tego artykułu błędnie podawała pomiar oleju napędowego, który spadł w Europie. Popyt na olej napędowy spadł.


Źródło