Ceny paliw w Polsce. Ile kosztuje benzyna, olej napędowy i LPG w lipcu 2023
![Ceny paliw w Polsce. Ile kosztuje benzyna, olej napędowy i LPG w lipcu 2023](https://oen.pl/wp-content/uploads/2023/07/b4fb67c84221f9-768-460-0-310-4000-2399.jpg)
Na początku lipca średnia cena detaliczna oleju napędowego
wyniosła 6,19 zł/l i była taka sama jak tydzień wcześniej – wynika z
danych BM Reflex. Przeciętna cena benzyny bezołowiowej 95 obniżyła się o 2
gr/l, do 6,47 zł/l. Autogaz tankowano
średnio po 2,85 zł/l, a więc również o 2
gr/l.
(Bankier.pl na podstawie danych BM Reflex)
Przez ostatnie kilka tygodni ceny benzyny Pb95 pozostawały
praktycznie bez zmian. Także średnie ceny ON od maja utrzymują się na względnie
stałym poziomie. Cały czas tanieje za to LPG, który kosztuje najmniej od marca
2022 roku.
Szerszy obraz sytuacji jest taki, że paliwa wciąż są stosunkowo drogie, lecz
zarazem znacznie tańsze niż rok temu. W czerwcu 2022 roku ceny
benzyny w Polsce po raz pierwszy (i oby ostatni!) zbliżyły się do 8 zł/l.
Także za olej napędowy płacono niemal 8 zł/l, a LPG był wyceniany na przeszło
3,50 zł/l. Teraz benzyna Pb95 jest średnio o 1,14 zł/l tańsza (czyli o 15%) niż
rok temu. Olej napędowy przez ostatnie 12 miesięcy potaniał o 19,1% (o 1,46
zł/l), a autogaz o 17,6% (61 gr/l).
Stabilizacja w hurcie i promocje w detalu
Od kilku tygodni obserwujemy stabilizację notowań paliw na
światowych giełdach. Niestety, jest to stabilizacja na historycznie dość
wysokich poziomach – zwłaszcza w przypadku benzyny. Odzwierciedleniem tej sytuacji
jest brak większych zmian w cennikach polskich rafinerii.
7 lipca Orlen oferował benzynę Eurosuper95 po cenie 5 070 zł/m3,
a więc ok. 6,24 zł po doliczeniu VAT-u (akcyza i inne parapodatki są już
wliczone w cenę hurtową netto). To o 8 gr/l więcej niż tydzień temu, ale też o
6 gr/l mniej niż dwa tygodnie temu. Przy takich cenach w hurcie implikowane
marże detalistów pozwalają na sfinansowanie wakacyjnych promocji.
Podobnie jak przed rokiem detaliści przygotowali promocyjne
stawki dla swoich klientów. Na stacjach Orlenu posiadacze aplikacji Vitay
od 30 czerwca do 31 sierpnia mogą czterokrotnie w ciągu miesiąca
zatankować do 50 litrów paliwa po cenie o 30 gr/l niższej od stawki widniejącej
na pylonie. Swoje wakacyjne
promocje zapowiedziały m.in. Circle K oraz BP,
AMIC, Shell czy Moya. Wszędzie tam można liczyć na upusty rzędu 30 gr/l przy
limitowanym wolumenie zakupu.
Znacznie „cieńsze” marże detaliczne obowiązują na rynku
oleju napędowego, który w piątkowym cenniku Orlenu figurował po 4 976
zł/m3. Czyli po ok. 6,12 zł/l po doliczeniu VAT-u. To tylko o 7 gr/l poniżej
średniej ceny detalicznej.
Paliwo mogłoby
kosztować mniej niż 6 zł/l
Nie zapominajmy też,
że 1 stycznia przywrócono w Polsce „stare” stawki VAT (co oznaczało ich
podniesienie z 8% do 23%) oraz akcyzy na paliwa. Jednakże ze względu na „specyficzną” politykę cenową PKN Orlen
(który w grudniu utrzymywał sztucznie zawyżone ceny, aby nie podnosić ich
gwałtownie od 1 stycznia) przy dystrybutorach nie dało się zauważyć bezpośredniego
efektu wyższych podatków.
W dłuższym terminie
ceny detaliczne paliw dostosowały się do 23-procentowego VAT-u i finalnie
płacimy za tankowanie więcej, niż gdyby nadal obowiązywała stawka 8%.
Teoretycznie przy 8-procentowym Vacie litr benzyny mógłby teraz kosztować ok.
5,70 zł, a oleju napędowego ok. 5,60 zł.