Biznes

Ceny paliw w Polsce – lipiec 2023. Średnie ceny benzyny, LPG i oleju napędowego

  • 14 lipca, 2023
  • 4 min read
Ceny paliw w Polsce – lipiec 2023. Średnie ceny benzyny, LPG i oleju napędowego


W połowie lipca średnia cena detaliczna oleju napędowego
wyniosła 6,24 zł/l i była o 5 gr/l wyższa niż tydzień wcześniej – wynika
z danych BM Reflex. Przeciętna cena benzyny bezołowiowej 95 podniosła się o 2
gr/l, do 6,49 zł/l. Autogaz tankowano
średnio po 2,83 zł/l, a więc o 2 gr/l
taniej.

(Bankier.pl na podstawie danych BM Reflex)

Przez ostatnie kilka tygodni ceny benzyny Pb95 pozostawały bez
większych zmian. Także średnie ceny ON od maja utrzymywały się na względnie
stałym poziomie. Cały czas tanieje za to LPG, który kosztuje najmniej od marca
2022 roku.

Szerszy obraz sytuacji jest taki, że paliwa wciąż są drogie, lecz zarazem znacznie
tańsze, niż były rok temu.
Jeszcze w czerwcu 2022 roku ceny
benzyny w Polsce po raz pierwszy (i oby ostatni!) zbliżyły się do 8 zł/l.
Także za olej napędowy płacono niemal 8 zł/l, a LPG był wyceniany na przeszło
3,50 zł/l. Teraz benzyna Pb95 jest średnio o 1,09 zł/l tańsza (czyli o 14,4%)
niż rok temu. Olej napędowy przez ostatnie 12 miesięcy potaniał o 18,3% (o 1,40
zł/l), a autogaz o 17,3% (59 gr/l).

Warto przeczytać!  "Bezpieczny kredyt 2 proc." wpłynął na rynek jeszcze przed startem. Ekspert nie ma wątpliwości

Podwyżki cen w rafineriach nie wróżą dobrze

Od kilku tygodni trwa sezon urlopowych wyjazdów na półkuli
północnej, co sezonowo zwiększa popyt na benzynę. Na nowojorskiej giełdzie
notowania tego paliwa od początku roku wahają się w paśmie 2,20-2,80 USD za galon
(obecnie 2,61 USD/galon).

W dalszym ciągu są to jedne z wyższych wartości
obserwowanych w XXI wieku. Od początku lipca w górę pną się także notowania oleju
napędowego, który na londyńskiej giełdzie ICE wyceniany jest na 765 USD/t. To o
ok. 10% wyżej niż na początku miesiąca. Sytuację poprawia taniejący dolar,
który na
polskim rynku po raz pierwszy od lutego 2022 roku kosztuje mniej niż  4 zł.

To jednak nie pozwoliło uniknąć wzrostu cen hurtowych w
krajowych rafineriach. 14 lipca Orlen oferował benzynę Eurosuper95 po cenie
5 119 zł/m3, a więc ok. 6,30 zł po doliczeniu VAT-u (akcyza i inne
parapodatki są już wliczone w cenę hurtową netto). To o 6 gr/l więcej niż
tydzień temu, lecz zarazem tyle samo co pod koniec czerwca. Implikowana marża
detaliczna nie pozwala oczekiwać istotnych zmian detalicznych cen Pb95.

Warto przeczytać!  Ceny paliw na Wszystkich Świętych. Prognozy nie wróżą niczego dobrego

Inaczej może być w przypadku oleju napędowego, który w
piątkowym cenniku Orlenu figurował po 5032 zł/m3. Czyli po ok. 6,19 zł/l po
doliczeniu VAT-u. To o 7 gr/l drożej niż tydzień temu oraz najdrożej od trzech
miesięcy. Przy utrzymaniu takiego poziomu cen w hurcie należy się liczyć także
z podwyżkami w detalu.

Cały czas trwają za to wakacyjne promocje, w ramach których
po spełnieniu określonych warunków można liczyć na upusty rzędu 30 gr/l przy
limitowanym wolumenie zakupu. Oprócz Orlenu promocje dla swoich klientów
przygotowali m.in.
Circle K oraz BP,
AMIC, Shell czy Moya.

Paliwa mogłyby być tańsze

Nie zapominajmy też, że 1 stycznia przywrócono w Polsce
„stare” stawki VAT (co oznaczało ich podniesienie z 8% do 23%) oraz akcyzy na
paliwa. Jednakże
ze względu na „specyficzną” politykę cenową PKN Orlen (który w grudniu utrzymywał
sztucznie zawyżone ceny, aby nie podnosić ich gwałtownie od 1 stycznia)
przy dystrybutorach nie dało się zauważyć bezpośredniego efektu wyższych
podatków.

W dłuższym terminie ceny detaliczne paliw dostosowały się do
23-procentowego VAT-u i finalnie płacimy za tankowanie więcej, niż gdyby nadal
obowiązywała stawka 8%. Teoretycznie przy 8-procentowym Vacie litr benzyny
mógłby teraz kosztować ok. 5,80 zł, a oleju napędowego ok. 5,65 zł.

Warto przeczytać!  Zamrożenie cen prądu. Problem z osobami z działalnością gospodarczą jest większy, niż się początkowo wydawało

autor

Krzysztof Kolany

główny analityk Bankier.pl


Źródło