CEO rodzica Booking.com mówi o podróżach, przywództwie
![CEO rodzica Booking.com mówi o podróżach, przywództwie](https://oen.pl/wp-content/uploads/2023/01/1673289735_rawImage-770x470.jpg)
Ożywienie w branży turystycznej sprawiło, że Booking Holdings Inc. odnotowuje kwartalne zyski, a Wall Street spodziewa się, że firma odnotuje jeszcze większe zyski w tym roku.
Firma, która prowadzi stronę internetową o tej samej nazwie, Booking.com, a także Priceline, Kayak i inne witryny podróżnicze i gastronomiczne, zarobiła 1,8 miliarda dolarów w pierwszych trzech kwartałach 2022 r. Rezerwacje klientów wyprzedzają rok o ponad jedną trzecią – temu tempo.
Akcje, które spadły o 16% w 2022 r., trzymają się znacznie lepiej niż akcje konkurencyjnych internetowych biur podróży.
Dyrektor generalny Glenn Fogel rozmawiał ostatnio z The Associated Press o tym, czy odbicie w podróżach jest trwałe, o niepewności co do gospodarki i jego stylu zarządzania. Odpowiedzi zostały zredagowane pod kątem długości i jasności.
Pyt. Odnotowałeś rekordowy zysk w trzecim kwartale, a analitycy spodziewają się dobrego czwartego kwartału. Jakie są perspektywy na nowy rok?
A. Rezerwacje brutto w pierwszym kwartale wzrosły o 25% w stosunku do roku 2019. Był to więc bardzo pozytywny znak. Zawsze jest to bardzo wczesny wskaźnik i wszystko może się zmienić, mogą wystąpić odwołania — z pewnością widzieliśmy to w ciągu ostatnich kilku lat. Ale jesteśmy zachwyceni tym, co do tej pory widzieliśmy.
Pyt. Ceny linii lotniczych i hoteli gwałtownie wzrosły. Jak długo konsumenci mogą płacić te ceny?
A. Ceny są bardzo wysokie. Te ceny nie byłyby tak wysokie, gdyby nie było popytu – zwykła podaż i popyt. Jedna z hipotez mówi, że ludzie zgromadzili duże oszczędności w ciągu ostatnich kilku lat z powodu różnych programów rządowych i faktu, że ludzie byli zamknięci w swoich domach. Więc ludzie zgromadzili oszczędności, a teraz chcą je wydać.
P. Ale czy nie wyczerpią się te oszczędności, i to wkrótce?
A. Cóż, oto jest pytanie. W którym momencie wrócimy, powiedzmy, do świata z 2019 roku, w którym ludzie mieli mniej oszczędności i wyższy poziom zadłużenia? I czy ludzie zaczynają tam poprawiać, czy nie? Jedyną rzeczą, której nikt nie wie, jest to, co stanie się z naszymi gospodarkami w przyszłości, w szczególności z gospodarką amerykańską. W tej chwili jest dobrze. W tej chwili jesteśmy pełni nadziei.
P. Jak praca z domu zmienia zapotrzebowanie na podróże?
A. Jeśli ludzie mają elastyczny harmonogram pracy – co oznacza, że muszą pojawiać się w określonym miejscu tylko przez jakiś czas… pracują w innym miejscu, które będą łączyć z wakacjami. Widać to po zwiększonej ilości podróży w czwartki i piątki. Nie jestem pewien, w jaki sposób firmy śledzą, ile pracy faktycznie wykonuje się w piątkowe popołudnie.
Q. Booking Holdings ma dużą ekspozycję na Europę. Czy musisz rozwijać się w USA?
O. Uważamy, że ważne jest, abyśmy nadal budowali nasz udział w Stanach Zjednoczonych. Jednym z moich zadań jest upewnienie się, że jesteśmy tak samo świadomi podróżnika ze Stanów Zjednoczonych, który chce znaleźć dom w Stanach Zjednoczonych, jak w każdej innej części świat. Nasz wskaźnik wzrostu pokojonocy w Stanach Zjednoczonych w trzecim kwartale wyniósł około 30% w porównaniu z 2019 r. To ogromny skok i zdecydowanie zwiększamy udział i mam nadzieję, że będziemy to kontynuować.
Q. Airbnb przyspiesza wyszukiwanie osób do umieszczania ofert domów. Czy robisz to samo?
A. Jakiś czas temu ludzie, którzy posiadali dom, wchodzili na platformę i sami go wystawiali. (Teraz) są pośrednicy. Są to ludzie, profesjonalni managerowie, którzy zajmą się wpisem dla właściciela nieruchomości, załatwią wszystkie sprawy. Udajemy się do dużych zarządców nieruchomości, którzy mają znaczną ilość zapasów, a to pozwala nam mieć większy wybór, więcej różnych miejsc, w których ludzie mogą przebywać na naszej platformie.
P. Jakie masz nowe produkty?
O. Myślę, że ważny jest obszar zrównoważonego rozwoju, nasz program Travel Sustainable Badge. (Właściwości są oceniane na poziomach.) Niektóre rzeczy są oczywiste, jak zmiana żarówek na światła LED, ale istnieje wiele innych rzeczy związanych z wodą, wszelkiego rodzaju rzeczy.
P. Ale czy konsumenci dokonują rezerwacji na podstawie oceny zrównoważonego rozwoju?
A. Cena jest zawsze pierwszą rzeczą, o której myśli ktoś, ale to nie znaczy, że nie dbają o zrównoważony rozwój.
P. Jak dużym problemem są fałszywe recenzje i jak to wpływa na firmę?
A. Już teraz wykonujemy bardzo dobrą robotę, upewniając się, że to, co się pojawia, jest opinią kogoś, kto przynajmniej rzeczywiście doświadczył tego, co komentuje. Nie można umieścić komentarza ani recenzji na temat hotelu, chyba że faktycznie przebywał on w hotelu na naszej platformie. Jeśli zauważymy interesującą zmianę w czyjejś ocenie, nasze uczenie maszynowe natychmiast powie: „Hmm, to jest anomalia”. Powinniśmy się temu przyjrzeć.
P. Czy Twój styl zarządzania zmienił się w czasie, gdy byłeś CEO?
A. Wraz z wiekiem zaczynasz dostrzegać, jak ważne jest powstrzymywanie się od osądów i czekanie, przemyślenie przed podjęciem decyzji — że ważne jest, aby pozwolić sprawom się ułożyć. Kiedy byłem znacznie młodszy, miałem wyższy procent szans, że myślę, że od razu znam właściwą odpowiedź.
P. Masz 60 lat. Jak długo planujesz zostać i jaki jest plan sukcesji?
A. (śmiech) To jest coś, o czym rozmawiam z moim zarządem. Zawsze ważne jest, aby wszystkie firmy pamiętały, że nikt nigdy nie jest w pracy na zawsze. Powiem, że kocham tę pracę, kocham to, co robimy.