Świat

Chaos lotów w krajach NATO wśród zakłócania sygnału GPS

  • 30 kwietnia, 2024
  • 4 min read
Chaos lotów w krajach NATO wśród zakłócania sygnału GPS


Fińskie narodowe linie lotnicze Finnair wstrzymały loty do miasta Tartu w Estonii, która jest członkiem NATO, z powodu zakłóceń w systemie GPS (globalnego systemu pozycji) w regionie, za które obwinia się Rosję.

Karolina Ainge, była szefowa estońskiej polityki cyberbezpieczeństwa, powiedziała, że ​​NATO musi podjąć działania po tym, jak Finnair zawiesił loty do jej rodzinnego miasta, ponieważ zakłócenia GPS uniemożliwiały podejście jego samolotów. „Nie mam wątpliwości, że sytuacja ta ulegnie eskalacji, jeśli nie otrzyma reakcji” – powiedziała Newsweek.

Od grudnia w całej Polsce i sąsiadujących z nią sojusznikach z NATO zgłaszane są zakłócenia w kluczowej technologii wykorzystywanej przez pilotów i kierowców. W ostatnich dniach gwałtowny wzrost zakłóceń GPS nad krajami bałtyckimi został przedstawiony na grafikach witryny śledzącej GPSjam.org.

Samolot Finnaira
Finnair Airbus A321-231 ląduje na lotnisku Heathrow w zachodnim Londynie 29 kwietnia 2024 r. Finnair zawiesił loty do wschodniej Estonii z powodu zakłóceń GPS, za co Tailinn obwinia Rosję….


ADRIAN DENNIS/Getty Images

Newsweek skontaktował się z rosyjskim ministerstwem obrony i Kremlem, które na razie nie skomentowały zarzutów, ale urzędnicy w państwach bałtyckich są przekonani, że za te incydenty odpowiedzialna jest Moskwa.

Warto przeczytać!  Rzeźby Partenonu: Premier Grecji „zirytowany” odwołaniem spotkania przez brytyjskiego Rishiego Sunaka z powodu sprzeczki

Według grupy branżowej OpsGroup, cytowanej przez Reuters, zakłócanie sygnału GPS jest łatwe do przeprowadzenia przy użyciu stosunkowo taniego sprzętu i nasila się na obszarach w pobliżu stref konfliktu.

Jedna z teorii głosi, że Rosja próbowała chronić swoją enklawę Kaliningrad przed potencjalnymi atakami ukraińskich dronów. W ostatnich miesiącach zgłoszono także zakłócenia GPS na Morzu Czarnym, Morzu Kaspijskim i wschodniej części Morza Śródziemnego.

W poniedziałek Instytut Studiów nad Wojną (ISW) podał, że ostatnie incydenty pokazały, że Kreml prowadzi kampanię hybrydową skierowaną bezpośrednio przeciwko państwom NATO, w tym z wykorzystaniem zakłócania GPS i sabotowania logistyki wojskowej.

Markus Johnson, korzystając z konta X w wywiadzie o otwartym kodzie źródłowym, ocenił, że zakłócacz GPS wpływający na estońskie loty znajduje się w Rosji, mniej więcej w połowie drogi między Sankt Petersburgiem a Narwą w Estonii.

Eksperci twierdzą, że jak dotąd nie ma bezpośredniego zagrożenia dla bezpieczeństwa lotniczego, gdyż większość lotnisk posiada sprzęt umożliwiający lądowanie samolotów bez GPS, jednak uciążliwość zakłóceń może wzrosnąć.

„Jest bardzo jasne, że ma to wpływ na państwa NATO na nasze bezpieczeństwo, więc efekt jest znacznie szerszy i nie możemy udawać, że jest to nieodłączny element życia obok Rosji – nie powinien” – powiedział Ainge, który jest zastępcą dyrektora w grupie doradczej non-profit Independent Diplomat.

Warto przeczytać!  Przyłapany na kamerze: w Pakistanie tłum linczuje mężczyznę oskarżonego o bluźnierstwo | Wiadomości ze świata

Popiera nacisk na powołanie się na Artykuł 4 Karty NATO, który oficjalnie wzywa do konsultacji w sprawach wojskowych w przypadku zagrożenia integralności terytorialnej, niezależności politycznej lub bezpieczeństwa członków.

„Rosja musi zobaczyć, że nasi sojusznicy traktują tę sprawę poważnie” – powiedziała Ainge. „Za każdym razem, gdy pozwalamy Rosji na popełnianie tego rodzaju wrogich, agresywnych działań, Rosja uczy się, że może przekraczać te granice, a następnym razem może nie będzie to zakłócanie GPS – może coś innego”.

The „Financial Times”. poinformował w poniedziałek, że zakłócanie sygnału GPS wpłynęło na „dziesiątki tysięcy” lotów cywilnych. Stwierdzono, że przyczyną są środki wojny elektronicznej (EW) w Kaliningradzie, a także źródła w Rosji powodujące zakłócenia GPS w Estonii i Finlandii. Gazeta dodała, że ​​trzecie źródło miało wpływ na północną Norwegię i Finlandię.

Rosja zareagowała gniewnie na niedawne przystąpienie do NATO Finlandii w zeszłym roku i Szwecji w zeszłym miesiącu. Nacisk tych krajów na członkostwo był odpowiedzią na obawy dotyczące bezpieczeństwa wywołane inwazją Moskwy na Ukrainę na pełną skalę.

Aktualizacja 30.04.24, godz. 7:00 czasu wschodniego: Ten artykuł został zaktualizowany o dalsze informacje i komentarz Karoliny Ainge.