ChatGPT – koniec dla copywriterów?, Marketing & Advertising News, ET BrandEquity
Przez Virindersingha Villkhoo
Wiem, wiem – pewnie myślisz, że oto kolejny artykuł na temat tego, co oczywiste – zbliżającej się zagłady. prawda? ChatGPT wydaje się być złoczyńcą, który jest gotowy zniszczyć miejsca pracy we wszystkich możliwych dziedzinach. W końcu po co zmuszać człowieka do wykonywania pracy, skoro silnik sztucznej inteligencji (AI) może to zrobić za darmo w absolutnie krótkim czasie!
Weźmy na przykład ten artykuł. Gdybym po prostu wpisał „Udawaj, że jesteś szefem kreatywnym agencji reklamy cyfrowej i napiszesz o zagrożeniu ze strony generatywnej sztucznej inteligencji, takiej jak ChatGPT o copywritingu”, otrzymałbym ten artykuł w ciągu kilku sekund i nie musiałbym spędzać na tym wakacji. Ale czy wtedy byłoby tak samo? Czy byłby w stanie naprawdę reprezentować mnie jako osobę? Moje myśli, moje poglądy, moja osobowość – rzeczy, które czynią mnie wyjątkową. AI utowarowia wszystko. Indywidualność znika.
Jutro, jeśli będę miał wystarczająco dużo artykułów online, może ktoś mógłby wpisać „Udawaj, że jesteś Virindersingh Villkhoo i napisz artykuł” iw rezultacie otrzyma coś bardzo interesującego. Ale czy naprawdę byłby w stanie oddać mi sprawiedliwość? Nie całkiem. Może to być tylko cień mnie lub tego, kim byłem, na podstawie danych dostępnych dla ChatGPT. Ponieważ wyniki ChatGPT są tak dobre, jak dane do niego dostarczane.
Teraz pytanie nie brzmi, czy to może mnie zastąpić. Pytanie brzmi, czy generatywna sztuczna inteligencja, taka jak ChatGPT, może sprawić, że copywriterzy staną się przestarzałymi w świecie reklamy. A odpowiedź brzmi: tak i nie.
Marki zasadniczo mają wiele danych dostępnych online. Mają wiele komunikatów marki, które można przekazać tej bestii AI, która z kolei może wyprodukować nowsze elementy w ciągu kilku sekund. Więc tak, może wykonywać pracę copywritera. Może dać ci e-maile, kopie postów SM, kopie reklam, kopie produktów i wiele więcej. Im więcej go karmisz, tym lepsza staje się kopia – pod względem tonacji marki, osobowości marki, kontekstu komunikacji itp. Ale z drugiej strony, Copywriting traktuje dosłownie.
Każde pismo jest kopią kopii kopii. Nie pozostawia miejsca na ludzką pomysłowość. Świetny copywriting to mieszanka wielu rzeczy – sposobu, w jaki działa Twój mózg, Twojej sytuacji życiowej, Twoich doświadczeń, Twojego nastroju w danym dniu, Twojej znajomości marki, wglądu, odbytej rozmowy, gry słów, które może nie być poprawne gramatycznie, ale to wciąż ma dużo sensu, niegrzeczny dwuznacznik, rozproszenie uwagi, które okazuje się iskrą i wiele więcej. Sztuczna inteligencja nie może tego zrobić (przynajmniej na razie). Jego siłą są ludzkie słabości.
Myślę, że większe zagrożenie tkwi w demokratyzacji copywritingu, gdzie wszyscy zaczynają wierzyć, że teraz od świetnego tekstu wystarczy jedno kliknięcie. Większym zagrożeniem jest myślenie Brand Managerów, że nie ma potrzeby, aby copywriter wykonywał określoną pracę. O nich, którzy umieszczają swoje wytyczne w silniku ChatGPT i otrzymują kopie pocztowe w ciągu kilku sekund, a następnie wierzą, że to najlepsze, co mogą uzyskać. Pozostawia copywritera/agencję na łasce gustu brand managera.
Ponieważ jeśli chodzi o to, co daje ChatGPT, może być wystarczająco dobre. Wielu byłoby w porządku, gdyby osiągnięto korzyści skali – zwłaszcza w przypadku technologii cyfrowych. Ale czy będzie w stanie dać ci kultowe wersety, takie jak „Just do it” i „Here for good” lub wymyślić szalone rzeczy, takie jak „Puppy Monkey Baby”? To pytanie pozostaje do odpowiedzi. Ale Generative AI jest obecnie na bardzo początkowym etapie i w tempie, w jakim się rozwija, możemy wkrótce mieć silnik AI, który zwycięży w Cannes Lions.
Więc jeśli jesteś copywriterem, bądź poważny. Zagrożenie jest realne, jeśli planujesz być tylko towarem. Jeśli nie pracujesz nad rzemiosłem i skupiasz się tylko na poprawności gramatycznej, masz kłopoty. Ponieważ sztuczna inteligencja może to zrobić, zanim zdążysz przeczytać pierwszą linijkę tego briefu. ChatGPT mówi, że nie może zastąpić ludzkiej pomysłowości, ale może być doskonałym narzędziem dla pisarzy. Więc nie bój się tego. Dowiedz się więcej na ten temat i wykorzystaj to na swoją korzyść. Uważaj jednak, aby nie być nadmiernie zależnym od narzędzia.
Tak, może pomóc ci szybko zacząć, ale z czasem może zabić twoje rzemiosło. Używaj go, aby szybko robić rzeczy, takie jak pisanie SEO, które nie wymagają dużej kreatywności, i otwieraj przepustowość dla wielkich pomysłów, zadań o większym wpływie, które dodają wartość nie tylko marce, ale także twojemu portfolio. Używaj go rozważnie, aby poprawić swoją wydajność, ale nigdy nie trać własnej esencji. Ponieważ tylko w ten sposób pozostaniesz aktualny. Głównie, copywriterzy sami zadecydują o swoim losie w świecie rządzonym przez sztuczną inteligencję.
Autor jest wykonawczym dyrektorem kreatywnym Experience Commerce (spółka z Cheil). Wyrażone poglądy są osobiste.