Biznes

ChatGPT prowadzi firmę? „Właściciel oddał AI całkowitą decyzyjność. Po 5 dniach biznes miał 7 tys. dolarów przychodu” – forbeswomen

  • 26 sierpnia, 2023
  • 7 min read
ChatGPT prowadzi firmę? „Właściciel oddał AI całkowitą decyzyjność. Po 5 dniach biznes miał 7 tys. dolarów przychodu” – forbeswomen



Z pewnością darmowy ChatGPT OpenAI, Microsoftowy Bing czy Bard od Google mogą podsunąć nam sporo pomysłów. Aplikacje takie jak bizideas.ai i namelix.com wymyślą w kilka sekund setki pomysłów na nowy biznes, napiszą wyróżniające się pozycjonowania nowych produktów i zaproponują nazwy marek. Jeśli pomysł nam się spodoba, możemy iść dalej i z pomocą logomaster.ai, MidJourney, durable.co i jasper.ai wykreować logo, grafikę, stronę internetową i pełną kampanię marketingową. Możemy też dostać sporo wskazówek jak się przygotować do analizy biznesowej, żeby zminimalizować ryzyko inwestycji, poznamy kolejne kroki do przygotowania analizy konkurencji, estymacji przychodów i kosztów oraz business planu. ChatGPT oferuje nawet pomoc w podjęciu decyzji inwestycyjnych (choć zaznacza, że nie bierze za nie żadnej odpowiedzialności).


Po opisaniu kontekstu każdy lider dostanie też wskazówki jak radzić sobie ze zmotywowaniem pracownika, co powiedzieć na rozmowie feedback’owej, jak poprosić szefa o podwyżkę, czy nawet co robić, żeby wejść do Zarządu.


Choć możliwości brzmią imponująco, warto wziąć pod uwagę co najmniej trzy ryzyka. Odpowiedzi platform generatywnych mogą opierać się na fake newsach (choć Google zapowiedział rozwój narzędzi do ograniczania takich możliwości), dostarczać sprzecznych informacji (spróbujcie zadać pytanie na trzy różne sposoby) oraz nie być aktualne (ChatGPT opiera się na danych do 2021 roku).


Czyli korzystać, czy nie korzystać? Zdecydowanie korzystać, tyle że zachowując starą zasadę „ufaj i kontroluj”. Eksperci podkreślają, że sprawdzanie źródeł oraz szlifowanie umiejętności zadawania dobrych promptów to warunki konieczne w skutecznym posługiwaniu się AI.



Siedem zasad dobrego promptu:

  1. Dobrze opisz kontekst (np. w jakiej roli występujesz, jaką reprezentujesz branżę, jakie masz cele, produkty, klientów itd.) 
  2. Podaj cel zapytania, precyzując, do czego chcesz wykorzystać odpowiedź 
  3. Sprecyzuj, co chcesz otrzymać (np. instrukcje, artykuł, post), dodaj definicje specjalistycznych pojęć 
  4. Podaj oczekiwany format (np. tekst, tabela, graf), ton i długość wypowiedzi oraz opisz odbiorców 
  5. Podaj przykłady (np. pokazując poprzedni post czy format, aby zachować spójność stylu)
  6. Rozbijaj złożone zapytanie na kilka mniejszych, pytaj etapami
  7. Nadaj AI rolę (np. tłumacza, rekrutera, szefa)
Warto przeczytać!  Nie ma mowy o bankructwie systemu emerytalnego


Przykład (nieco przerysowany, aby pokazać wszystkie siedem zasad w praktyce):


Kontekst: Jako Dyrektor Marketingu korporacji działającej w branży technologicznej mam za zadanie zwiększać świadomość naszych produktów oraz pozyskiwać nowych klientów, głównie z sektora B2B. Obecnie moim celem jest wdrożenie skutecznej strategii content marketingowej, która pomoże nam budować wizerunek eksperta w obszarze rozwiązań AI.


Cel: Chciałbym otrzymać kompleksowy brief dotyczący stworzenia serii artykułów eksperckich na temat wykorzystania sztucznej inteligencji w biznesie, które mogą być wykorzystane do naszej kampanii content marketingowej. Artykuły powinny zawierać produkty z naszej oferty, załączam link do z ich opisem.


Sprecyzowanie: Proszę o stworzenie szczegółowego opisu tematyki artykułów, przedstawienie struktury każdego artykułu (wprowadzenie, bloki tematyczne, podsumowanie) oraz podanie przykładów konkretnych case’ów do opisania w artykułach.


Oczekiwany format: Proszę o dostarczenie tekstu w formie dokumentu Word, w tonie profesjonalnym, dostosowanym do odbiorców biznesowych. Każdy artykuł powinien mieć około 800-1000 słów. Odbiorcami są osoby z zarządu i menedżerowie średniego szczebla, posiadający podstawową wiedzę z zakresu technologii, ale niekoniecznie specjalistyczne zrozumienie AI.


Przykłady: W załączniku znajduje się poprzedni artykuł z naszej kampanii oraz jeden z naszych formatów graficznych, który możemy wykorzystać do wizualnego uzupełnienia artykułów. Dodaję też słowa kluczowe.


Rozbicie zapytania: Proszę w pierwszym etapie dostarcz opis tematyki artykułów wraz z propozycjami kluczowych tematów do poruszenia. Następnie podaj sugestie dotyczące struktury poszczególnych artykułów oraz wybranych przykładów konkretnych zagadnień do omówienia.


Nadanie AI roli: Bądź dla mnie ekspertem w dziedzinie content marketingu, który doradza w tworzeniu materiałów na potrzeby promocji i budowania wizerunku marki w kontekście technologii AI.

Warto przeczytać!  "Sprzedaliście duszę Microsoftowi, ja to naprawię". Elon Musk ma plan na bota AI



Czego tak naprawdę szukamy, a może dać tylko człowiek


Jednym z najszybciej rozwijających się segmentów aplikacji AI są „wirtualni przyjaciele”. Aplikacja Replika umożliwia rozmowę na intymne tematy, w Character AI można wybrać podyskutować z Napoleonem, Einsteinem, czy Elonem Muskiem. Takie narzędzia dają iluzję relacji i bliskości, choć w rzeczywistości są mieszanką słów wygenerowanych oryginalnie przez ludzi, pozbawioną umiejętności empatycznej rozmowy i realnego wsparcia.


W ważnych wyzwaniach biznesowych zwykle, oprócz wskazówek, zależy nam na tym, żeby ktoś naprawdę wsłuchał się w naszą indywidualną sytuację, wzmocnił w działaniu i pomógł zmierzyć się z barierami w drodze do osiągniecia celu. Aby takie wsparcie było skuteczne konieczne jest co najmniej pięć elementów, które może zapewnić człowiek mentor biznesowy (ang. human business mentor), ale nie zapewni AI. Należą do nich:

  1. Osadzenie danego celu, czy wyzwania w KONTEKŚCIE. Jesteśmy na co dzień częścią różnych systemów jak choćby zawodowego, rodzinnego czy społecznego i funkcjonujemy tam w różnych rolach. Nawet jeśli poszukujemy wsparcia w obszarze stricte biznesowym, to kluczem do sukcesu jest zwykle dobre zrozumienie dużego obrazka. W biznesie nie ma uniwersalnych rozwiązań, ich skuteczność zawsze zależy od kontekstu. 
  2. Podzielenie się realnym DOŚWIADCZENIEM, w tym nie tylko sukcesami, ale też porażkami. AI może dostarczyć informacji, które są wynikiem obliczeń statystycznych, ale nie podzieli się kompleksową historią w połączeniu z wnioskami i odniesieniem Jej do danej sytuacji. Na pewno też nie opowie o ważnych porażkach, a to z nich często wypływają najbardziej wartościowe wskazówki.  
  3. Uwzględnienie EMOCJI. Wciąż jesteśmy przyzwyczajeni do tego, że biznesie najważniejsze są kompetencje i wiedza merytoryczna. Warto pamiętać, że emocje to ważne informacje, których pominięcie znacząco zwiększa ryzyko podjęcia złej decyzji. Do rozpoznania i pracy z emocjami w biznesie potrzebujemy po drugiej stronie człowieka. 
  4. Umiejętność ZMOTYWOWANIA, kiedy natrafiamy na trudności. Często wiedzę i kompetencje mamy, a jednak coś blokuje nas przed działaniem. Sztuczna inteligencja może najwyżej posłużyć się cytatem „Jesteś zwycięzcą!”, ale nie odkryje prawdziwych powodów oporu, ani źródeł motywacji wewnętrznej. 
  5. Umiejętność zbudowania RELACJI. Badania potwierdzają, że to właśnie dwustronna, mocna relacja oparta na zaufaniu jest facylitatorem skutecznego rozwoju i przechodzenia przez zmianę. Zbudujemy ją tylko z człowiekiem.  
Warto przeczytać!  Samsung Electronics ogłasza wyniki za pierwszy kwartał 2024 r. – Samsung Global Newsroom



Przyszłość w biznesie to człowiek z supermocą


W dyskusjach czy AI zastąpi człowieka w biznesie jedni podchodzą do tematu z olbrzymią obawą, a inni jak Walt Disney powtarzający, że „Przyszłość jest niepewna, ale to właśnie czyni ją tak ekscytującą”. Gdybyśmy zamykali oczy na możliwości, które daje AI bylibyśmy jak kontestatorzy popularyzacji elektryczności w XIX wieku, samochodów w XX wieku i internetu w XXI wieku. To, czego możemy się spodziewać w najbliższej przyszłości to raczej nie pełne zastąpienie ludzi przez AI, ale zastąpienie ludzi i mentorów, którzy z niej nie korzystają, tymi, którzy potrafią z niej zrobić kolejną swoją supermoc. Czy opłaca się komukolwiek zrezygnować z dodatkowej supermocy?


6 narzędzi AI subiektywnie rekomendowanych przez mentorkę dla biznesu:


Baza narzędzi AI dla biznesu:


Platformy generatywne oparte na AI:


Tekst nie napisany przez AI, autorką jest:


Agata Rybarska – Mentorka biznesowa i executive coach, akredytowana przez dwie największe organizacje mentoringowo-coachingowe na świecie. Wyróżniona w rankingu „Top 15 Coaches in Warsaw 2023” oraz w rankingu Forbes Women „22 Polki, które warto obserwować w 2022”. Ma ponad 15 lat doświadczenia liderskiego w globalnych korporacjach, pracowała dla ponad 30 marek na 7 rynkach. Fascynuje ją technologia, lubi konkrety i działanie, ale przede wszystkim widzi w biznesie człowieka wraz z jego emocjami i potencjałem.


Źródło