Biznes

Chcesz kupić samochód? Sprawdź, które modele są godne uwagi, a na które lepiej nie patrzeć. Najnowszy raport TUV

  • 26 czerwca, 2023
  • 4 min read
Chcesz kupić samochód? Sprawdź, które modele są godne uwagi, a na które lepiej nie patrzeć. Najnowszy raport TUV


Dużą popularnością cieszą się różnego rodzaju rankingi dotyczące awaryjności aut. Jednym z rzetelniejszych jest ten przygotowywany przez niemieckie Stowarzyszenie Inspekcji Technicznej czyli TUV. Raport TÜV powstaje na podstawie danych zebranych podczas okresowych przeglądów technicznych samochodów osobowych w stacjach kontroli pojazdów na terenie Niemiec. Najnowszy dokument zawiera informacje zebrane w okresie między lipcem 2021 a czerwcem 2022 roku. Które modele wypadły w nim najlepiej, a które najgorzej? Zobacz!

Raport TÜV powstaje na podstawie danych zebranych podczas okresowych przeglądów technicznych samochodów osobowych w stacjach kontroli pojazdów na terenie Niemiec[/b]. Niemieckie Stowarzyszenie Dozoru Technicznego ma największy udział w takich przeglądach. Dlatego ich raporty są tak cenne dla osób, które chcą kupić samochód. Twórcy raportu biorą jednak pod uwagę tylko te modele, które przyjechały do stacji kontroli pojazdów w liczbie powyżej 10 tysięcy egzemplarzy. Dlatego nie wszystkie modele samochodów w nim się znajdują.

W raporcie TÜV przedstawione są rankingi najmniej awaryjnych modeli samochodów. Podzielone są one ze względu na wiek. I tak mamy oddzielne zestawienie dla aut:

  • 2- i 3-letnich,
  • 4- i 5-letnich,
  • 6- i 7-letnich,
  • 8- i 9-letnich
  • 10- i 11-letnich.
Warto przeczytać!  Akcje, które dziś, 1 lipca, są na fali wzrostowej: Auto, Tata Consumer, HDFC Life, NTPC, Pharma | Wiadomości z rynków

Podczas badania technicznego aut sprawdza się sprawność hamulców, amortyzatorów, oświetlenia, podwozia, ogumienia, układu wydechowego, zwracając jednocześnie uwagę na zaawansowanie procesów korozyjnych w elementach ważnych z punktu widzenia bezpieczeństwa.

Istotne jest, że każde badanie przebiega tak samo i obejmuje ten sam zestaw czynności kontrolnych. W ten sposób można obiektywnie i w pełni porównywalnie z innymi ocenić każdy samochód opuszczający stanowisko diagnostyczne.

Do statystyki pobiera się jedynie dane o istotnych usterkach a końcowy wynik określa się procentowym udziałem aut z poważnymi usterkami w całkowitej liczbie zbadanych egzemplarzy danego modelu.

Najmniej awaryjne samochody

Z Raportu TÜV 2023 wynika, że spośród 9,5 mln sprawdzonych samochodów 20,2 procent miało poważne usterki, co skutkowało negatywnym wynikiem przeglądu technicznego. Znacznie mniej było takich pojazdów, które musiały zostać wycofanych z ruchu – tylko 0,05 proc. Ponad 71 proc. samochodów przeszło kontrolę bez wskazania wad, co stanowi prawie 7 mln aut. Drobne usterki dotyczyły natomiast 10,7 proc. pojazdów.

Te auta psuły się najrzadziej
[b]Samochody wyprodukowane w 2019 i 2020 roku

  • Mercedes-Benz B Klasa – wskaźnik usterek – 2 proc.
  • Mercedes-Benz GLC2 – wskaźnik usterek 3 proc.
  • Volkswagen Golf Sportsvan – wskaźnik usterek 2,3 proc.
  • Audi Q3 wskaźnik usterek – 2,4 proc.
  • Audi Q2 wskaźnik usterek – 2,6 proc.
  • Porsche Cayenne wskaźnik usterek – 2,6 proc.
  • Volkswagen T-Roc wskaźnik usterek – 2,6 proc.
Warto przeczytać!  Disney+ od pół roku traci subskrybentów, a mimo to chce podnieść ceny

Samochody wyprodukowane w 2017 i 2018 roku

  • Porsche 911 – wskaźnik usterek – 2,7 proc.
  • Mercedes-Benz SLC wskaźnik usterek – 4,1 proc.
  • Audi Q2 wskaźnik usterek – 4,5 proc.
  • Mazda CX-3 wskaźnik usterek 4,6 proc.
  • Volkswagen Golf Sportsvan wskaźnik usterek – 4,6 proc.

Samochody wyprodukowane w 2015 i 2016 roku

  • Porsche 911 wskaźnik usterek 3,5 proc.
  • Suzuki Vitara – wskaźnik usterek 7,2 proc.
  • Volkswagen Golf Sportsvan wskaźnik usterek – 7,3 proc.
  • Mercedes-Benz B Klasa wskaźnik usterek – 7,8 proc.
  • Porsche Cayenne wskaźnik usterek 7,9 proc.

Samochody wyprodukowane w 2013 i 2014 roku

  • Porsche 911 wskaźnik usterek – 4,6 proc.
  • Audi TT wskaźnik usterek 9,4 proc.
  • Mercedes-Benz SLK wskaźnik usterek 10,3 proc.
  • Mercedes-Benz B Klasa wskaźnik usterek 11,0 proc.
  • Porsche Cayenne wskaźnik usterek 11,1 proc.

W zestawieniu na najbardziej awaryjne samochody dominują modele Dacii. Choć trzeba przyznać, że zdarzyło się kilka niespodzianek. Jakie auta okazały się najgorsze w poszczególnych grupach wiekowych? Sprawdź >>> TUTAJ <<< lub w naszej galerii.

Zobacz galerię(6 zdjęć)

Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl


Źródło