Chcesz uniknąć europejskich hord turystów? Spróbuj zejść z utartego szlaku
Klasztor San Estevo de Ribas de Sil w północno-zachodniej Hiszpanii położony jest w odległości 20 kilometrów od szlaku pielgrzymkowego Camino de Santiago, ale dla Martína Lópeza Noresa te dwa miejsca wydawały się zupełnie od siebie różne. I to podsunęło mu pomysł.
W 2019 r. López Nores, profesor na Wydziale Inżynierii Telematycznej Uniwersytetu w Vigo w Hiszpanii, wziął udział w wydarzeniu zorganizowanym w 800-letnim klasztorze z udziałem badaczy i lokalnych przedstawicieli. Uczestnicy dyskutowali o tym, jak najlepiej ożywić gospodarkę obszarów wiejskich.
Kierowco zwolnij
Chociaż Camino de Santiago od dawna jest popularną trasą pielgrzymkową prowadzącą do świętego miejsca, w którym, jak się uważa, pochowany jest św. Jakub Apostoł, klasztor – uważany za jedno z najbardziej spektakularnych miejsc dziedzictwa kulturowego w regionie Galicji w Hiszpanii – był często pomijany przez turystów .
„Spotkaliśmy się w klejnocie miejsca – niezwykłym miejscu, które pozostaje niezauważone przez tysiące pielgrzymów spacerujących w pobliżu” – powiedział López Nores. „Zdaliśmy sobie sprawę, że musimy uczynić go bardziej widocznym, przyciągnąć do niego ludzi, zachęcić ludzi na szlaku pielgrzymkowym do poznania obszaru, przez który przechodzą, a nie tylko skupienia się na dotarciu do kolejnego punktu w przewodniku”.
Kierował projektem, który otrzymał fundusze UE, aby pomóc w zapoczątkowaniu nowej formy turystyki w Europie – takiej, która pozwala uciec od hord międzynarodowych turystów, którzy przez większą część roku wypełniają niezliczone europejskie miasta i miasteczka.
Czyniąc to, López Nores wziął sobie do serca zdanie jednego z największych wędrowców XX wieku, nieżyjącego już brytyjskiego pisarza i Philhellene Patricka Leigh Fermora. W 1966 roku Leigh Fermor skomentował pojawienie się w Grecji turystyki masowej, pisząc, że „niszczy ona obiekt swojej miłości”.
López Nores był orędownikiem innego podejścia zwanego „slow turystyką”, które zachęca odwiedzających do poświęcenia czasu na zanurzenie się w otoczeniu.
„Turystyka masowa konsumuje miejsca, podczas gdy turystyka kulturowa polega na tworzeniu znaczących połączeń z ludźmi i miejscami” – stwierdził. „To nieniszczący sposób turystyki, który przynosi korzyści każdemu i w jakiś sposób sprawia, że umysł staje się nieco bogatszy i ciekawszy”.
Rozpowszechniaj bogactwo
Wiele osób podróżujących Camino de Santiago wydaje znaczne sumy pieniędzy – ponad 300 milionów euro w 2019 r. Jednak biorąc pod uwagę niewielką liczbę turystów zbaczających z samej ścieżki, korzyści ekonomiczne są stosunkowo niewielkie.
Zjawisko to występuje w całej bogatej kulturowo Europie i zainspirowało grupę hiszpańskich i portugalskich badaczy – w tym Lópeza Noresa – do połączenia sił w celu szerzenia korzyści płynących z pielgrzymek. Zwany wiejskiALLUREich projekt trwał trzy lata, do końca 2023 r.
„
Turystyka masowa konsumuje miejsca, podczas gdy turystyka kulturowa polega na tworzeniu znaczących połączeń z ludźmi i miejscami.
Celem zespołu było zwiększenie atrakcyjności „turystyki kulturowej” w krajach od Hiszpanii po Norwegię i zapewnienie, że przychody z turystyki wykraczają poza główne szlaki.
Na potrzeby Camino de Santiago badacze stworzyli portal internetowy i aplikację, w których można wyróżnić ciekawe miejsca kulturalne w pobliżu trasy. Należą do nich muzea, miejsca o naturalnym pięknie oraz bary i restauracje serwujące lokalne potrawy i napoje, takie jak wina Ribeira. W ramach projektu zmapowano w ten sposób łącznie 7 362 takie miejsca.
Dostępne są także przewodniki pisemne i audio, lokalne głosy i historie, a także pogrupowane tematycznie informacje dotyczące np. miejsc przyrodniczych i tradycji regionalnych.
Inne pielgrzymki objęte rurALLURE obejmowały trasy do stolicy Włoch, Rzymu, ścieżki znane jako Drogi Świętego Olafa prowadzące do Trondheim w Norwegii oraz Droga Maryi, która przecina Europę Środkową do Csíksomlyó w Rumunii.
Nowy sposób myślenia
Naukowcy wyszli poza technologię, starając się wpłynąć na zmianę sposobu myślenia przedsiębiorstw, instytucji kulturalnych i innych organizacji powiązanych z różnymi szlakami.
Zdaniem Lópeza Noresa poczucie rywalizacji, które w pewnym momencie w niektórych miejscach w Europie doprowadziło nawet do zniszczenia znaków drogowych wskazujących konkurencyjne miejsca turystyczne, zostało zastąpione duchem współpracy.
A sieć zrzeszająca ponad 100 członków w całej Europie koordynuje obecnie wysiłki, wierząc, że dzięki współpracy mogą przyciągnąć turystów, co z kolei zwiększy popularność szlaków pielgrzymkowych jako całości. Najlepsze praktyki – a także wgląd w to, co nie sprawdziło się tak dobrze – są ogólnodostępne.
Na przykład miasto Vila do Conde w północnej Portugalii, od dawna przyzwyczajone do odrzucania go przez turystów przybywających do pobliskiego Porto, aby udać się na północ do Santiago de Compostella – punktu kulminacyjnego szlaku pielgrzymkowego Camino de Santiago – odniosło korzyści, według do Lópeza Noresa.
Portal i aplikacja rurALLURE przedstawiają teraz miasto – wraz z treściami multimedialnymi – w przewodniku po dziedzictwie literackim Camino de Santiago. W rezultacie obszar ten rozkwitł jako cel pielgrzymek i miłośników literatury.
„Ta współpraca wzmacnia naszą społeczność kulturalną i promuje wymianę wiedzy i zasobów, z korzyścią dla wszystkich” – powiedziała Ivone Teixeira, koordynatorka Muzeum Vila do Conde.
Chociaż wpływ aplikacji rurALLURE trudno zmierzyć pod względem ogólnej liczby turystów, wyraźnie widać różnicę w przypadku konkretnych obiektów. Fundacja Otero Pedrayo na przykład w galicyjskiej wiosce Amoeiro odnotowano znaczny wzrost liczby odwiedzających w wyniku umieszczenia ich w obiektach rurALLURE wokół Srebrnej Drogi – najdłuższej, ale najmniej uczęszczanej z Caminos de Santiago. Liczba osób odwiedzających dom tej ważnej osobistości kultury galicyjskiej wzrosła z zaledwie kilku do prawie 200 rocznie.
Apelacje peryferyjne
Społeczności peryferyjne w Europie znalazły się w centrum innego projektu turystycznego finansowanego przez UE pod nazwą INKULTUM. Projekt, będący skrótem od innowacyjnej turystyki kulturowej, zakończył się po trzech latach w kwietniu 2024 r.
Naukowcy wybrali 10 lokalizacji pilotażowych w dziewięciu krajach, od Irlandii po Słowację. Miejsca te znajdują się w odległych obszarach, których nie ma w tradycyjnych przewodnikach turystycznych.
„Chcieliśmy podkreślić wartości i potencjał dziedzictwa kulturowego, które było negowane lub ukrywane” – powiedział José Maria Martín Civantos, profesor w Katedrze Historii Średniowiecznej Uniwersytetu w Granadzie w Hiszpanii i koordynator projektu. „Używamy turystyki jako narzędzia, a nie celu”.
„
Traktujemy turystykę jako narzędzie, a nie cel.
W Irlandii pilotaż obejmował oddolną inicjatywę na rzecz dziedzictwa kulturowego, w ramach której lokalne grupy przeprowadzały badania terenowe na historycznych cmentarzach i rejestrowały historie ustne.
Inicjatywa tzw Zabytkowe grobyrozszerzony w ramach INCULTUM o śmierć, która nastąpiła w wyniku Wielkiego Głodu w latach 1845-1852, kiedy zginęło około 1 miliona ludzi.
W tym czasie z Irlandii wyemigrowało także ponad 1 milion osób. Wielu ich potomków w USA, Kanadzie, Australii i Nowej Zelandii śledzi swoje pochodzenie poprzez historyczne groby, a niektórzy w ramach tego procesu udają się do Irlandii.
Na Słowacji INCULTUM obejmowało opuszczony rejon górniczy w centralnej części Bańskiej Bystrzycy. Miejsce to jest źródłem dziedzictwa przemysłowego, ponieważ lokalne szkoły i inne grupy współpracują, aby odzyskać wspomnienia społeczności.
Trwają prace nad interaktywną mapą cyfrową przedstawiającą „skarby górnicze”, które będą mogli zwiedzać turyści.
Tak się składa, że obszar ten występuje również na mapach cyfrowych rurALLURE, ponieważ leży na słowackim odcinku Drogi Maryi.
Lepsza równowaga
Obydwa projekty stanowią plan działania dla Europy, którego celem jest szerzenie korzyści gospodarczych i zmniejszenie kosztów środowiskowych turystyki.
Zdaniem Martína Civantosa Europa musi dążyć do ożywienia obszarów wiejskich w sposób wierny ich przeszłości, przy jednoczesnym ponownym wyobrażeniu sobie ich przyszłości. Jego zdaniem takie podejście w dłuższej perspektywie służy zarówno turystom, jak i społecznościom lokalnym.
„Oznacza to, że odwiedzasz miejsce, ale nie masz negatywnego wpływu na środowisko lub społeczność” – powiedział Martín Civantos. „W rzeczywistości pomagasz społeczności zachować jej wartości i dziedzictwo, dając w zamian coś pozytywnego”.
Badania opisane w tym artykule zostały sfinansowane w ramach unijnego programu Horyzont. Poglądy rozmówców niekoniecznie odzwierciedlają stanowisko Komisji Europejskiej. Jeśli spodobał Ci się ten artykuł, rozważ udostępnienie go w mediach społecznościowych.