Filmy

Chinatown spotyka Ghost in the Shell w animowanym filmie science-fiction Mars Express

  • 3 maja, 2024
  • 5 min read
Chinatown spotyka Ghost in the Shell w animowanym filmie science-fiction Mars Express


Science fiction zawsze była płodnym gatunkiem do opowiadania historii krążących wokół tajemnic. Z klasyka Ridleya Scotta Łowca androidów do anime Mamoru Oshii z 1995 roku Duch w skorupiescience fiction i tajemnica pasują do siebie tak doskonale, jak dłoń sprawcy w zakrwawionej rękawiczce. Ekspres Marsdebiutancki film francuskiego animatora i reżysera Jérémiego Périna, jest kolejnym dowodem na powiązanie, wykorzystując podstawowe elementy filmu Chinatown-historia w stylu zaginionej osoby i śmiercionośnego spisku oraz jej powtarzanie w odległym świecie skolonizowanej przestrzeni wypełnionej czującymi maszynami i najnowocześniejszą technologią.

Akcja filmu rozgrywa się w XXII wieku i opowiada historię Aline Ruby i Carlosa Rivery, pary prywatnych detektywów wysłanych na Ziemię, aby schwytać hakera oskarżonego o łamanie więzienia robotów, skutecznie uwalniając je od zabezpieczeń stworzonych w celu zapewnienia ich posłuszności i podporządkowania się ludziom. Kiedy ich śledztwo trafia w nieoczekiwany ślepy zaułek, Aline i Carlos przyjmują kolejną sprawę, tym razem dotyczącą studentki, która w tajemniczy sposób zaginęła po zamordowaniu jej współlokatorki w ich pokoju w akademiku. W prawdziwie noirowym stylu para stopniowo odkrywa, że ​​te dwie pozornie odrębne sprawy są nie tylko głęboko ze sobą powiązane, ale także powiązane z fabułą zagrażającą podstawom społeczeństwa ludzi i robotów.

Jasnowłosa kobieta w żółtym trenczu klęczy obok siwowłosej kobiety pokrytej niebieskim płynem, naprzeciwko beznogiego robota stojącego na rękach w Mars Express.

Zdjęcie: Wszyscy na pokładzie/GKIDS

Od końca XXI wieku Périn stale wyrobił sobie opinię jednego z najbardziej kreatywnych i przekraczających granice reżyserów francuskiej animacji dzięki pracy nad serialami, w tym m.in. Ostatni człowiekanimowany krótki serial komediowy Miłosierdzie Szatanaoraz teledyski NSFW takich artystów jak Flaming Lips, DyE i Flairs. Z Ekspres MarsPérin całkowicie opiera się na swojej wrażliwości i estetyce inspirowanej anime, aby stworzyć dojrzały, ugruntowany i dokładnie wyobrażony cyberpunkowy wszechświat pełen podejrzanych postaci, olśniewających widoków metropolii i elektryzujących sekwencji akcji. To nie tylko zabawny thriller science-fiction, to także wnikliwe rozważania na temat przyszłości ludzkiej pracy, planowanego starzenia się i niepokojącego potencjału technologicznej osobliwości.

Fani 2023 roku Królują padlinożercy bez wątpienia będzie wibrować Ekspres Mars’ kierunek sztuki. Choć do filmu daleko Królują padlinożercyzarówno film Périna, jak i serial animowany Joe Bennetta i Charlesa Huettnera, mają wspólny punkt styczny w projektach postaci i środowiskach inspirowanych Line Claire. Ekspres MarsWizja dalekiej przyszłości jest w dużym stopniu zadłużona w naszej teraźniejszości, z modernistyczną architekturą stolicy Marsa, Noctis, w stylu Zahy Hadid, zestawiona z zanieczyszczonym zanieczyszczeniem miejskim rozrostem Ziemi.

Kobieta w żółtym płaszczu przeciwdeszczowym idąca oświetloną neonami ulicą w futurystycznym mieście w Mars Express.

Zdjęcie: Wszyscy na pokładzie/GKIDS

Dbałość o szczegóły poświęcona budowaniu świata w filmie dotyczy także wielu postaci androidów, z których każda ma swój własny, niepowtarzalny wygląd i osobowość. Porównanie do Królują padlinożercy nie jest arbitralne: Jonathan Djob Nkondo, który pracował przy tej serii jako artysta postaci i projektant, również przyczynił się do powstania projektów robotów do Ekspres Mars.

Bohaterowie filmu są fascynujący i charyzmatyczni, ale odzwierciedlają także zamiar twórców filmu, by stworzyć kryminał science-fiction noir, który popycha gatunek do przodu. Aline Ruby to sympatyczny bałagan w sposób niezwykły dla animowanych postaci kobiecych. Aline, wracająca do zdrowia alkoholiczka ze śmiertelnie poważnym poczuciem humoru i niezachwianym oddaniem swojej pracy, emanuje samotnością i tęsknotą za kontaktem międzyludzkim w sposób, który sprawia, że ​​jej oglądanie jest fascynujące.

Robot z holograficzną głową i czerwonym ramieniem wskazuje ekran obok blond kobiety w trenczu w futurystycznym pojeździe w Mars Express.

Zdjęcie: Wszyscy na pokładzie/GKIDS

Ten sam urok dorównuje, jeśli nie całkowicie przyćmiony, jej partner Carlos, choćby dlatego, że jest wskrzeszoną świadomością jej zmarłego partnera, holograficznie zachowaną w ciele androida. Carlos, ogólnie rzecz biorąc, jest nieruchomy Carlos, ale jego nowe życie jako istoty cybernetycznej komplikuje jego materialną egzystencję i prawa w społeczeństwie ludzi/robotów, a także jego ogólne poczucie tożsamości. Oddzielony od swojej byłej żony i uparty przez niepewność co do swojego miejsca w świecie, Carlos odgrywa kluczową rolę w utwierdzaniu zrozumienia publiczności Ekspres Mars„motywy i pomysły”.

Ekspres Mars to rzadki przykład filmu animowanego, który wymaga niemal natychmiastowego ponownego obejrzenia po ukończeniu, choćby po to, by docenić kunszt jego prezentacji. To gęsto ułożona opowieść science-fiction, w której nie ma rzeczowników własnych, ale jest dużo podtekstów. Akcja rozgrywa się w świecie, który nie tyle mówi, ile pokazuje głębię narracji i budowania świata, ufając widzom, że zwrócą szczególną uwagę i połączą wątki u bohaterów filmu. Krótko mówiąc, jest to rzadki przykład animacji „dla dorosłych”, która traktuje widzów jak dorosłych, a jej wykonanie podnosi jej założenia, aż z całą pewnością stanie się jednym z najlepszych filmów animowanych roku.

Ekspres Mars otwiera się w wybrane kina w całym kraju 3 maja.


Źródło

Warto przeczytać!  Ki-Adi-Mundi był w centrum największego Jedi Retcon George’a Lucasa