Rozrywka

Chińscy fani chwalą „Barbie” jako rzadki feminizm na ekranie

  • 25 lipca, 2023
  • 5 min read
Chińscy fani chwalą „Barbie” jako rzadki feminizm na ekranie



Hongkong
CNN

W ostatnich latach chiński box office został zdominowany przez rodzime filmy, często o charakterze nacjonalistycznym, takie jak patriotyczne epopeje wojenne. Ale w ten weekend uwagę całego kraju przykuł inny typ filmu – zdecydowanie amerykański i różowo-gumowy.

Według chińskiej platformy sprzedaży biletów Maoyan „Barbie” zarobiła w Chinach blisko 86 milionów juanów (około 11,9 miliona dolarów) od czasu premiery w piątek – co plasuje ją na trzecim miejscu we wszystkich filmach w całym kraju.

Chociaż liczba ta jest niewielka w porównaniu z ogromnym sukcesem „Barbie” w Stanach Zjednoczonych – w weekend zarobiła 155 milionów dolarów w kraju – może jeszcze wzrosnąć, ponieważ dyskusja w mediach społecznościowych na temat filmu nabiera rozpędu. W sobotę przez krótki czas był to najpopularniejszy temat na chińskiej platformie podobnej do Twittera Weibo, zdobywając ponad 630 milionów wyświetleń.

CFOTO/Future Publishing/Getty Images

Fani przekazują plakat „Barbie” w kinie w Szanghaju, Chiny, 22 lipca.

„Barbie” była dystrybuowana przez firmę Warner Bros., należącą do firmy macierzystej CNN, Warner Bros. Discovery.

Na Douban, popularnej chińskiej stronie z recenzjami filmów, film ma obecnie ocenę 8,6 na 10, a prawie połowa wszystkich widzów przyznaje mu pełne oceny. Sekcja komentarzy zawiera również entuzjastyczne pochwały dla motywów kobiecości i feminizmu w filmie oraz zręcznego prowadzenia przez reżyserkę Gretę Gerwig, znaną również z „Lady Bird” i „Little Women”.

Warto przeczytać!  Splash Mountain zamyka się na stałe w Disneylandzie

Kilku recenzentów nazwało ten film powiewem świeżego powietrza, porównując go do niektórych chińskich filmów, które wciąż są pełne przestarzałych ról płciowych i wypaczonego męskiego spojrzenia.

„Wiesz, Chinki nie mają zbyt wielu szans na obejrzenie w kinie wysokiej jakości filmu skupiającego się na kobietach” – czytamy w jednym komentarzu, który polubiło ponad 20 000 osób.

W innym popularnym komentarzu porównano „Barbie” do innego niedawnego chińskiego wydawnictwa „Zagubieni w gwiazdach”, które wcześniej spotkało się z krytyką za przedstawianie stereotypów związanych z płcią. „Zagubieni w gwiazdach” pokazali „fałszywy feminizm pod męskim spojrzeniem”, podczas gdy „Barbie” reprezentuje „feminizm z różnych perspektyw prawdziwych reżyserek”, czytamy w komentarzu, który ma ponad 18 000 polubień.

Inni zastanawiali się nad realiami, z jakimi borykają się chińskie kobiety, a jedna zauważyła sucho, że w przeciwieństwie do Stanów Zjednoczonych Chiny nawet nie udają, że nie są patriarchatem.

Jednak niektórzy oskarżyli również „Barbie” o uprawianie jedynie powierzchownego feminizmu, wskazując, że idealna figura tytułowej bohaterki może jeszcze bardziej utrwalić istniejące normy piękna. „Nie ma żadnego nowego myślenia o feminizmie, film jest tylko wyrazem starych myśli” – napisała jedna osoba na Douban.

Warto przeczytać!  Dywizja Paramount prowadzona przez Chrisa McCarthy'ego zwalnia 25% personelu domowego – ostateczny termin

Ruchy feministyczne w Chinach napotykały na przestrzeni lat liczne niepowodzenia z powodu cenzury i ciągłych ataków na aktywizm. Ale pozostał również odporny; szereg kontrowersji związanych z #MeToo i zarzutów napaści na tle seksualnym wywołało falę gorącej debaty internetowej, w której kobiety i zwolennicy potępiają głęboko zakorzenioną nierówność płci w Chinach i patriarchalne społeczeństwo.

Grega Bakera/AFP/Getty Images

Promocja „Barbie” pokazana na wielkim ekranie przed centrum handlowym w Pekinie, 20 lipca.

Wydaje się, że „Barbie” nieumyślnie zaspokoiła pragnienie lepszej reprezentacji kobiet i równości płci na ekranie – ku zaskoczeniu nawet chińskich kin i organizatorów.

Według Maoyana, w piątek, w dniu premiery, pokazy „Barbie” stanowiły zaledwie 2,4% wszystkich pokazów filmowych, być może odzwierciedlając niskie oczekiwania co do apetytu publiczności; dla porównania chiński film „Advancing of ZQ” stanowił 36,8% wszystkich pokazów.

Ale zainteresowanie opinii publicznej wzrosło. Film odnotował w piątek frekwencję na poziomie 21,6%, co oznacza, że ​​seanse kinowe były pełne w 21,6% – to wysoki wynik, biorąc pod uwagę, że większość filmów ogląda zaledwie kilka punktów procentowych. Według Maoyana, do poniedziałku kina zwiększyły liczbę pokazów przydzielonych „Barbie” do 8,7% wszystkich pokazów filmowych.

Warto przeczytać!  Josh Peck wypowiada się na temat zarzutów Drake’a Bella dotyczących molestowania w Nickelodeon

Sukces filmu jest tym bardziej znaczący, biorąc pod uwagę rosnące wyzwania dla amerykańskich filmów, aby wejść na chiński rynek filmowy – drugi co do wielkości na świecie, przez krótki czas utrzymujący się na pierwszym miejscu podczas pandemii Covid.

Chiński box office stał się w ostatnich latach bardziej wyspiarski i silniej regulowany. Wszystkie filmy wyświetlane publicznie w Chinach wymagają pozwolenia od organów regulacyjnych, przy czym władze ograniczają to, co uważają za nieodpowiednie.

Chociaż Hollywood od dawna próbuje uspokoić chińskich cenzorów, wiele studiów filmowych zaczęło ponownie zastanawiać się nad tym kompromisem, niektóre zdecydowały się zachować sceny, które mogłyby drażnić cenzorów – co oznacza, że ​​wiele amerykańskich hitów zniknęło z chińskich kin.

Na przykład siedem ostatnich filmów Marvela nie było wyświetlanych w Chinach – co oznacza, że ​​żaden film Marvela nie został wydany w tym kraju przez cztery lata, aż do lutego tego roku, kiedy to Chiny zezwoliły na wydanie „Black Panther: Wakanda Forever” i „Ant-Man and the Wasp: Quantumania”.


Źródło