Motoryzacja

Chiński BYD grozi światowym producentom samochodów pojazdami elektrycznymi Seagull o wartości poniżej 10 000 dolarów

  • 25 marca, 2024
  • 4 min read
Chiński BYD grozi światowym producentom samochodów pojazdami elektrycznymi Seagull o wartości poniżej 10 000 dolarów


Chiński producent samochodów BYD wprowadził na rynek nową wersję swojego pojazdu elektrycznego Seagull, który kosztuje mniej niż 10 000 dolarów, co stanowi wyzwanie dla producentów samochodów, którzy jeszcze nie uporali się z rozwijającym się kryzysem przystępności cenowej na światowym rynku samochodowym.

Ceny modelu Seagull EV Honor Edition, poza Chinami znanego również jako Dolphin Mini, zaczynają się od około 9800 dolarów, co czyni go najtańszym modelem na rynku krajowym. Jest również wyposażony w 10,1-calowy ekran informacyjno-rozrywkowy i jest dostępny z dwoma akumulatorami do wyboru: opcją 30,08 kWh zapewniającą zasięg 300 km i opcją 38,88 kWh zapewniającą zasięg 252 km. BYD nie sprzedaje obecnie i prawdopodobnie nigdy nie będzie sprzedawać Seagull w USA, ale niedawno wprowadziło ten model na rynki Ameryki Południowej, gdzie jest obecnie sprzedawany za 20 000 dolarów.

Chiński segment pojazdów elektrycznych stanowi ważną szansę dla marek takich jak Tesla ze względu na jego ogromny rozmiar i szybki rozwój. Jednak firma BYD, sprzedawca zarówno modeli pojazdów hybrydowych, jak i elektrycznych, szybko stała się głównym konkurentem zagranicznych marek na swoim rodzimym rynku, częściowo dzięki niższym cenom. Co więcej, podczas gdy inne firmy miały trudności z osiągnięciem progu rentowności w przypadku sprzedaży pojazdów zelektryfikowanych, nie miała ona większych problemów z osiągnięciem sukcesu finansowego i prognozuje zyski netto w wysokości od 4,04 do 4,32 miliarda dolarów w 2024 r. Chociaż jest mało prawdopodobne, aby amerykańscy producenci samochodów kiedykolwiek samodzielnie konkurowali z chińskimi przedsiębiorstwami nie powstrzymuje to wielu dyrektorów OEM od wyrażania obaw dotyczących potencjalnej konkurencji z BYD.

Warto przeczytać!  Nissan kupi do 15% jednostki Renault EV w ramach umowy sojuszniczej

W rozmowie z CNBC na początku tego miesiąca Terry Woychowski, były dyrektor General Motors i obecny prezes działu motoryzacji w Caresoft, powiedział, że Seagull należący do BYD to „wyraźne wezwanie dla reszty branży motoryzacyjnej”. CNBC zauważyło, że firma Caresoft niedawno zbadała ten model, aby porównać go z podobnymi propozycjami innych producentów pojazdów elektrycznych, odkrywając przy tym, że pomimo wydajnej konstrukcji charakteryzuje się on wysokim poziomem jakości. „To, co zrobili, jest zrobione bardzo dobrze” – skomentował Woychowski. „Jest to skutecznie zrobione.” Na początku roku dyrektor generalny Caresoft, Mathew Vachaparampil, wyraził przekonanie, że Seagull jest opłacalny dla BYD.

Dyrektor generalny Forda, Jim Farley, wyraził podobne podejście do Seagull, nazywając ten model „całkiem niezłym” podczas lutowej konferencji Wolfe Research. Następnie dodał, że jeśli dotychczasowi producenci OEM nie uwzględnią BYD i innych chińskich producentów samochodów, „wtedy 20–30% [their] przychody są zagrożone.”

Jak dotąd rynek pojazdów elektrycznych rozwijał się wolniej, niż oczekiwano, ze względu na szereg przeszkód, w tym ograniczone zasięgi jazdy i nieodpowiednią infrastrukturę ładowania. Największą przeszkodą dla wielu konsumentów jest jednak cena. Chociaż ceny pojazdów elektrycznych spadają szybciej niż w przypadku innych modeli, większość tego spadku można przypisać Tesli, która – co nie jest zaskoczeniem – jest głównym konkurentem BYD. Inne marki wykazały większą powściągliwość w dostosowywaniu cen, nie tylko w segmencie pojazdów elektrycznych, ale także na rynku pojazdów ICE, przedłużając problemy konsumentów z przystępnością cenową.

Warto przeczytać!  Zamiana samochodów w „krawędziowe centrum danych na kołach”

Jednak w miarę upływu czasu i coraz większej liczby konsumentów wybierających alternatywy hybrydowe lub akumulatorowe zagrożenie, jakie chińscy producenci samochodów dla globalnych marek stanowią, jak pokazała historia, prawdopodobnie tylko wzrośnie, zwiększając ryzyko krótkowzrocznych działań. Podczas gdy amerykańskie firmy, takie jak Ford i General Motors, wycofały się z planów, które gwałtownie przyspieszyłyby produkcję pojazdów elektrycznych, BYD może wkrótce zmusić swoich zagranicznych konkurentów do ponownej oceny swoich strategii, zwłaszcza jeśli w nadchodzącym roku przedstawi Mewę szerszej publiczności lata.


Źródło